• Anonym (TS)

Är förkylningsblåsor i munnen alltid herpes?

Som rubriken lyder, i munnen alltså inte utanför! 
    Jag läste på vårdguiden men jag tyckte dom var nog så luddiga i sitt svar!

• Svar på tråden Är förkylningsblåsor i munnen alltid herpes?
  • Lillave

Nej, det finns ngt som heter afte. Det är som vita "kratrar" i tandköttet. Gör djävulskt ont!

• mammatill6

sen finns det något som heter höstblåsor. då får man hela munnen full med blåsor och det gör fruktansvärt ont.

• Anonym (TS)
    Lillave skrev 2012-04-16 21:52:25 följande:
    Nej, det finns ngt som heter afte. Det är som vita "kratrar" i tandköttet. Gör djävulskt ont!
    Aha ja dom är jävliga, både jag och dottern lider av dom för närvarande.

Anledningen till att jag undrade är att min mamma har munherpes och jag har alltid brukat få "afte" (som jag nu lärt mig att det heter, tack så mycket ) så det slog mig att det kanske är samma sak eftersom så många ändå har herpes utan att veta om det!

• Anonym (hm)
    mammatill6 skrev 2012-04-16 21:53:41 följande:
    sen finns det något som heter höstblåsor. då får man hela munnen full med blåsor och det gör fruktansvärt ont.
    ja och tandköttet kan svääääälla upp och dt kan blöda..
    (mina 2 grabbar fick detta i samband med att minstingen hade vattkoppor).... skitmysigt!
    de kunde inte äta, suga på napparna, och bara grät av smärta konstant.. man såg knappt deras tänder pga svullnaden!

jag brukar kunna få blåsor i munnen vid förkylningar - och jag har INTE herpes. 
    en gång hade jag en halsinfektion och därtillhörande blåsor i munnen, så illa att jag inte kunde äta alls för de gjorde fruktansvärt oooont...  
  • vitruviandude
    minafinastebarn skrev 2012-04-16 23:40:18 följande:
    Har hört att alla mer eller mindre har herpes men att det visar sig på olika vis eller inte alls.
    Herpes (HSV) är ju själva huvudstammen. Sedan finns en del olika varianter:

Herpes simplex virus 1
    Herpes simplex virus 2 (könssjukdomen)
    Varicellae-zostervirus (orsakar vattkoppor och bältros)
    Cytomegalovirus
    Humant herpesvirus 6
    Humant herpesvirus 7
    Humant herpesvirus 8
    Epstein-Barrvirus

När folk sedan blir smittade av HSV-2 får dom höra att "alla har herpes" när vad som i själva verket menas är att 70-80% av populationen har någon av dessa varianter. Däremot så beräknas det att ca 40% är smittade av HSV-2.
  • Anonym (TS)
    vitruviandude skrev 2012-04-16 23:52:35 följande:
    Herpes (HSV) är ju själva huvudstammen. Sedan finns en del olika varianter:

Herpes simplex virus 1
    Herpes simplex virus 2 (könssjukdomen)
    Varicellae-zostervirus (orsakar vattkoppor och bältros)
    Cytomegalovirus
    Humant herpesvirus 6
    Humant herpesvirus 7
    Humant herpesvirus 8
    Epstein-Barrvirus

När folk sedan blir smittade av HSV-2 får dom höra att "alla har herpes" när vad som i själva verket menas är att 70-80% av populationen har någon av dessa varianter. Däremot så beräknas det att ca 40% är smittade av HSV-2.
    Oj men vad är skillnaden mellan alla dom då?
  • vitruviandude
    Anonym (TS) skrev 2012-04-16 23:54:15 följande:
    Oj men vad är skillnaden mellan alla dom då?
    Molekylärt? - Har ingen aning, men de resulterar ju i olika sjukdomar och besvär. Om jag var smittad av HSV-1 t.ex. så skulle jag inte tycka det var ok att utsättas för HSV-2 bara för att jag redan var bärare av en herpes-smitta.
  • vitruviandude
    vitruviandude skrev 2012-04-16 23:59:06 följande:
    Molekylärt? - Har ingen aning, men de resulterar ju i olika sjukdomar och besvär. Om jag var smittad av HSV-1 t.ex. så skulle jag inte tycka det var ok att utsättas för HSV-2 bara för att jag redan var bärare av en herpes-smitta.
    Rättelse: De kan resultera i olika sjukdomar och besvär. Man kan ju vara bärare utan symptom förstås.
Svar på tråden Är förkylningsblåsor i munnen alltid herpes?