Elit skrev 2012-05-13 21:03:56 följande:
1. gör så
2. Nej, för de kvinnorna som var där innan 2002 var förmodligen kompetenta och blev anställda av den anledningen.
3. Var jag som skrev fel men spelar ingen roll för svaret
4. Ja, det är ju där man skall ta dem som har rätt kompetens! Det är ju exakt det som gör att kvinnor inte hamnar i bolagsstyrelser, det är inte för att de är kvinnor, det är för att de inte sysslar med rätt saker.
5. Ja, genom att arbeta hårt inom relevanta branscher och läsa relevanta utbildningar. När det gäller styrelseposter så spelar ju utbildning i princip ingen roll och betyg spelar heller ingen roll vilket alla som läst på högskola kan intyga. Hade det varit längden på utbildningen som var viktig hade alla i styrelsen varit professorer.
1: Jag menade att du fick göra det.
2: Det får man hoppas och isf vet vi ju redan från start att kvinnor inte per automatik är sämre bara för att de är just kvinnor.
3: Siffrorna är det inte jag som hittat på, det är taget från ett svar till artikeln i din TS.
4: Jag har inte motsatt mig att kvinnorna borde tagits från det egna ledet, skall det där med kvotering göras så rätt som möjligt skulle Norge FÖRST ha satt lag på kvotering inom de lägre nivåerna för DÄR finns det potential att kvotera in kvinnor som har kompetensen för tjänsten, SEN efter ett antal år ( 5-7 rimligtvis) kan man gå vidare och kvotera styrelsen när det finns kvinnor lägre ner att ta av. Om man nu ska kvotera alls alltså.
5: Här skär sig våra åsikter om hur det ser ut i verkligheten. Du menar på att kvinnorna "får skylla sig själva" så att säga, de arbetar inte i rätt yrken, på rätt nivåer eller hårt nog. Jag menar på att ÄVEN om kvinnor arbetar lika hårt som männen med samma arbete och samma kompetens så väljs männen före kvinnorna. Ett exempel är en kommun som ska anställa en ny rektor. En kvinna har sökt tjänsten, hon har arbetat som chef tidigare men inte just rektor samt arbetat inom skolväsendet i 30 år. Får hon jobbet? Nej. Tjänsten går till en fd militär som har NOLL erfarenhet av skolvärlden och dess strukturer men som kan vara hård och ge raka besked. Här kan man ju fundera över det där med rallyproffset och den som läst böckerna...
Till styvene och sist så är det ju faktiskt andra som ska ge kvinnan arbetet som chef/styrelseledamot eller hur?