Inlägg från: Den lilla M |Visa alla inlägg
  • Den lilla M

september 2012

hej på er,
    tänkte att jag också skulle ta och hoppa in i denna tråd .

Jag och min man väntar vårat första barn i början av september (BF 7e sept).

Har mått bra hittills bara lite små sömnproblem men inte att klaga på.

Var hos BM igår och SF låg på 32cm (v 32+4) och hjärtljuden låg på 140 och bebis låg med huvudet nedåt, det gjorde hon sist också i v30+3. Min BM kollar hur hon ligger varje gång (hon har gjort det sen kollen i vecka 29). 

bara om man inte ger upp finns chansen att lyckas
  • Den lilla M

Tack så mycket för alla välkomnanden

Jag och min man bor i Nacka och detta är vårat första barn.

Känner igen det där med oroandet. Min lilla har en aktiv dag följt av två-tre lunga dagar och det kan göra en smått tokig av oro ibland, särskilt lugn är hon på förmiddagen å mest aktiv efter kl 21 på kvällen.

• Den lilla M

Jag önskar att min också var en liten bökmaja men hon är ett lugnt litet knyte. Eller ja så liten är hon väl inte , var på tul i vecka 32 och då beräknades hon väga 2,2kg och vara 42-45cm lång, så fortsätter hon växa i samma takt som hon gjort hittills så beräknas hon väga 4,2-4,5kg och vara 50-55cm lång vid 40+0 så jag hoppas att hon behagar att komma ungefär vid 38+0

• Den lilla M

Jag har märkt att min gångstil har börjat ändras från en normal gång till något mer likt en vankande anka än en människa.. å jag som trodde att jag skulle slippa vanka omkring ....

• Den lilla M

Jag har funderat lite runt förlossningsbrev och jag tror att jag kommer ta upp lite saker runt följande punkter:

Generellt; tex hur graviditeten har varit,  hur jag vill bli "coachad" av min BM, att jag vill ha min man så involverad som möjligt  å vad jag är orolig inför ang förlossningen mm i korta punkter.

Ankomst : jag vill ha lavenemang  (om jag inte redan fått gå på toa ordentligt)  

Smärtlindring: Jag vill först och främst ha lustgas, men är öppen till att testa det mesta förutom någon form av ryggmärgsbedövning.

Förlossningsställning: Jag vill röra på mig så mycket som möjligt i öppningsskedet sen så vill jag känna efter vilken ställning som känns bäst att föda i tex stå på knä eller vara lutad över sängkanten så jag kan utnyttja gravitationen  . 

Sen klampning och avnavling: Navlesträngen ska ha slutat pulsera innan jag vill att dem klampar och avnavlar.

Amning: Min inställning till amning

Tiden efter födseln: Går allt bra så vill jag ha så mycket lugn och ro som möjligt tillsammans med min partner och vår lilla.

Ja det är väl mest detta jag har funderat på att skriva ner i mitt förlossningsbrev

• Den lilla M

nån som vet vart dem säljer lite billigare men bra amningsbhar i lite större storlekar (G/H-kupa)

• Den lilla M
    lillabambi skrev 2012-07-22 18:05:49 följande:
    glammom.se har de men sen beror de ju lite på vad man tycker är dyrt/billigt :)
    det var bra priser ,  har kollat runt lite och många större amningsbhar ligger på runt 1000-1300kr. Vilket jag tycker är lite saftigt.
  • Den lilla M

Idag är det 46dagar kvar till BF, men hoppas på närmare 32. Vill ju inte att min lilla mini ska bli en bautaklump som hennes pappa var när han kom på BF (4500gr och 59cm lång). 

lilla bambi grattis till ny vecka.

Hoppas ni alla har en bra dag, själv är jag tillbaka på jobbet nu efter 4veckor härlig semester. Så nu blir det till att jobba 4-8veckor innan liten kommer  

• Den lilla M

Andra dagen på jobbet idag efter semestern. Känns helt okej att vara tillbaka eftersom man snart blir "ledig" igen. Satt ute på lunchen, ush och pust det skulle jag inte gjort. Var så varmt, känner att jag brände mig lätt i pannan och kinderna också plus att ben och händer sväller när jag blir varm. Galet varmt och soligt idag!!

• Den lilla M

lillabambi vart i Sverige befinner du dig? Bara så att jag vet vart jag ska skicka denna gassande och stekheta sol!! Blev så glad när det dök upp lite moln på himmelen här på eftermiddagen

Nelliepop: Jag vet hur du känner dig, själv var jag till min BM idag bara för att jag tyckte att jag hade svullnat upp så mycket. Men inget tecken på äggvita i urinen eller förhöjt blodtryck. Så hon sa att det bara berodde på värmen plus att liten har lagt sig lite längre ner nu och att jag skulle försöka dricka ca 3liter rumstempererat citronvatten per dag. Även tranbärsjuice är bra för att driva ut extra vätska.  

• Den lilla M

Japp då är det bara att sätta mig i bilden och köra till Dalarna då . Själv har jag testat det mesta, AC, öppna alla takfönster, altan och balkongdörrar men eftersom det inte blåser för fem öre så står luften bara still. Det är varmt och luftfuktigheten är HÖG vilket gör att jag svettas bara jag vickar på tårna haha. 

Då var jag inne i vecka 35 (34+0) så jag hoppas att jag bara har 3-4veckor kvar innan mini kommer , men antagligen är det närmare 6-7veckor kvar.. 

• Den lilla M
    Helenasoch jörgens skrev 2012-07-26 13:48:57 följande:
    tänkte gå över till tredje trimestern, eftersom vi befinner oss där:)

hoppas alla hakar på när ja öppnar upp ett forum där:)
    länka härinne bara !!
Svar på tråden september 2012