• Anonym

I konflikt med Länsförsäkringar (bilförsäkring)

Vi har haft bilförsäkring hos dom sedan juni 2011. Vi hade på autogiro, 500kr per månad. Det drogs inte en gång och då fick vi ut en helårsförsäkrings-räkning utskickad, vi ringde om det och dom ändrade till autogiro igen och skickade en påminnelsefaktura på den månaden som inte drogs.

Nu i mars blev det tyvärr så igen att dom inte kunde dra (jag är arbetslös nu och ekonomin är väldigt ansträngd). Då fick vi idag en halvårsförsäkring utskickad och vi ringde om det. Den är på 3500kr vilket är VÄLDIGT mycket pengar för oss nu. Vi letade upp en billigare försäkring idag, 260 kr i månaden istället för 500 som hos Länsförsäkringar. Så vi ringde upp Länsförsäkringar och sa att vi ville säga upp oss hos dom och att dom då gärna får skicka ut en faktura som sträcker sig från förra månaden (eftersom dom inte kunde dra sista mars) fram till den 25:e (för våran nya försäkring påbörjas den 26:e). Men enligt dom kan dom inte göra så utan vi måste betala fakturan som skickades ut på 3500 eftersom den är från 1 mars. 

Jaa regler kan inte vi göra något åt men vilka konstiga regler. Vill man hjälpa sina kunder eller sätta dom i en ännu värre ekonomisk situation? Hade JAG haft hand om det där så hade jag bara skickat ut en påminsele på fakturan om det inte kunde dras på autogirot inte skickat hel/halvårsförsäkring som sen MÅSTE betalas.

Det är ju ingen uppsägningstid hos dom så tycker det låter konstigt med att vi MÅSTE betala fram till oktober för att dom inte kan skicka ny faktura. Fan nu vet jag inte hur vi ska klara oss, ekonomin blev ju sju gånger värre nu.  

• Svar på tråden I konflikt med Länsförsäkringar (bilförsäkring)
  • misplacedname

Men funkar det inte så att ni betalar halvårsfakturan, byter försäkring och då får tillbaka för de månader ni inte använt hos Länsförsäkringar?

• Anonym
    misplacedname skrev 2012-04-18 14:21:09 följande:
    Men funkar det inte så att ni betalar halvårsfakturan, byter försäkring och då får tillbaka för de månader ni inte använt hos Länsförsäkringar?
    Bra fråga, ska kontakta dom igen.
  • Anonym

Självklart måste ni betala, ni hade ju inte sagt upp den innan.

Pinsamt att hålla på o skylla på företaget när det ärni som ite har pengar på kontot när det ska dras.. Betala o säg upp den, då får ni igen en del av pengaran(för den tid ni väljer att inte ha dem som bolag). Hoppas den billigare försäkringen täcker lika bra som den ni dumpar.

• Anonym

Men det är ju inte bara tre månader vi får tillbaka för då? Fakturan är från 1:a mars till sista oktober, alltså åtta månader. Betalar vi då från 1 mars till 25 april så borde ju vi få tillbaka för sex månader. Men ska ringa dom nu igen.

• Anonym (****)

Ring igen och be att få prata med någon annan! Det där kan dom lösa, handlar bara om hur mycket kunskap personen du pratar med har!

Sen hade jag kollat upp omfattningen på den nya föräkringen - är det verkligen samma sak ni jämför.
    Även tex LF blir billigare om man väljer en högre självrisk och det kanske är det som den nya försäkringen har erbjudit er...

• Anonym
    Anonym skrev 2012-04-18 14:24:19 följande:
    Självklart måste ni betala, ni hade ju inte sagt upp den innan.

Pinsamt att hålla på o skylla på företaget när det ärni som ite har pengar på kontot när det ska dras.. Betala o säg upp den, då får ni igen en del av pengaran(för den tid ni väljer att inte ha dem som bolag). Hoppas den billigare försäkringen täcker lika bra som den ni dumpar.
    Ja den billiga försäkringen täcker lika bra som den förra. Det är en riktigt billig bil vi har, 16 000 max får vi för den om den säljs. Så känns surt att betala 500kr i bilförsäkring i månaden. 
  • Anonym

Sambon står i telefonkö nu.. men en fråga. Är det trafikverket som ser att vi tecknat en ny försäkring då? Och då kontaktar dom Länsförsäkringar om att dom ska betala tillbaka sex månader? Eller hur fungerar det?? *helt ny på det här*

• Anonym
    Anonym skrev 2012-04-18 14:29:27 följande:
    Sambon står i telefonkö nu.. men en fråga. Är det trafikverket som ser att vi tecknat en ny försäkring då? Och då kontaktar dom Länsförsäkringar om att dom ska betala tillbaka sex månader? Eller hur fungerar det?? *helt ny på det här*

Nej det är upp till er att göra det, om ni vill ha tillbaka pengar.

Ni har ju kört oförsäkrat nu i 1 1/2 månad..
  • Stormorsan

Bilförsäkring kan man bara byta på huvudförfallodatum. Ta reda på när den infaller och byt till nya bolaget då.

• Anonym
    misplacedname skrev 2012-04-18 14:21:09 följande:
    Det är inte så, vi får inte tillbaka några pengar tydligen, även om vi tecknar ny försäkring. Så imorron skriver vi över bilen på mig, ny ägare, då får man "bryta" försäkringen samma dag, och så väljer ju jag den billigare försäkringen. Alla sätt är bra utom dom dåliga som mamma brukar säga.
Svar på tråden I konflikt med Länsförsäkringar (bilförsäkring)