Inlägg från: Matti70 |Visa alla inlägg
  • Matti70

Tonårsdotters "förhållande"

En stilla fundering och råd/tips tages emot tacksam.
    har en dotter som är 15, som tydligen inlett ett förhållande med en kille som är 22 (!) desutom har han en dotter som är 4 år.
    till saken hör att dottern just nu bor på familjehem, på grund av en flerårig infekterad tvist med hennes mamma (5 rättegångar/domar) om vårdnad/boende och umgänge (jag har ensam vårdnad sedan flera år tillbaka, och dottern har "begränsad" umgänges rätt med sin mamma (6 timmar i månaden med kontaktperson på plats som INTE är mamma´n bostad).
    fick höra att dottern har sin "pojkvän" övernattande i helgen som gick hos familjehemmet, och igår ringde dottern och ville åka till sin "pojkvän" i 4 dagar, rent instinktivt sa jag ABSOLUT inte.
    nu vill dottern ha förklaring VARFÖR.
    rent spontant så känns förhållandet "olämpligt" och känner en stor risk att "pojkvännen" kan utsätta och ta fördel av dotterns behov av bekräftelse, kanske på ett sexuellt plan.
    Dottern anser jag inte är "mogen" att se konsekvenserna och riskerna med detta så att säga, bland annat så har dottern lagt upp lite "hångel bilder" (inte naket, men ändå) på facebook.

snälla skulle behöva hjälp/råd i detta, går även bra att skicka PM

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-17 10:58
    Skall tillägga att han bor typ 20 mil ifrån henne....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-17 11:22
    ytterligare ett förtydligande så är är förhållandet inte "äldre" än typ 1 månad

• Svar på tråden Tonårsdotters "förhållande"
  • Matti70
    Zombie skrev 2012-04-17 10:59:28 följande:
    Jag förstår inte vad du reagera på ? Är det ålderskillnaden ? Att han har barn ? Varför skulle han vara olämplig för din dotter ?
    ja 7 år äldre, barn och verkar vad jag hört festa och supa en hel del..
  • Matti70
    Khaleesi skrev 2012-04-17 11:05:09 följande:
    Sex utgår jag från att de har, så det skulle jag inte fundera så mycket över. Snarare skulle jag som nämnts försöka lära känna killen bättre. Bjud hem dem allihop, och behandla dem som ett par. Jag tror att du har mycket mer att vinna på att försöka närma dig dottern, än att försöka komma med förbud för att styra hennes liv. Prata mycket med henne om vad som är rätt och rimligt, och ta gärna upp lite exempel på HUR killar gör för att utnyttja tjejer, så att hon känner igen knepen när hon ser dem. (Känslomässig utpressning, hot om att göra slut, att han tjurar när hon vill umgås med egna vänner utan honom mm)
    men som jag försökte skriva med så är det inte så lätt, eftersom dottern är i kläm med enorm påtryckning och svartmålning av mig från sin mamma, så hon pendlar väldigt mycket i kontakten med mig i omgångar
  • Matti70
    YokohamaNr2 skrev 2012-04-17 11:09:30 följande:
    Jättebra och ett tillägg till detta är att försöka få henne förstå att det är viktigt att bevara sina egna vänner. Jag hade en äldre kille i den åldern och all tid gick till honom på bekostnad av mina vänner. Tillslut skrev min bästa kompis ett brev till mig där hon beskrev hur de kände sig och då 'vaknade' jag till lite.

Tar det slut är det inte så kul att stå helt utan vänner

Hoppas det löser sig
    vänner har hon knappt eftersom hon lagt ner så mycket energi på uppmaning av sin mamma och hennes nye man (som är dömd pedofil) på att försöka driva igenom trotts flera tingsrätts domar att hon skall bo hos sin mamma
  • Matti70
    Khaleesi skrev 2012-04-17 11:38:36 följande:
    Det kan alltså vara att denne 22-årige småbarnsförälder är den fasta punkt i tillvaron som hon behöver just nu.

Hur upplever du ditt förhållande med dottern? Litar hon på dig? Finns det förtroende mellan er trots mammans svartmålning? I korthet - vad finns det att bygga vidare på? Hon är ju i en svår ålder, när man oavsett eventuella andra problem, ofta kämpar för att frigöra sig från föräldrarna och bli behandlad som en vuxen.

