• SilverWoman

"Afrosvenskar kräver ministeravgång" p.g.a. EN TÅRTA :D

Läste precis på aftonbladet att afrosvenska förbundet kräver ministeravgång eftersom denne skar en tårta som hade en bild på en svart naken kvinna.

" Afrosvenskarnas riksförbund kräver att kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth avgår. Detta sedan hon, enligt förbundet, deltagit i en "smaklös rasistisk manifestation".

De syftar på när Adelsohn Liljeroth i samband med firandet av World Art Day den 15 april skar upp en tårta, som föreställde en naken svart kvinna. Enligt Afrosvenskarnas riksförbund föreställde tårtan en rasistisk karikatyr av en svart kvinna. Enligt Moderna Museet var avsikten att problematisera kvinnlig omskärelse.
    ”Förstärker hånet”

– Att säga att man gjorde det här i ett gott syfte förstärker bara hånet mot människor som drabbas av rasism och mot kvinnor som drabbas av omskärelse, säger Kitimbwa Sabuni, som är talesperson för Afrosvenskarnas riksförbund.

Kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth förstår reaktionerna.

– Jag förstår mycket väl att det här provocerar, och det var också en mycket bisarr situation. Jag var inbjuden att tala på World Art Day om konstens frihet och rätt att provocera. Och sedan ville man att jag innan skulle skära upp en tårta, säger hon till TT.

Afrosvenskarna anser att det var en rasistisk karikatyr av kvinnan.

– Då får de faktiskt vända sig till konstnären, jag går inte in och recenserar konst, men jag kan mycket väl förstå att hela situationen kan misstolkas.

Men du skar ändå i tårtan?

– Det gjorde i så fall alla, men det var kanske litet chockartad situation och det var väl också det konstnären ville åstadkomma förmodar jag. Han påstår ju att det utmanar ett romantiserande och exotiserande synsätt från väst på det som egentligen handlar om våld och rasism. Det är vad jag har fått veta om konstverket i efterhand. Konsten måste få provocera, säger Adelsohn Liljeroth." www.aftonbladet.se/nyheter/article14690286.ab

Jösses vad löjligt! Hur kan det ses som rasism? Det hade kunnat vara en vit man på tårtan, skulle det också vara rasistiskt? Nu har vissa människor gått för långt med snacket om rasism.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-17 12:37
    Oj visste inte att tårtan såg sådär ut, trodde att det bara var en liten bild på som på barnens födelsedagar. Detta var verkligen smaklöst håller med!!!! Ja och bara vita kvinnor som skrattar....ja ångrar mina kommentarer,men baserade endast på artikeln.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-17 14:02
    föreställningen kan man se på youtube.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-17 14:06
    BILDER går att se på trådens första sida.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-17 19:21
    Läs även www.dn.se/kultur-noje/konst-form/kulturministern-upprord-av-videokonst
  • Svar på tråden "Afrosvenskar kräver ministeravgång" p.g.a. EN TÅRTA :D
  • Regnig måndag
    Essien skrev 2012-04-18 22:11:17 följande:
    En fantastisk installation? En karikatyrmålad svart kvinna som skriker när hon blir uppskuren i skrevet med en tårtspade?

Vad är nästa fantastiska installation? En kvinnoliknande skapelse när man ska köra in en dildo medan gestalten skriker i högan sky, detta för att hedra våldtagna kvinnor?

Ja, jag tycker det är jääävligt vidrigt. Jag har en vän som könsstympats när hon var jätteliten och hon ville kräkas rakt ut när hon läste om det hela (hennes ord).

Jag ser skillnad på konst och muppinstallationer att uppmärksamhetskåta provokatörer som kommer i byxorna när de får en blick eller två. Att sammanlänka den där installationen med könsstympade kvinnor är fan vämjeligt. Jag sov inte på lektionerna, jag hade MVG i bild som inkluderade inhemsk och internationell konsthistoria, men du tycks ha tappat den empatiska förmågan i hålet där bak...börja gräva vetja.         
    En sak missar du.

Konst kan vara vidrig och avskyvärd och ibland ska den vara det därför att den vill något utöver att vara vacker.
    En del gör som du, fastnar i värmjelsen, men det är knappast konstnärens fel att du inte vågar närma dig ens i tanken varför det väcker avsky hos dig.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    Essien skrev 2012-04-18 22:24:15 följande:
    Jag påvisade att ett peppigt motiv till en ful handling inte gör handlingen vacker. Men jag är inte ett dugg förvånad över att du inte förstod det så du behöver inte oroa dig. Jag har överseende..
    Ditt maktspråk är lika bedrövligt som felriktat.

