• Anonym (nytt liv)

När ändrade ni fb-status?

Känner mig verkligen löjlig som kommer med en sån här fråga men funderar på hur jag ska göra med min fb-status.
    Vi är gifta men har nu flyttat isär, lite "på prov" först - men sen bestämde vi snabbt att det är slut. Mycket jobb återstår, prata, dela upp boet och bestämma detaljer runt barnen mm. Vi funkar bra, kan prata och komma överens..

Nu funderar jag på att ändra min fb-status men är lite osäker. Det kommer ju att väcka en massa frågor från olika håll och jag undrar om det är dags. På sätt och vis vill jag att alla ska veta, behöver stöd från mina vänner och vill inte behöva ta "aktiv" kontakt med alla för att berätta.
    Å andra sidan känns det rätt dramatiskt att informera alla på en gång, vi har många gemensamma vänner på fb.
    - Tror att jag vill prata med henne först i alla fall, hon är nog inte riktigt sugen.

Hur gjorde ni?
    Vad har ni för positiva och negativa erfarenheter?

• Svar på tråden När ändrade ni fb-status?
  • Anonym (nytt liv)
    SupersurasunkSara skrev 2012-04-18 07:21:32 följande:
    Det kommer att bli en massa frågor och beklaganden. Är du/ni redo för det? Eller vill ni i lugn och ro, utan inblandning från andra lösa allt kring barnen? Med såna ändringar kommer ofta (finns alltid några som bara 'måste') "ja jag förstod det! Han/hon är såååå ditten eller datten" och så kan det piskas upp onödiga konflikter pga det.
    Jag är redo men kanske inte hon, osäker där..
    Tror inte det blir nån större turbulens egentligen i våra nätverk men visst, en del frågor kommer säkert.. fast det är ju delvis det jag vill.
    Jag vill gärna försöka komma upp "ur gropen" och få mer kontakt igen med mina vänner. Det blir ju lätt så att man försummar vänner över tid när det är mycket med jobb, familj etc. Nu känner jag att jag skulle behöva mer kontakt och tänkte det vore ett bra avstamp att ändra status.

Å andra sidan så kan jag inte påstå att det är helt hyperakut heller, troligen bara en tillfällig känslostorm. Tänker inte göra något precis nu och definitivt inte innan vi har pratat om det.

Tack för era inlägg och tankar!
  • Anonym (nytt liv)
    Anton Chigurh skrev 2012-04-18 07:56:05 följande:
    När skall jag ändra min Facebook-status ?  har blivit ett riktigt major-problem !!!!

Vart fan är vi på väg. Egentligen. Eller på väg !   ....Vi är redan där. Herre jävlar alltså.
    Glad

Jag tror egentligen inte det är svårare än att betrakta Internet/FB etc. som redskap som snabbt/smidigt når ut till så väldigt många på en gång och dessutom knyter ihop nätverket på ett sätt som (nästan) aldrig varit möjligt tidigare.
    I princip är det dock ungefär samma sak som en ständigt pågående 50-årsfest där samtliga ens vänner är inbjudna/närvarande och engagerade (i varierande grad). Alla hör alla andras "privata" samtal med bordsgrannen och kan när som helst blanda sig i och delta utan att någon tycker det är märkligt.. Man kan också låta bli att svara och försvinna "på toaletten" i ett par veckor för att sedan återvända som om inget hade hänt..

Jag känner också att det är lite "löjliga" frågor att ställa - fb-status etc. - men i den analoga jämförelsen kan man tänka sig att det är ett liknande beslut/ställningstagande som om vi vore bjudna till en stor fest.. Vi har ganska nyligen separerat, alla vet inte än..
    Frågan kommer: ska vi säga något till folk ikväll? Ska vi ha ringarna på oss eller ej..?

Visst, det är inte finanskrisen vi talar om eller en eventuell statskupp i Kina - men i det lilla perspektivet påverkas vi givetvis i och av de relationer som vi ingår i. FB har gett oss "möjligheten" att umgås med alla hela tiden..

Tack igen!

särskilt till anonym (inlägg: #8 ). Klokt perspektiv..
  • Anonym (nytt liv)
    bullerbyn skrev 2012-04-18 14:59:42 följande:
    Jag rekommenderar att bara ta bort din förhållandestatus helt och hållet. När du är redo att det ska stå "singel" kan du göra det synligt igen om du vill.
    Låter smidigt men jag undrar om det inte "tickar upp" och syns tydligt att man har ändrat status...?
    Eller räknas det inte som en förändring..?