Ett infall jag fick - varför inte hyra/låna en sommarstuga och åka dit alla fyra. Du, dottern, killen och barnet. Umgås som vuxna. Lär känna varandra ordentligt, långt från krogar och stadens lockelser.
    men hon är ju familjhemsplacerad, och syftet var ju med placeringen att hon skulle få stabila VUXNA omkring sig och få distans till "föräldara konflikten", dotterns och min relation är mycket god under dom perioder som mamman och hennes nya man "låter dottern" vara i fred.
    det jag "hakar" upp mig på är ålderskilnaden, att en 22 åring har sex med en 15 åring är ju faktiskt frågan om sexuellt utnjutjande av minderårig
  • Matti70
    Khaleesi skrev 2012-04-17 11:49:58 följande:
    Mm, för du är pappa, och pappor brukar inte vara bekväma med tanken på att deras döttrar blir könsmogna och njuter av sex. Vid 15 är man faktiskt byxmyndig. Det kan vara som du säger (du känner ju din dotter - det gör inte jag) att hon blir utnyttjad, och då behöver hon hjälp att ta sig loss, eller så är det åt andra hållet, att hon njuter i fulla drag.

Kan du prata med henne? Kan du försöka säga till henne det som du säger här, att du är rädd att hon blir utnyttjad, utan att göra det på ett anklagande sätt så att hon går i försvarsställning? (Min pappa hade inte kunnat, kan jag säga!)
    finns inget som heter "byxmyndig" det har inte funnits på många år...
  • Matti70
    Zombie skrev 2012-04-17 12:22:35 följande:
    Men att lyssna på rykten utan att veta eller ens ha träffat killen i fråga är ju jättedumt ! Åldern har väldigt liten betydelse i ett förhållande , kan till o med vara ett plus för yngre att hitta nån med mera ansvar o mognad , att han bor långt bort är väl inger hinder heller , att han har barn kan ju vara kanon att få lite ansvar i livet om hon inte är mogen som du säger !
    nu är det ju inte rykten utan FAKTA.
    det jag vill höra (tanken med frågan) var att om typ "du" hade en dotter som är 15 hade du då acceptrat att hon haft ett förhållande med en 7 år äldre kille liksom
  • Matti70
    Jag skrev 2012-04-17 12:42:04 följande:
    "Gränsen för att ge samtycke till samlag eller jämförbar sexuell handling är i Sverige 15 år"

Ja 7år är ganska mycket, men samtidigt så kan det funka hur bra som helst. Vet många föräldrar som förr hade sådanna ålderskillnader, mellan min mor och far var det 10år, hon 15 och han 25 tex. 

Men om du inte vill stöta bort din dotter är det bästa att bara acceptera läget, lär känna honom se till at få din dotters tillit så kommer hon berätta för dig om något är fel och då kan du finnas där för henne om något skulle gå fel och stötta henne. Förbjuder du finns det större risk att hon smyger med det eller bara skiter it och inte kommer att komma till dig om hon skulle behöva hjälp. Berätta att du finns där för henne, för av det jag läst så verkar hon behöva mycket stöd. Se även till att prata om att skydda sig! 
    men menar du att jag skall släppa iväg henne 4 dygn upp till han, dom har ju bara "varit ihop" typ en månad, sedan finns ju den parallell "risken" med hennes mamma som bara bor någon kilometer från "pojkvännen"
  • Matti70
    Jag skrev 2012-04-17 13:17:23 följande:
    Glömde bort det, allt verkade så struligt så svårt att hänga med nästan =p
    mmm, kan förstå om det låter rörigt och i detta skall jag fungera som en bra vägledande förälder, som absolut vill min dotters bästa...inte lätt alla gånger därför rätt skönt att "bolla" med någon
  • Matti70
    skånegås skrev 2012-04-17 13:42:58 följande:
    Du måste väl ha någon kontakt med soc, psykolog eller nåt liknande?? Sök hjälp där annars!!!
    jo soc har jag ju kontakt med eftersom hno är familjhems placerad, bup har jag under många år försökt få en kontakt till för dottern, men där säger dom bara att så länge det finns "konflikt" mellan föräldrarna kan dom inget göra (dom skall väl hjälpa barnet) till saken hör att dottern hotat med självmord flertalet gånger
  • Matti70
    Zombie skrev 2012-04-17 14:05:11 följande:
    Jag måste säga att du verkligen bryr dig om din dotter o vill hennes bästa , det är kanon tycker jag , fortsätt med det för det lönar sig i slutändan !
    tack den kommentaren värmde
  • Matti70
    Maskot skrev 2012-04-18 07:59:02 följande:
    Förstår verkligen pappans oro. Den här flickan är 15 år och har mycket trassligt med sig. Det är jättevanligt att unga tjejjer med trasslig bakgrund drar sig till äldre killar av helt fel anledningar- det blir inte bra.

Pappan beskriver också att förhållandet är alldeles nytt. Kanske kommer han resonera annorlunda om förhållandet håller i sig, om han får möjlighet att träffa killen m.m. Flickan är bara 15 år och jag tycker nog också att det är sunt att bromsa lite här.

TS: Hur är din relation med din dotter? Lyssnar hon på dig? Kan ni prata om viktiga saker?     
    jo min relation till dottern är väldigt bra i dom perioder som hennes mamma och mammans nye man inte pressar och har negativ påverkan på dotter
Svar på tråden Tonårsdotters "förhållande"