Inlägg från: Parcae |Visa alla inlägg
  • Parcae

Norges kvoteringslag till bolagsstyrelser utvärderad

Vad är din poäng? Det är väl ingen chock att företag lider av att ha mindre erfarna på ledande poster?
    Nu är jag inte något stort fan av kvotering men samtidigt ger ju det här kvinnor möjligheten att få erfarenhet.

• Parcae
    Elit skrev 2012-05-13 16:14:11 följande:
    Min poäng var att det inte fanns massa "duktiga" kvinnor som stod redo att ta dessa platser. Min poäng var att mer kvinnor i styrelsen inte alls leder till bättre förslag och högre lönsamhet. Min poäng var att mer kvinnor i styrelser inte leder till mer kvinnor i ledande ställning. Därför går det inte använda de som argument för kvotering.

Då får ni vara ärliga och säga något i stil med: Det är värt att företag går dåligt för att mer kvinnor skall få vara med. Det är ett pris vi måste betala (om man nu tycker det). Inte hålla på att ljuga.
    Aha! Då är jag med.
    Nej, ska det bytas ut personer så ska det ju bytas ut till personer med samma erfarenhet. Kvotering är som sagt ingenting jag är särskilt förtjust i även om jag gärna ser att det blir en mer jämlik fördelning på diverse arbetsplatser.
Svar på tråden Norges kvoteringslag till bolagsstyrelser utvärderad