• Sail on silvergirl

Mamma fyller år, jag vill ge henne kluriga ledtrådar!

Min älskade mamma fyller 60 år (en väldigt ungdomlig 60 åring ska tilläggas) och självklart ska vi fixa en överraskningsfest till henne.

Vår plan är att hon på sin födelsedag (på tisdagen) får ett paket/kuvert som ska öppnas på lördagen. Där i ska hon finna en klurig uppgift, som ska ge henne en adress/namn på ett ställe i stan dit hon ska ta sig. (Hon bor väldigt centralt, så det blir till att gå). På det första stället hittar hon de första gästerna till festen, och får en ny uppgift. Löser hon den, får hon en ny adress, dit samtliga beger sig.  Jag har också en fundering på om hon vid varje löst uppgift ska få några "guldmynt" för att kunna köpa sig ledtrådar om hon inte lyckas lösa uppgiften. 

Men... VAD ska jag ha för uppgifter????

Typ 5 stycken hade ju varit kanon. Och finns det kanske något som fler kan vara med och lösa? 

Tacksam som sjutton för hjälp! 

• Svar på tråden Mamma fyller år, jag vill ge henne kluriga ledtrådar!
  • Pallas

Skitsvårt!

Rebusar är ju en klassiker. Jag röstar för en rebus på en av anhalterna.Tänker du dig att det ska vara tävlingsaktigt också, eller bara logiska ledtrådar? Tänkte att hon kanske kunde få klara en sån här: 

Kommer hon ha något hjälpmedel (smartphone/iPad eller liknande) så hon kan googla för delar av ledtrådarna? 

• Sail on silvergirl

Ja, jag vet, det är skitsvårt rent ut sagt! Men TACK för att du funderar!

Ja, hon har en iphone, men jag vet i sjutton om hon kommer att få använda den. Rebus är kanon!!

Jag tänkte även en anhalt med flaggor från en massa svåra länder. Så får hon skriva i namnen på länderna vid rätt flagga, och så är några av bokstäverna "markerade" så som på korsord, och på det sättet bildas det en adress.

Så där har vi två ;o) 

• Pallas

Hmmm... ska fundera på fler ledtrådar medan jag spacklar lite i köket. Det låter som en jättekul grej för din mamma!

• hallontryffel

Gör ett fotopussel av en adress. Om det är ett ställe hon känner till kan du bara fota huset och så får hon lägga pusslet för att kunna identifiera stället.

En annan ide' kunde vara om något välkänt i er familjs historia hänt på någon av platserna hon ska gå till. Tex om du träffat din partner på ett uteställe kunde ledtråden vara: «bege dig till platsen där din dotter/son mötte sitt livs kärlek».

Svar på tråden Mamma fyller år, jag vill ge henne kluriga ledtrådar!