Inlägg från: helenah82 |Visa alla inlägg
  • helenah82

september 2012

Hej alla,

Är just nu i vecka 30+2 och i tisdags hos barnmorskan så kollade hon lite hur bebisen låg. Den hade inte lagt sig med huvudet nedåt ännu, utan bökar runt lite hit och dit inne i kaggen.

Tycker så synd om er som mår dåligt. En annan mår oförskämt bra (peppar, peppar). Det enda är att man är så otroligt trött hela tiden. Kan sova minst tolv timmar varje dag liksom under sina forna tonårsdagar. Lite tungt att andas dessutom. För övrigt skall jag nog vara glad, även fastän jag gnäller en del här hemma. Tungan ute

• helenah82
    Helenasoch jörgens skrev 2012-07-07 19:36:57 följande:
    helenah82:välkommen hit:)
    du ligger två dar före mig alltså:)

jag va grymt trött ibörjan av graviditeten:/
    nu börjar den tröttheten komma igen, :( räcker väl herregud med foglossningen man har jämt:/
    o halsbränna o ont i fötterna:/

vart befinner du dej i detta avlånga land då helena?

somelikeithot: ja känner oftast sparkar uppe o lite buffande längst ner, höger sida gillar min mest o va:)
    Tackar, tackar! Skrattande
    Jag befinner mig i en mindre ort några mil utanför Borås (Tranemo).
    Har inte läst hela tråden här så jag har noll koll på er. Ni verkar vara väldigt aktiva här. Härligt att få bubbla av sig lite med andra i liknande sits. Vilken fin mage du hade förresten.
  • helenah82

Tjingeling!

Då har jag införskaffat de första grejerna till vår bebis. Lite sent, men har inte vågat innan. Det dröjer nog innan man börjar inreda. Skall dock måla om den gamla spjälsängen vi har fått. Seeeen, kan man nog börja. Tiden går ruskigt fort, men man tänker ändå att man hinner med allt som skall göras.

Förresten, hur har ni tänkt att göra gällande föräldrapenning (kanske ni redan har diskuterat i tråden)? Hur många dagar skall ni ta ut á vecka? Kluven gällande det där. Kan bli lite tufft då man har feta lån att betala av. Således, hur gör ni?

• helenah82

Jag är i 31+2 idag. Överallt tycks det vara som så att många köper saker tidigt i graviditeten. Jag har varit riktigt skraj att det skulle gå åt fanders, således har jag varit försiktig med att skaffa grejer. Förra helgen var första gången vi skaffade något till bebisen. Det kändes spännande, men ändå lite skrämmande.

Gällande föräldrapenningen så har jag verkligen noll koll. Om jag inte minns fel så sade vår bankman att vi kunde sänka vår amortering för att få lite extra över varje månad. Detta vore ju görbra, men som sagt, kan minnas fel. Jag har inte fyllt i något till försäkringskassan ännu. Vet ju inte hur många dagar man skall ta ut. Min sambo anser fullt, men då blir man enbart hemma i ett år. Om jag tar fem dagar istället så kan man vara hemma i ett och ett halvt (enligt en uträkning på försäkringskassans hemsida). Är inte så förtjust att lämna barnet på dagis då det enbart är året gammalt. Eller är det jag som är känslig? Vi kan inte riktigt komma överens här hemma.

• helenah82

Håller med. Det är riktigt spännande. Jag har bf 13 september, men räknar med att gå över en del.

• helenah82

Detta är min första. Vad jag har förstått så är det vanligt att det går över tiden med den första. Således förväntar jag mig det, så blir jag kanske inte helt förstörd av väntan. Fast det är nog lättare sagt än gjort. Kommer säkert krypa på väggarna för var dag som gå över bf.

• helenah82

Jag får ständigt kommentarer om hur liten mage man har. Men enligt sf-kurvan så ligger jag mitt i prick sade bm. Fast jag är ganska lättad över att jag inte är superstor, känner ändå att magen är i vägen emellanåt.

