• snuppis

Ni som vart mammalediga hur har skatten påverkat er?

Hmm nu ska jag se om ni förstår hur jag menar =) Tänkte er som har fast anställning med fast lön. 
    Pratade nyss med skatteverket, jag ska ju vara mammaledig snart och funderade med skatten, detta år så fick jag tillbaka på skatten, men nästa år då? Skatteverket sa att jag kunde göra en  skattejämkning när jag haft fp ett tag, men jag är nyfiken hur det påverkat er som redan vart mammalediga med de här att få tillbaka el betala skatten varje år. Det är ju inte alls säkert att jag får tillbaka nästa år då jag vart hemma. Hur har de sett ut för er?  

• Svar på tråden Ni som vart mammalediga hur har skatten påverkat er?
  • ardath bey
    snuppis skrev 2012-04-18 12:17:19 följande:
    Hmm nu ska jag se om ni förstår hur jag menar =) Tänkte er som har fast anställning med fast lön. 
    Pratade nyss med skatteverket, jag ska ju vara mammaledig snart och funderade med skatten, detta år så fick jag tillbaka på skatten, men nästa år då? Skatteverket sa att jag kunde göra en  skattejämkning när jag haft fp ett tag, men jag är nyfiken hur det påverkat er som redan vart mammalediga med de här att få tillbaka el betala skatten varje år. Det är ju inte alls säkert att jag får tillbaka nästa år då jag vart hemma. Hur har de sett ut för er?  
    Nu var jag iofs pappaledig men frågan är väl könsoberoende.
    Jag lät Försäkringskassan dra som de ville utan jämkning och då drog de 29%. Det stämde bra med skatten som slutligen blev på föräldrapengen.
  • snuppis
    ardath bey skrev 2012-04-18 12:22:51 följande:
    Nu var jag iofs pappaledig men frågan är väl könsoberoende.
    Jag lät Försäkringskassan dra som de ville utan jämkning och då drog de 29%. Det stämde bra med skatten som slutligen blev på föräldrapengen.
    oki ja nej de spelar ingen roll om du är mamma el pappa i min fråga. Tack för svaret, jag vill inte få någon sakttegrej nästa år som jag inte är beredd på 
  • a78

Vi bad FK att dra enligt samma skattetabell som gällde när vi jobbade. Visst, man får mindre pengar men hellre det än restskatt.

• ardath bey
    a78 skrev 2012-04-18 12:59:03 följande:
    Vi bad FK att dra enligt samma skattetabell som gällde när vi jobbade. Visst, man får mindre pengar men hellre det än restskatt.
    Det låter märkligt för det är lägre skatt på lön än på föräldrapenning.
  • a78
    ardath bey skrev 2012-04-18 13:12:22 följande:
    Det låter märkligt för det är lägre skatt på lön än på föräldrapenning.
    Det stämmer inte.

Man utgår från Skatteverkets skattetabeller för samtlig inkomst (ej vinst, ej arv - inkomst).

Visa mig gärna en referens som säger annorlunda.
  • a78

Men om du menar jobbskatteavdrag så stämmer det att detta INTE gäller för t ex föräldrarpenning.

Annars så gäller kommunal skatt enligt tabell.

• Lovisa09

Enligt fk hemsida drar de 30% i skatt på föräldrapenningen. På min lön dras 32%. När jag var fl senast så bad jag dem dra 32% på min fp så jag skulle slippa betala tillbaka, det var nog inte nödvändigt eftersom jag fick rejält tillbaka men då har vi ju iofs räntor på huset som ger det mesta men nu ska jag snart vara fl igen och jag har inte ändrat så de gör fortfarande extra skatteavdrag.

• ardath bey
    a78 skrev 2012-04-18 13:14:59 följande:
    Det stämmer inte.

Man utgår från Skatteverkets skattetabeller för samtlig inkomst (ej vinst, ej arv - inkomst).

Visa mig gärna en referens som säger annorlunda.
    Gör man en skatteberäkning med Skatteverkets eget program, förutsättning lön på 150 tkr, kommunalskatt 31:00 blir slutskatten 25 680 kr.
    Är förutsättningen föräldrapenning blir slutskatten 36 394 kr.
    Så använder man skattetabellen och drar den prel-skatt på föräldrapeninngen som drogs när man jobbade får man en saftig restskatt. .

Om man dock ber FK att dra enligt kolumn 6 (annan kolumn än prelskatt på lön) då stämmer det däremot väldigt bra med slutskatten (om kommunalskattesatsen är jämna kronor)
Svar på tråden Ni som vart mammalediga hur har skatten påverkat er?