• everything

Hur mycket betalar ni för elen varje månad?

Jag tycker våran el-räkning är lite för hög, men vet inte heller riktigt vad som är det normala?

Hur mycket betalar ni varje månad, både till elbolaget och till den som levererar elen?

Skriv gärna hur stort ni bor och hur många ni är.

• Svar på tråden Hur mycket betalar ni för elen varje månad?
  • Höstbebis2010
    moleztah skrev 2012-04-17 19:58:14 följande:
    Uppvärmnning?

Mät gärna med elmätare, kostar ca 200kr 

Det är enbart för hushållselen.
  • PippiLotta32

Bor i stort hus, ca 300+ kvm. Jordvärme, gör åt ca 28000 kWh per år. Så vintertid när det är som kallast så ligger elräkningen på ca 5000 i månaden, sommartid ca 1500-2000 i månaden om jag inte minns fel. Så det rinner iväg en hel del pengar kan jag lova, men vi snålar ju inte direkt med elen heller. Tycker inte om att gå runt och frysa inomhus.

• 20120419
    beccagranen skrev 2012-04-17 19:59:25 följande:
    eluppvärmt hus på 145kvm, luftvärmepump och vi ligger på vintertid ca 1000-14000kr månaden och sommartid ca 400kr/mån. Förgående månad hade 750kr (ink. alla avgifter/moms)
    Eluppvärmt kallar man när direktverkand eel är primär värmekälla.
    Har ni luft/luft eller luft/vatten?

Enl kostnaden så borde ni ha luft/vatten. 
    Jag ljuger aldrig.
  • 20120419
    PippiLotta32 skrev 2012-04-17 20:02:13 följande:
    Bor i stort hus, ca 300+ kvm. Jordvärme, gör åt ca 28000 kWh per år. Så vintertid när det är som kallast så ligger elräkningen på ca 5000 i månaden, sommartid ca 1500-2000 i månaden om jag inte minns fel. Så det rinner iväg en hel del pengar kan jag lova, men vi snålar ju inte direkt med elen heller. Tycker inte om att gå runt och frysa inomhus.
    28000KW med jordvärme....... hehe har ni 26 grader hemma ?:)
    Jag ljuger aldrig.
  • MoonFlight

Radhus på ca 120 m2, luftvärmepump, 2 vux och 3 barn, tvätt/tumlare/diskmaskin som går regelbundet. Dåligt isolerade fönster på bottenvåning (där pump sitter).

Brukar ligga på mellan 1500-3500. I mars var räkningen på 3200 och nu den som ska betalad i april låg på 2500 ca.

• beccagranen
    moleztah skrev 2012-04-17 20:02:38 följande:
    Eluppvärmt kallar man när direktverkand eel är primär värmekälla.
    Har ni luft/luft eller luft/vatten?

Enl kostnaden så borde ni ha luft/vatten. 
    Vi har direktverkande el-element som vi i höstas kompletterade med en luft/luft pump. De ovannämnda summorna är beräknat från denna vintern, i år har den vart mild (västkusten), förra året låg vi på mer än det dubbla, men då utan pump så jag vet inte hur mycket vi sparat in tack vara pumpen ännu. Vi har även nu i veckan instalerat en braskamin som vi ska komplettera med nästa vinter. I år har vi klarat oss på enbart pumpen.
  • PippiLotta32

Nä, inte direkt, men som sagt, gammalt hus ca 350 kvm för att vara mer exakt inkl uppvärmd källare. Och som sagt, mycket myslampor, gärna radio eller tv igång när vi är hemma, ett garage på 100 kvm (glömde skriva det förut) Det är dock bara uppvärmt när man är där och grejar... Och då med luftvärmepump. Vattenburen golvärme i stora delar av huset.
    Miljöbov som heter duga vad det gäller elen helt enkelt.

• gullehjärtat

160 kvm villa och bergvärme.
    Räkningarna ligger mellan 700-3000:- per månad, beroende på årstid.
    Den här månaden var den på 1300:-, och det har varit både vinter och vår månaden som var.
    Och den här vintern kom vi faktiskt inte upp i så mycket som 3000:-, det kändes skönt :)

• Gladskit

Senaste räkningen för mars var på drygt 1000kr. Vi har ett fast avtal på 1kr/kWh vilket har varit toppen i vinter!
    Dyrast tror jag januari var, då hade vi en förbrukning på ca 2500kWh > räkning på 2500kr.
    Sen tillkommer nätavgiften men den vet jag inte vad den är per år, den räkningen kommer från Eon en gång i kvartalet tror jag och jag minns inte när den kom senast.

Vi bor ett tvåplans parhus på 122kvm. Nedre plan har golvvärme och övre plan radiatorer. Vi har också nån sorts luft/vatten värmepump. 2 vuxna + 1 barn.

Svar på tråden Hur mycket betalar ni för elen varje månad?