• Jag

Tonårsdotters "förhållande"

"Gränsen för att ge samtycke till samlag eller jämförbar sexuell handling är i Sverige 15 år"

Ja 7år är ganska mycket, men samtidigt så kan det funka hur bra som helst. Vet många föräldrar som förr hade sådanna ålderskillnader, mellan min mor och far var det 10år, hon 15 och han 25 tex. 

Men om du inte vill stöta bort din dotter är det bästa att bara acceptera läget, lär känna honom se till at få din dotters tillit så kommer hon berätta för dig om något är fel och då kan du finnas där för henne om något skulle gå fel och stötta henne. Förbjuder du finns det större risk att hon smyger med det eller bara skiter it och inte kommer att komma till dig om hon skulle behöva hjälp. Berätta att du finns där för henne, för av det jag läst så verkar hon behöva mycket stöd. Se även till att prata om att skydda sig! 

• Jag
    Matti70 skrev 2012-04-17 12:51:10 följande:
    men menar du att jag skall släppa iväg henne 4 dygn upp till han, dom har ju bara "varit ihop" typ en månad, sedan finns ju den parallell "risken" med hennes mamma som bara bor någon kilometer från "pojkvännen"
    Finns det någon chans till att du skulle kunna få ensamvårdnad om henne? Tycker allt känns så trassligt runt henne och tycker synd om henne, på nått viss låter hon så ensam, kanske därför hon sökt sig till en äldre kille för att få lite trygghet? 

Ja jag vet inte, det du skulle kunna göra är att sätta dig ner och prata lugnt med henne, förklara varför du helst inte vill att hon sover hos sin pojkvänn i så många dagar, berätta att du blir orolig för henne, fråga om det kanske inte går bättre och bara testa 2 dagar först om det skulle kännas bättre? Och berätta att du gärna skulle vilja lära känna honom och om han inte skulle kunna komma till dig ist tex?  
  • Jag
    Khaleesi skrev 2012-04-17 13:15:13 följande:
    Han skriver att han har ensamvårdnad sedan flera år.
    Glömde bort det, allt verkade så struligt så svårt att hänga med nästan =p
  • Jag
    Matti70 skrev 2012-04-17 13:21:35 följande:
    mmm, kan förstå om det låter rörigt och i detta skall jag fungera som en bra vägledande förälder, som absolut vill min dotters bästa...inte lätt alla gånger därför rätt skönt att "bolla" med någon
    Ja jag tycker det är jätte bra att du tar upp detta så du får nån att bolla med som du säger. Fast du kanske skulle kunna söka dig till nån proffesionell som kan ge dig råd och hur du på bästa sätt kan vägleda din dotter samtidigt som du kan prata om hur du känner och tänker, för jag kan förstå att det inte är lätt. 
  • Jag
    Khaleesi skrev 2012-04-17 13:29:53 följande:
    Eller någon som känner familjen, men ändå törs vara ärlig...?
    Ja om de kan ge rätt råd. Om man bara vill prata ut så kan det vara ett alternativ. Det jag tänkte på att söka sig till en proffesionell var att de vet hur man ska handskas med såna problem och vilka råd som kan funka. 
Svar på tråden Tonårsdotters "förhållande"