Om det sker diskret så låter det som en väldigt bra mellanlandning.
    Bra förslag!
  • Anonym (nytt liv)

Jag tror och tycker det är bra att fundera över syftet.. Finns en risk att man använder fb (eller annat) som slagträ för att skada sitt ex. kanske skapa svartsjuka eller allianser bland gemensamma vänner etc. Detta är inget jag alls önskar utan låter det hellre vara om det finns risk för negativa konsekvenser för henne eller någon annan (dvs. barnen).
    Kanske får jag helt enkelt ta mig i kragen och mer aktivt kontakta de vänner jag önskar få stöd av.. Min tanke med att ändra status var att man då slipper "kräva" stöd/kontakt av någon utan lämnar öppet för vem som helst att sträcka ut en hand.. Om jag ringer/messar/meddelar någon så ligger det ju en slags förväntan i detta.

Kanske lite löjligt av mig men jag har en känsla att jag inte vill ligga någon "till last"..
    Hursomhelst inser jag att det får ta lite tid och i små portioner får jag helt enkelt prata med folk på ett sätt som känns bra för mig (och dem)..

Tack.

• Anonym (nytt liv)
    Anonym (Funderad också) skrev 2012-04-19 13:00:25 följande:
    Hej TS!

Funderade också ett bra tag på det där. Kändes konstigt att det stog "I ett förhållande" när vi hade separerat. Samtidigt var jag inte beredd på alla frågor som en ändrad relationsstatus på FB skulle ge. Visste inte att det gick att ta bort relationsstatusen helt! Och det ser ingen. När jag fick veta att det gick tog jag bort den direkt och det känns helt rätt. Tycker inte man behöver outa hela sitt liv på FB faktiskt...

Så det är verkligen mitt tips, att ta bort relationsstatusen helt. 
    Tack, så får det nog bli.. Det löser inte mitt ursprungliga behov egentligen men det känns ändå rätt. Om inte annat så kanske man träffar någon ny så småningom och då ser det lite märkligt ut att man är gift på fb...
  • Anonym (nytt liv)
    Anonym skrev 2012-04-20 05:07:39 följande:
    Ett alternativ när du skriver att du vill att folk ska veta för att du behöver stöd, är att du väljer vilka av dina vänner som ska se din relationsstatus. Du låter statusen vara osynlig för de flesta, och väljer ut närmare vänner som du vill ska veta. En sak du också kan göra är att kryssa bort så din ändring av relationsstatus inte kommer upp bland nyheterna i loggen. 
    Det där låter som en smart lösning tycker jag!
    Ska klura lite mer på det och ev. testa.
  • Anonym (nytt liv)
    Anonym skrev 2012-04-20 11:43:15 följande:
    Man kan ändra status och sedan direkt ta bort att informationen lagts upp i loggen. Då syns det inte för någon.

Själv har jag tagit bort relationsstatusen helt, vad har folk med det att göra? De närmaste får veta ändå om jag är i relation med nån eller inte, resten har inte med saken att göra. En del verkar tycka det är så himla viktigt ungefär som att facebook styr om man har en relation eller inte. Lite allergisk mot detta.
    Självklart ska man inte berätta något som man inte tycker att folk ska/behöver veta. Då är det ett bra beslut att inte informera oavsett vad saken gäller.
    För min del tänker jag att jag kanske vill att mina vänner ska veta vissa saker men samtidigt inte ids ringa runt eller ta upp frågan aktivt med varenda en.. Då är det alldeles ypperligt att kunna publicera en nyhet på fb så får de som vill reagera eller agera som de vill.
    Men ytterst är det givetvis ett val som man/jag/vissa gör för att man har ett intresse av att dela med sig av information.

Jag är nog relativt sparsam med att lägga ut hela mitt liv men faktum är ändå att jag når i princip hela min bekantskapskrets inkl. nästan hela familjen och det närmaste nätverket via fb. Tycker det är både smart och självklart att utnyttja detta faktum så länge det sker på mina villkor och utifrån mina intressen.
    - Var och en får givetvis ta ställning till detta själv.
Svar på tråden När ändrade ni fb-status?