• VildaBusan

2 veckor i Turkiet, orkar de?

Vi sitter och funderar och vill höra era erfarenheter. Vet att alla barn är olika men vill ändå höra hur ni upplevt det. I höst är det tänkt att vi ska åka två veckor till Turkiet med våra barn, 4,5 och 1,5 år gamla. Vi vuxna har heller aldrig varit två veckor men vi är mest fundersamma om våra barn kommer tröttna? Om vi ska våga åka två veckor. Vi har bara åkt en vecka när vi varit iväg. Dagarna ser ju i princip likadana ut. Vill höra era erfarenheter!

• Svar på tråden 2 veckor i Turkiet, orkar de?
  • April barn

Jag har själv varit i Turkiet i två veckor och tyckte det var väldigt jobbigt, jag är inte heller så glad i solsemester över huvud taget men tyckte det var för lång tid. Men det är ju så svårt att säga alla är ju olika, men jag tror det kan bli ganska jobbigt för så små barn.

? MA v.18 -2009 ♥ Marcus 8 December 2010 - 3 560g & 55cm kärlek ღ MA v.9 -2011?
  • Dixie

i höst är det ju inte så varmt - så jag tror inte det är några problem, mina barn hade älskat att få bada varje dag i två veckor, det hade nog varit vi föräldrar som hade tröttnat!

April barn skrev 2012-04-18 09:01:36 följande:
    Jag har själv varit i Turkiet i två veckor och tyckte det var väldigt jobbigt, jag är inte heller så glad i solsemester över huvud taget men tyckte det var för lång tid. Men det är ju så svårt att säga alla är ju olika, men jag tror det kan bli ganska jobbigt för så små barn.
     vad menar du skulle vara jobbigt för barnen? 
  • April barn

Jag tror att det kan bli alldeles för mycket nya intryck och hög värme under så lång tid, dels en lång flygresa fram och tillbaka.
    Jag skulle nog vänta med att åka över huvud taget tills barnen blivit äldre.
    Men eftersom de tänk åka ner så skulle jag nog tro att en vecka räcker utmärkt för små barn på ett nytt ställe med nytt klimat.

? MA v.18 -2009 ♥ Marcus 8 December 2010 - 3 560g & 55cm kärlek ღ MA v.9 -2011?
  • lindaha

vi var iväg med våra barn som är 4år och 2år till Thailand en månad och de älskade det, de pratar nästan daligen om att de vill åka tillbaka ;)

• Malawi

Vi var i Turkiet en vecka förra året med vår då tvååring. Det var lite på gränsen vad hon klarade, trots att vi var flera familjer som åkte ihop så hon hade flera bekanta kompisar att leka med. Hon fick hemlängtan.

• Machapuchare
    April barn skrev 2012-04-18 14:09:44 följande:
    Jag tror att det kan bli alldeles för mycket nya intryck och hög värme under så lång tid, dels en lång flygresa fram och tillbaka.
    Jag tror snarare att det är bättre för barnen att hinna acklimatisera sig i lugn och ro innan det är dags att fara iväg igen.
  • lubenica

Vi var i Bosnien och Montenegro 8 v i somras med våra två barn då 5½ och 9 mån. Vi flög ner och lånade bil av släkt därnere. Hade inga problem med barnen. Sanrare lättare än hemma för man slipper ju det mesta av vardagssysslorna.

• Dixie
    April barn skrev 2012-04-18 14:09:44 följande:
    Jag skulle nog vänta med att åka över huvud taget tills barnen blivit äldre.
    Men eftersom de tänk åka ner så skulle jag nog tro att en vecka räcker utmärkt för små barn på ett nytt ställe med nytt klimat.
    ja, det är nog olika för olika barn hur de hanterar resor. mina barn har varit iväg på många resor och det har aldrig varit några problem - men som sagt, man får ju anpassa så det passar ens egna barn bäst!
  • VildaBusan

Vi var utomlands när sonen var 1,5 och 2,5 och en vecka är inga problem att åka. Att det är varmt och att det är en ny miljö spelar ingen roll. Barn är helt otroliga på att anpassa sig, är nog vi vuxna sämre på. 4,5 åringen har väntat ett år på att åka så han ser verkligen fram emot det.