För några få veckor sedan var jag på bröllop. Vart brudtärna. Beställde den största klänningen de hade då jag trodde att jag skulle bli görstor. Fick istället sy in klänningen. Så svårt att veta i förhand hur stor man kommer att bli. Satt på familjeliv och kollade på magar och trodde då att jag skulle ha något liknande som de andra i just den veckan bröllopet skulle gå av stapeln. Det har gått lite trögt med viktuppgången, fast numera lägger jag på mig ett kilo för varje vecka som går. Om det fortsätter såhär så kommer jag nog vara en rejäl tösabit. Glad

• helenah82
    MickeNike skrev 2012-07-23 20:37:08 följande:
    Jag var inne och letade på fks hemsida efter den där uträkningsgrejen, men jag hittade den inte. Var finns den?
    Håll i hatten; här kommer en lååång länk!

www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/planera/planerafp/blankpage/!ut/p/b1/hZLJkqJAEEC_pT9AqWIROBYUAiolFJtwMRBwQ5YGGoSvH53oy8TE9OQtM15GZL5MJmYOTFwlw-2S9Le6Sh7vPF4dJRZYigIRAGukAdPmtyz1dQ4E4AVELwD8IxD4s19ygQRM2ZC1tczqK11gQuZgpF8i7swRa5i2UhHto-bT0KIya2M2hbOnTDopbxhKY28FbM5bFrp8xT7rsMfUDlkKgN3K_WP9yRnz9FkAO26_nt1BWwQB7w_X_cALyWOqjpu0M8--cpU1rc84F1aR3JXOpTchkNSkXiBxxvm9U6J6uFDn4-N7tx-G_4-bkIl_Iz_Z-ckPstm_ALSCwISGBx2iULwVGGLUZc5EL0w8chAA-Y3pkg5es_icHiBWZF2e8ZgD4I_ufWrMuZjpfXamznMmgqkFfPB054NPPG2ysgSSnQqgBrekkGZX3FjeXWNdcrCzgPoKQk_Spndmw8TnYtm0tyHpm7ztlue6TR5Z3i6bR1LlbcIEdtQJuEYjtnA-NmoQ76PHqMT1RfuU16q5HRZpxKrz7nldGXPyBI6mQtjHdhfDWcHN3cW9A_IJGcpwChxaz11R6BF_rsyTLHKxkHKLcZ2tq8NpM6XbrY3jp6andkLwuZoCffiW8o8DvQT9JUV0Rs_nATltTOgDYJ3OLynrrdtTQnDKvWvES2erkFjPh6ST8bcUFRWVuXtLuZ3K5ZiWS7DkxRWQAeABECVxJYsrJrhH4Km9Px3Rcy1sIkJBgGkQuGoqoktWhAur3ttT7mhkl3nZ3In5VyZkdVP1aCRxQo6Vf41NBCcqKD1NaKfS-356YOW6JZ1YXks5ns8holOZC9ZzDsP2gqOG0wa2OyBd9g2-5rK7LLBtF_MwJUIZJjd62j1WZb12mjkUnK69naQ25I9D2s-yfcV-g_Z59ME0pT_sVtQYocSVQ4l-AT0gCp4!/dl4/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/
  • helenah82
    jhk88 skrev 2012-07-24 07:56:43 följande:
    Hej tjejer!

Idag går jag in i vecka 33! Känns helt ofattbart att min bebis är hos mig inom 5-9 veckor. Som jag längtar!

Hoppas ni får en underbar dag
    Tycker att tiden verkligen har flugit fram, dock känner jag att den senaste veckan har varit dryg. Vill att tiden skall gå fortare så man får hålla sin bebis.

Bebisen är för övrigt tokvild i magen. Fått mig några söta videofilmer på aktiviteterna. Fast bebisen känns nästan lite kameraskygg. Någon mer som känner igen det där? Man lyckas inte få med de där riktiga akrobattricken.
  • helenah82

Här har det varit så otroligt varmt hela dagen. Har arbetat med att klyva ved inför nästkommande års husuppvärmning. Blir lite impad över vilken energi jag ändå har. Hann även med några dopp i den iskalla poolen. Sitter nu här helt slut och lite solbränd. Hoppas på en lika fin dag imorgon. Vill ni att jag skall dansa lite soldans till er också? Flört

Svar på tråden september 2012