• CarpeNoctem

Vad är Iluminati?

Kom över detta ord idag och blev nyfiken på vad detta var. Men jag fattar inte ett smack och det gör mig frustrerad.
    Google säger mig inget vettigt om detta alls, får inget vettigt svar på vad det egentligen är tycker jag. 

Det ända jag fattar är att det påstår sig ha med "jordens undergång 2012" att göra..hm.  

Kan någon förklara för en, kanske trög människa som mig? 

• Svar på tråden Vad är Iluminati?
  • SHAKAWKAW

Illuminati är order som skapades i början av 1800-talet (om jag minns rätt). De ville skapa en världsregering, avskaffa all religion och mycket annat. Om jorden går under 2012 (vilket den inte kommer göra) kommer Illuminati inte ha någonting med det att göra.

• SHAKAWKAW

Och det finns otroligt många konspirationsteorier kring ordern - många av dem är lögner och hitte-på för att skrämma folk. Hört talas om triangeln med ett öga inuti? Många påstår att det är ett hemligt meddelande från Illuminati och under många år har människor sett "tecken" där det egentligen inte finns några. Det ska tydligen vara ett tecken på att de håller på att ta över världen.

Hur människor går på det här går över mitt förstånd. 

• CarpeNoctem

Tycker det känns som någon slags sekt då? och vad dom skulle ha med en fånig undergång av jorden att göra? Ja, det förstår jag inte. 

sen verkar dom ha skarpt emot islam, om jag förstått det rätt? varför?  

• SHAKAWKAW
    CarpeNoctem skrev 2012-04-17 22:20:16 följande:
    Tycker det känns som någon slags sekt då? och vad dom skulle ha med en fånig undergång av jorden att göra? Ja, det förstår jag inte. 

sen verkar dom ha skarpt emot islam, om jag förstått det rätt? varför?  
    Man skulle kanske kunna kalla det för en slags sekt. Men att Illuminati skulle ha någonting emot just islam har jag aldrig hört talas om. All religion hatas, inte bara ett par enstaka. Var har du läst det?
  • CarpeNoctem
    SHAKAWKAW skrev 2012-04-17 22:21:37 följande:
    Man skulle kanske kunna kalla det för en slags sekt. Men att Illuminati skulle ha någonting emot just islam har jag aldrig hört talas om. All religion hatas, inte bara ett par enstaka. Var har du läst det?

Det stod på något youtube klipp, någon hade slängt ihop info om iluminati och vad som kommer ske 2012..
    Men vad man ska tro på är ju en annan femma. Tycker det står olika överallt..men börjar känna mig lite klokare.

Men jag kommer inte förstå hur dom helt plötsligt kommer in i undergången 2012.. 
  • SHAKAWKAW

Jag skulle nog inte lita på YouTube om jag var du.

Inte jag heller. Jag ser inte sammanhanget riktigt. Det är ju bara... irrationellt att en "normal" sekt skulle ha något med DET och göra. 

• CarpeNoctem
    SHAKAWKAW skrev 2012-04-17 22:35:33 följande:
    Jag skulle nog inte lita på YouTube om jag var du.

Inte jag heller. Jag ser inte sammanhanget riktigt. Det är ju bara... irrationellt att en "normal" sekt skulle ha något med DET och göra. 

Haha nej, att lite på tuben går ju inte riktigt..men det var ända stället med lite mer info.
    Står mycket  på nätet om att London ska drabbas under olympiska spelen av Iluminati och vad man ska tro om det är väl bara att överlåta till fantasin..  

Blir bara värre och värre ju mer man läser tycker jag Tungan ute 
  • Pentagram

Illuminati, som termen används idag, refererar till en hemlig (och förvisso helt påhittad) organisation som styr det mesta som händer i världen. Det är helt enkelt en konspirationsteoretikers våta dröm. Det är naturligtvis inget som hindrar någon att binda samman en påhittad organisation med en påhittad undergång (2012-fenomenet) och göra Youtube-klipp av det även om det antagligen är ovanligt eftersom Illuminati vanligtvis ses som någon form av politisk maktfaktor medan 2012-undergången är mer kopplat till övernaturligheter. Iofs, det är kanske inte ovanligt att folk rör ihop diverse påhitt i samma gryta för att få med ALLA sina fantasier på samma ställe (eller bara sälja en bok eller två).

Svar på tråden Vad är Iluminati?