• Anonym

När ändrade ni fb-status?

Anonym (nytt liv) skrev 2012-04-18 07:50:24 följande:
    Jag är redo men kanske inte hon, osäker där..
    Tror inte det blir nån större turbulens egentligen i våra nätverk men visst, en del frågor kommer säkert.. fast det är ju delvis det jag vill.
    Jag vill gärna försöka komma upp "ur gropen" och få mer kontakt igen med mina vänner. Det blir ju lätt så att man försummar vänner över tid när det är mycket med jobb, familj etc. Nu känner jag att jag skulle behöva mer kontakt och tänkte det vore ett bra avstamp att ändra status.

Å andra sidan så kan jag inte påstå att det är helt hyperakut heller, troligen bara en tillfällig känslostorm. Tänker inte göra något precis nu och definitivt inte innan vi har pratat om det.

Tack för era inlägg och tankar!
    Det tror jag är bra tänkt. Ömsesidig respekt, även efter separationen, är aldrig dåligt.
  • Anonym
    Anton Chigurh skrev 2012-04-18 07:56:05 följande:
    När skall jag ändra min Facebook-status ?  har blivit ett riktigt major-problem !!!!

Vart fan är vi på väg. Egentligen. Eller på väg !   ....Vi är redan där. Herre jävlar alltså.

Fast det har också blivit en stor grej att klaga över det nya informationssamhället. Det är nya tider, Facebook är en stor djungeltrumma och det är väl inte jättekonstigt att man funderar över om man är redo att slå på den. Det är samma sak som förr när man höll saker inne för att inte morbror Sven skulle få veta något förrän man var redo att alla skulle veta..
  • Anonym

Jag hade väntat tills vi flyttat isär och kommit tillrätta i våra nya hem, det blir lite mindre dramatiskt om 'folk' får veta när allt redan är över. Då förstår de att allt har skett under vänskapliga former och att ni inte kommer vara intresserade av skitsnack om den andre.

• Anonym
    Anton Chigurh skrev 2012-04-18 09:47:22 följande:
    Det var inget klagomål. Det var en stilla undran.....

Det är ju inte direkt första gången någon suckar över "vart är vi på väg..." när det gäller nya saker och mitt svar var en stilla fundering från mig :)
  • Anonym
    Anton Chigurh skrev 2012-04-18 09:56:26 följande:
    Menar du att det är så jävligt, att jag inte är ensam här !!!

Det gäller ju inte bara Facebook, redan när internet kom in i huset satt i alla fall mina föräldrar och suckade över vart vi är på väg. "Snart sitter vi väl vid köksbordet och chattar med varandra istället för att prata" ;)
  • Anonym
    Anonym (nytt liv) skrev 2012-04-18 15:19:40 följande:
    Låter smidigt men jag undrar om det inte "tickar upp" och syns tydligt att man har ändrat status...?
    Eller räknas det inte som en förändring..?

Om det sker diskret så låter det som en väldigt bra mellanlandning.
    Bra förslag!

Du kan ju ta bort statusen och blir det en 'förändring' tar du bara bort den från din tidslinje så blir det inte synligt för andra.
  • Anonym

Den dagen min man valde att lämna mej tog jag bort honom som vän och ändra till separerad och visst många frågor om varför vad har händ mm men rätt var det och jag har ändrat i dag 5 månader efter våran separation till i ett förhållande och exet har fortfarande separerad

• Anonym

Det har varit slut mellan mig och min sambo i snart 3 veckor. Vi kommer inte bli tillsammans igen men ändå har vi båda kvar statusen, han vill inte ta bort och jag vill inte ta bort för att han inte vill ta bort :S det är skumt det där. Väntar bara på att han ska ta bort först typ.

• Anonym

Jag ändrade status till separerad direkt när jag flyttade. Jag tyckte det var ett rätt bra sätt att informera mer avlägsna vänner som inte visste vad som var på gång.

• Anonym

Ett alternativ när du skriver att du vill att folk ska veta för att du behöver stöd, är att du väljer vilka av dina vänner som ska se din relationsstatus. Du låter statusen vara osynlig för de flesta, och väljer ut närmare vänner som du vill ska veta. En sak du också kan göra är att kryssa bort så din ändring av relationsstatus inte kommer upp bland nyheterna i loggen. 

Rent allmänt förstår jag inte varför relationsstatus är så viktig att ha med. Visst, om man är singel och verkligen vill bli raggad på, så förstår jag. Men annars? De som känner en vet väl ändå.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-04-20 05:07:39 följande:
    Ett alternativ när du skriver att du vill att folk ska veta för att du behöver stöd, är att du väljer vilka av dina vänner som ska se din relationsstatus. Du låter statusen vara osynlig för de flesta, och väljer ut närmare vänner som du vill ska veta. En sak du också kan göra är att kryssa bort så din ändring av relationsstatus inte kommer upp bland nyheterna i loggen. 

Rent allmänt förstår jag inte varför relationsstatus är så viktig att ha med. Visst, om man är singel och verkligen vill bli raggad på, så förstår jag. Men annars? De som känner en vet väl ändå.
    I mitt fall skrev jag in det när Facebook var rätt nytt och jag var helt ny användare. Facebook var då helt öppet och skrev man ingen relationsstaus alls tog folk för givet att man var singel och det ramlade in ganska många ragg-mail i inboxen :)

Vidare tror jag att par i regel inte på något vis skäms eller tycker det är privat att de är tillsammans och därför inte ser något problem med att skriva det på sin Facebook.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-20 10:11:06 följande:
    I mitt fall skrev jag in det när Facebook var rätt nytt och jag var helt ny användare. Facebook var då helt öppet och skrev man ingen relationsstaus alls tog folk för givet att man var singel och det ramlade in ganska många ragg-mail i inboxen :)

Vidare tror jag att par i regel inte på något vis skäms eller tycker det är privat att de är tillsammans och därför inte ser något problem med att skriva det på sin Facebook.
    Haha, det lät kul, då måste du haft ett snyggt officiellt foto med så mycket ragg  När jag började kunde man dölja sitt foto för alla utom vänner och relationsstatus var frivilligt att skriva in, så jag skrev inget och hade dolt foto. Man behöver ju inte skämmas, för alla vet väl ändå vem man är med..Men lite kul är det att det finns dom som knappt använt sin sida men ändå plitat dit gift med och bröllopsdatum.
    Anonym (nytt liv) skrev 2012-04-20 10:20:53 följande:
    Det där låter som en smart lösning tycker jag!
    Ska klura lite mer på det och ev. testa.
    Jo, jag tycker det är ett bra sätt om jag bara vill visa nåt för mer nära personer.
  • Anonym

Man kan ändra status och sedan direkt ta bort att informationen lagts upp i loggen. Då syns det inte för någon.

Själv har jag tagit bort relationsstatusen helt, vad har folk med det att göra? De närmaste får veta ändå om jag är i relation med nån eller inte, resten har inte med saken att göra. En del verkar tycka det är så himla viktigt ungefär som att facebook styr om man har en relation eller inte. Lite allergisk mot detta.

Svar på tråden När ändrade ni fb-status?