• sandbacken
    VildaBusan skrev 2012-04-18 22:16:21 följande:
    Vi var utomlands när sonen var 1,5 och 2,5 och en vecka är inga problem att åka. Att det är varmt och att det är en ny miljö spelar ingen roll. Barn är helt otroliga på att anpassa sig, är nog vi vuxna sämre på. 4,5 åringen har väntat ett år på att åka så han ser verkligen fram emot det.
    Vi har varit utomlands med vårat barn sen han var 1 år, första gången var vi på Kreta i Juni gick jättebra sen så har vi varit varje år. När han var 2 år så var vi på Cypern i Juli 2 veckor gick superbra. Sen har vi varit varje år på Cypern så kanonbra. Ingen fara för oss i alla fall. Barnen kan sova på stranden på en solstol under parasoll det gjorde vår son han sov så gott . Sen blir dom lite trött av värmen men vem blir inte det.
  • FruBecks

Vi har varit utomlands med mina brorsbarn 2 o 4 år gamla under längre perioder (3-6 veckor) utan större problem. Det som kan vara lite påfrestande är längre flygningar men väl på plats älskar de poolen, havet, slippa böka med overaller, lekplatser samt att de får spendera hela dagarna med sin familj vilken ger enorm kvalitetstid än när man är hemma med dagis, jobb och fasta tider.
    Vi ska åka med vår 8 månaders snart och vi tror på att är man bara väl förberedd med alla saker så klarar man av det mesta.  

• VildaBusan

Tack för alla kommentarer! Det blir 2 veckor, åker till Blue village seven seas side i början på augusti och blir borta 2 veckor. :)

• mia maria

Det blir nog jättebra!

Man känner ju sina egna barn bäst, o mina barn som är 8 resp 2 år de älskar att bada o leka i sanden sov, så för deras del hade det inte varit några problem!
    Jag har rest med båda barnen de senaste 5-6 åren, o det har aldrig varit några problem.
    Vi har varit i både Turkiet o Grekland under både maj, juni o augusti månad, o det har som sagt funkat kanon med all slags värme!
    Man är ju mestadels vid poolen eller stranden, o gillar barnen att bada så är det ju bara underbart att vara borta längre tid än en vecka.

Men det är ju som sagt olika hur barnen är, men många ggr blir det ju vad man gör det till!

• Maria R

Vi har varit i Turkiet flera tre ggr med barnen första gången då minsta var 1 1/2 och stora killen 2 1/2. Jag tyckte att två veckor var lite lång tid men det beror mkt på vilket hotell man väljer, första gången var vi på ett stort all inclusive ställe med flera lekparker och flera pooler och nära till havet och då fanns det att göra. Sist bodde ci på ett mindre hotell och då kändes två veckor lite långt det finns ju liksom inget annat att göra än att bada och leka på lekplats. Fördelen med att vara iväg två veckor är ju om någon blir sjuk som barn ofta blir  så går inte hela semestern åt till att vara sjuk på hotell rummet utan man får tid till semester också.

• Maria R

Jag tror inte i allmänhet att man behöver vara så rädd för att de "får för mkt intryck". Vår äldste har en ADHD diagnos och en vanlig charter resa klara till och med han av utan att bli för uppvarvad, han har älskat sol och bad och att vara med familjen. En vanlig dag på förskolan utan sina föräldrar måste väl bjuda på minst lika mkt intryck som häng vid en pool med sina närmsta? Så länge föräldrar är med så känns det lite överdrivet att oroa sig över att de får för mkt intryck? Däremot får man som förälder räkna med mkt pass då de är så små så ibland känns det kanske inte som semester för föräldrarna.

• Oklok

Hej! Vi brukar åka till side två veckor i sep. Var dock inte iväg förra hösten men hösten innan dess, då gossarna var 3 och 1. Gick super bra! Det enda var om man visste att man skulle vara uppe en stund på kvällen då fick man ta en tupplur på eftermiddagen. Stora killen har varit med flera gånger och det har gått bra varje gång, de anpassar sig fort. vi kommer åka i höst igen med båda barnen och jag är helt övertygad om att de kommer gå bra ! Trevlig resa!

• Trasan0606

Vi har precis kommit hem från en två veckors semester på Sri Lanka och där hade vi 33 grader på KVÄLLARNA. Aaaningens för varmt för oss vuxna, barnen klarade det bättre. Våra killar är 4,5 år och 9 månader. Stora killen klarade det galant men lillen var ganska gnällig mitt på dagen då det var som varmast. Har ni inte tillgång till pool nära där ni bor (vi hade inte det) så köp med en liten uppblåsbar som ni kan lämna kvar. Den var guld värd när det var som varmast! Barn anpassar sig bättre än vuxna. Jag var mer orolig för flygresan men det gick bra...

• Trasan0606

Och just det, vi hade tagit med lite favoritleksaker hemifrån som vi tog fram efter ett par dagar så de (läs stora killen) inte skulle längta hem för mycket. Det räddade flera dagars gnäll när han tröttnade lite på att bada och leka i sanden...

Svar på tråden 2 veckor i Turkiet, orkar de?