• schnappi

Vill veta mer om kurdisk kultur - yezidism

Hej!

Nån här som vill dela med sig av lite info om kurdisk kultur - yezidism?
    Vad har dom för högtider? När firar dom påsk, nyår och jul? (om dom nu firar detta)

Vad har dom för traditioner när det gäller bröllop?
    -har dom tvångsgiftemål?
    -kan dom gifta sig med nån från en annan kultur?

Jag är nyfiken! :)            

• Svar på tråden Vill veta mer om kurdisk kultur - yezidism
  • Jasmin91

Du borde starta en provocerande tråd och hänvisa till denna tråd, något om "Islam/muslimer!"... Då skulle de trilla in svar och kanske någonstans där skulle även svar på dina frågor komma Flört

• Amirsmamma

Är du intresserad av en yezedi? De är väl som vem som helst antar jag. De firade påsk nyligen vet jag. Känner massa yezedier, men kan inte så mycket om deras religion. *Skäms*

• schnappi
    Jasmin91 skrev 2012-04-21 23:22:59 följande:
    Du borde starta en provocerande tråd och hänvisa till denna tråd, något om "Islam/muslimer!"... Då skulle de trilla in svar och kanske någonstans där skulle även svar på dina frågor komma Flört

haha ja nästan bud på det :P
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    Jasmin91 skrev 2012-04-21 23:22:59 följande:
    Indeed
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    schnappi skrev 2012-04-23 23:41:35 följande:
    Tack för länkarna! 

Har googlat en massa men e ganska svårt å hitta information så tack!! 
    Finns tyvärr inte mycket info om den religionen. De info jag kan har jag fått av de yeziditer jag känner från hemlandet.

"-har dom tvångsgiftemål?"

Ja det har dom.

"-kan dom gifta sig med nån från en annan kultur?"

Nej det är inte tillåtet för dom. Du´a en yezidi tjej blev stenad till döds för att hon blev kär i en muslim som hon ville gifta sig med. Hela stan stod och stenade henne.
Svar på tråden Vill veta mer om kurdisk kultur - yezidism