• bonusmamman

Överreagerande ex

Hej!

Jag har precis flyttat ihop med en man som har en dotter på 10 år och jag själv har två söner som bor hemma hos oss. Det är den yngsta sonen som är 8 år som min fråga rör.

Hans pappa och jag är inte helt överens om barnuppfostran. Jag har två större barn sen tidigare och är väl mer för att barn ska kunna hantera lite konflikter själva. Vid större saker för man hjälpa till att lösa dem medan min före detta slår på stora trumman för varje lite småsak. Detta har inneburit att min son vid minsta lilla gråter och "skvallrar" för minsta lilla sak. Och då helst till pappan...

Sist när min son var här hände en sak mellan min bonusdotter och min son. De var på studsmattan bägge två och hade det jättekul. Sen gick vi en runda i trädgården för att kolla vad som behövdes göra och när vi kom tillbaka märkte jag att det var något fel. Frågade min son vad som hänt och han började gråta, de sa att de hade krockat. Jag tyckte då att bara en av dem skulle vara på studsmattan men sonen vägrade att gå ur och sa att det var okey och att de skulle se sig för. Sen hoppade de och hade det skoj igen för jag kollade till dem lite då och då. Efter ett par dagar fick jag ett mycket argt sms från min före detta som talade om att tjejen hade satt sig på honom och kittlat honom tills han börjat gråta. Nu fick det minsann vara slut på att hon är elak mot honom och att det var mitt ansvar att se till att hon inte var det. Vi har pratat med bägge barnen en del om vikten att vara snälla mot varandra och de har själva sagt att de ska försöka att tänka på det.

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra???
    Jag kan inte vara med och passa dem hela tiden och jag kan inte separera dem för de leker jättebra med varandra oftast. Det har varit lite incidenter  mellan dem till en början och det tycker jag är bara naturligt, De måste hitta sina platser i familjen och har det hänt något allvarligt mellan dem har vi rett ut det på en gång.

Har du något tips eller råd hur jag ska göra?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Överreagerande ex
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Jag tror inte du ska göra något alls utom det du redan gör. Att du och ditt ex har olika syn på barnuppfostran skiljer er nog inte från de flesta andra separerade par. I ert fall är den konflikten tydlig och er son väljer att spela ut er mot varandra genom att överdriva hos pappa, där han vet att han får mycket medhåll. Säkert är det lite jobbigt för honom att anpassa sig till sin nya familjesituation, med ny "pappa" och nytt syskon. Den frustrationen släpper han ut när han kommer till sin riktiga pappa. Detta är helt ok och blir ett andningshål för honom. Det som kanske inte känns helt ok är att pappa förstorar upp historien och dessutom agerar ut den mot dig, men det är kanske något du kan känna igen från tidigare. Honom kan du inte längre ändra på och mitt förslag är att du inte ens försöker. Lova bara pappa att ni ska ta hand om det som händer hos er så får han ta hand om det som händer hos honom. Fortsätt sedan att hjälpa barnen att hitta sina roller gentemot varandra så blir det hela en win-win situation.
    Lycka till!
    Margit Ekenbark 

• bonusmamman

Tack för ditt svar!

Nu har det dykt upp en sak till som jag inte riktigt vet hur jag ska ställa mig till. Sonen vill bo mer hos pappa än hos oss eftersom han inte trivs här, säger han. Jag får inte riktigt till den ekvationen eftersom oftast när han är här leker dom och har jätteskoj. Men när man frågar honom svarar han att det är tråkigt att vara här. När jag försöker hitta på saker ensam med honom vill han inte, utan vill hellre leka med tjejen istället.

Från hans pappa kommer det att han får gärna bo mer hos honom. Sonen säger till pappan att han har svårt att bestämma sig eftersom han är rädd för att krossa mitt hjärta och vill inte förlora mig. När jag försöker prata med honom gråter han och vet inte riktigt vad han vill, Jag tycker han kan ge det en chans och känna efter hur han vill ha det. Han har bara varit här ca två gånger efter det att vi flyttade hit. Gör jag fel? Jag tycker han är lite för liten för att bestämma var han ska bo, vi ska inte lägga det ansvaret på hans axlar menar jag. Hur lång tid ska vi ge honom att vänja sig?

Bekymrad

Svar på tråden Överreagerande ex