• Anonym

Menskopp, ge mig råd!

Har just fått tillbaks mensen efter förlossningen och mina slemhinnor klarar inte tampong just nu, så har börjat fundera på menskopp. Jag har dock lite funderingar.

Den ska ju kokas efter varje mens. Det känns dock inte vidare fräscht att koka den i en vanlig kastrull i köket. Hur gör andra? Ska den koka länge? Kan man lägga den i en plastburk med hett vatten och köra i micron en liten stund?

Så undrar jag vilken sort och storlek som är bäst. Hur ska man tänka? Alla tips är välkomna.

• Svar på tråden Menskopp, ge mig råd!
  • Anonym (Sara)

Jag köpte en liten såskastrull på ICA som jag i början bara använde till koppen.

Efter ett tag blev jag lite mer avslappnad, koppen var ju alltid tvättad innan och såskastrullen diskade jag i maskin. Så numera har jag ingen särskild koppkastrull.

Jag har en Lady Cup, den är jättebra. Provat Moon Cup också, den var inte lika bra.

• miljarden

Jag kokar min i vanlig kastrull. Man rengör den ju innan och diskar kastrullen efteråt.
    Jag har en moon cup och är nöjd med den, fast det tog ett tag innan jag fick den att sitta säkert.

Sara, varför tycker du att lady cup är bättre? (Har haft min mooncup i flera år och har aldrig testat någon annan.)

• mlinz

Jag kokar också i vanlig kastrull, som sagt, den är ju rengjord innan och eftersom de kokad dör alla bakterier. Jag diskar kastrullen efter också :)

• Anonym (Sara)
    miljarden skrev 2012-04-18 13:55:01 följande:
    Jag kokar min i vanlig kastrull. Man rengör den ju innan och diskar kastrullen efteråt.
    Jag har en moon cup och är nöjd med den, fast det tog ett tag innan jag fick den att sitta säkert.

Sara, varför tycker du att lady cup är bättre? (Har haft min mooncup i flera år och har aldrig testat någon annan.)
    Den är mycket mjukare så den blir lättare att sätta in och ta ut.

Jag var egentligen nöjd med min Moon Cup också, bytte efter att jag fått barn. Men när jag fick Lady Cupen tyckte jag det var stor skillnad i hur följsam den är.
  • miljarden
    Anonym (Sara) skrev 2012-04-18 13:57:11 följande:
    Den är mycket mjukare så den blir lättare att sätta in och ta ut.

Jag var egentligen nöjd med min Moon Cup också, bytte efter att jag fått barn. Men när jag fick Lady Cupen tyckte jag det var stor skillnad i hur följsam den är.
    Tack. Ja, moon cupen är inte supermjuk direkt. Det är nog delvis därför den var svår att få rätt i början. Hade du problem med det också?
  • mikroE

Självklart använder jag en vanlig kastrull. Du har ju diskat koppen innan och kokningen är bara en extra säkerhetsåtgärd. Men är du orolig så köp en på second hand att koka i eller en billig från tex Claes Ohlsson. Jag älskar också min Lady Cup, den är perfekt om du är känslig i underlivet och den brukar funka bra även efter barnafödande.

• Anonym

Jag vill inte koka i en vanlig kastrull, tycker det känns ofräscht. Hur länge ska den koka? Ska den bara koka upp eller stå och koka några minuter?

Lady Cup verkar bra alltså. Finns det flera nätbutiker som säljer dem? Hur vet man vilken storlek man ska ha?

• mikroE
    Anonym skrev 2012-04-18 22:42:39 följande:
    Jag vill inte koka i en vanlig kastrull, tycker det känns ofräscht. Hur länge ska den koka? Ska den bara koka upp eller stå och koka några minuter?

Lady Cup verkar bra alltså. Finns det flera nätbutiker som säljer dem? Hur vet man vilken storlek man ska ha?
    Den ska koka några minuter. Köp en menskoppskastrull då, Claes Ohlsson och IKEA brukar ha biliiga nya, annars köp en second hand.

Butiken jag köpte från har lagt ned tyvärr så jag kan inte hjälpa dig med var man kan köpa den men jag har googlat någon gång och det finns fler som säljer den men jag tror den är mindre vanlig än moon cup och luna cup. Det finns olika parametrar när det gäller storlek men på Lady Cup brukar de flesta vuxna kvinnor ska ha L även om de inte fött barn. Jag har inte använt min efter förlossning (är gravid med första) och jag körde L direkt. Jag var 24 när jag köpte den och jag har normala till små blödningar och den har funkat bra i 5 år. Jag kommer troligen köpa en ny när mensen är igång igen efter barnet fötts även om man kan använda dem upp till 10 år.
  • Anonym

Jag kokar också min i vanlig kastrull. När du kokar försvinner ju ev bakterier så det är ju absolut ingen risk att det finns något kvar i kastrullen när du kokat koppen. Om det vore så så skulle det ju vara onödigt att koka den. Jag kokar min i 10 minuter.

Jag använder en kopp från Meluna. Den finns att köpa på nätet för 150 kr och man får med två extra koppar i andrasortering så man kan testa andra storlekar. Jag köpte en M först och fick då med en S och en L. Bytte sedan till L som sitter jättebra. Jag har också fött barn.

Svar på tråden Menskopp, ge mig råd!