Du missar fortfarande att du inte kan jämföra massmord med konst, så tillvida att du själv inte är en galen psykopat. Är du det?
  • Essien
    Regnig måndag skrev 2012-04-18 22:24:59 följande:
    En sak missar du.

Konst kan vara vidrig och avskyvärd och ibland ska den vara det därför att den vill något utöver att vara vacker.
    En del gör som du, fastnar i värmjelsen, men det är knappast konstnärens fel att du inte vågar närma dig ens i tanken varför det väcker avsky hos dig.
    Det behöver inte vara vackert när man belyser hemska ämnen. Men det där var rakt igenom smaklöst. Om du inte fattat innebörden av ett blackface behöver du läsa en historiebok eller två. Men sen minns jag att du fick ett hysteriskt utbrott när någon ts här hade målat lite nagellack på en pojkes fingernagel också och sedan dess tar jag dig inte riktigt på allvar...

Lycka till med dina tankar! Solig  
  • Essien
    Regnig måndag skrev 2012-04-18 22:26:24 följande:
    Ditt maktspråk är lika bedrövligt som felriktat.

Du missar fortfarande att du inte kan jämföra massmord med konst, så tillvida att du själv inte är en galen psykopat. Är du det?
    Att du inte, trots mitt förtydligande, kan lägga ihop ett och ett till två överraskar inte. Ser man till dina utspel i andra trådar kan man nog fastslå att jag inte är den mentalt udda av oss två..
  • snöflingan84
    Ingrid Bergman skrev 2012-04-18 19:44:09 följande:

Whatever statement the Black artist of this cake was making was lost in the shock and gaudiness of the "art".

It's dehumanizing and degrading and just horrible. They claim it was to "raise awareness" for victims of female genital mutilation, but I don't see what it does for victims. They're being mocked here, not honored. This whole thing disgusts me, as does the many people claiming there's nothing racist about this.

Made me lose my appetite.  whatever "statement" the artist was trying to make (not even sure if this was the best way to make said statement) is lost in the audience response.

I agree!
  • snöflingan84
    Billig trevnad skrev 2012-04-18 21:41:45 följande:
    Om man inte har någon konstnärlig begåvning tar man till det billiga provokationskortet istället...
    Ja, det har du nog rätt i.
    (Ungefär som de komiker som alltid drar till med något skämt som anspelar på sex, eftersom de vet att de finns alltid folk som skrattar åt.)
  • Regnig måndag
    Essien skrev 2012-04-18 22:34:33 följande:
    Att du inte, trots mitt förtydligande, kan lägga ihop ett och ett till två överraskar inte. Ser man till dina utspel i andra trådar kan man nog fastslå att jag inte är den mentalt udda av oss två..
    Hahahahaha
    Grattis till dagens lågvattenmärke!

Du vet att påhopp aldrig säger något om den inlägget riktar sig till utan den som skriver det.
    Do the math.
  • Regnig måndag
    Essien skrev 2012-04-18 22:33:07 följande:
    Det behöver inte vara vackert när man belyser hemska ämnen. Men det där var rakt igenom smaklöst. Om du inte fattat innebörden av ett blackface behöver du läsa en historiebok eller två. Men sen minns jag att du fick ett hysteriskt utbrott när någon ts här hade målat lite nagellack på en pojkes fingernagel också och sedan dess tar jag dig inte riktigt på allvar...

Lycka till med dina tankar! Solig  
    Fast det anser inte jag men du har alltså tolkningsföreträde.

Jag repeterar då frågan som du hittills vägrat svara på frågan: vem definierar "respekt" och "kränkt".  Uppenbarligen anser du att du ska göra det och bortser från vad alla andra tycker. Det tycker du, i enlighet med "dina tidigare utspel" är något som definierar en demokrati?
  • Gung Ho
    Essien skrev 2012-04-18 21:52:27 följande:

Kan satsa min högra tumma på att rätt på könsstympade mörkhyade kvinnor känner uppskattning till sättet "konstnären" försöker dra till sig uppmärksamhet på. Jag tycker det är fult att gömma sig bakom floskler om sina fina interntioner när man gör något vidrigt. Norrmannen som mejade ner barn gjorde det ju för landets bästa (enligt honom). Hyllar du hans sätt att uttrycka sina åsikter med viljan att provocera?

Hmm, ja det var ju samma sak..

Massmord och tårtbakning....Obestämd 
Svar på tråden "Afrosvenskar kräver ministeravgång" p.g.a. EN TÅRTA :D