• Gladskit

Utbildning, jobb, lön ?

Arbetar med löner och personal. Har ekonomiskt gymnasium i grunden och gick sen en KY-utbildning på 1,5 år. Hade 30000kr i lön drygt 2,5 år efter examen.
    Kan rekommendera mitt jobb till alla som gillar siffror, människor och att lösa problem. Tycker man även om att läsa avtal och sånt så är det ännu roligare. Arbetsrätt är skoj

• Gladskit
    Ida Elise skrev 2012-04-19 16:22:57 följande:
    Jag bor i en Stockholmsförort.
    Jag med!
  • Gladskit

Jag tycker också att det är bra om man har lite koll på lönen. Självklart ska man utgå från sig själv när man utbildar sig, annars kommer man aldrig trivas med sitt yrke. Alla kan ju inte bli läkare och ingenjörer bara för att det kan löna sig i plånboken.  Men det finns ofta olika vägar att gå.
    Var jag en människa som ville arbeta inom vården tex. så skulle jag hellre läsa till sjuksköterska än till undersköterska för jag gissar att det skulle ge mig fler möjligheter att gå vidare sen.

Trist att läsa att du inte ville bli brandman pga lönen! Min man arbetar inom räddningstjänsten och med tanke på hur de är schemalagda och hur mycket "fritid" han har trots att han jobbar heltid så tycker jag att han tjänar helt ok. Ca 27000kr inkl fast OB.

• Gladskit
    nytt eller gammalt skrev 2012-04-20 10:31:29 följande:

Ja det är t ex sånt jag tänker på, man har förutfattade meningar om olika yrken och vågar inte göra det man egentligen vill för att man tror att det är då extremt dåligt betalt.

Eller så hoppar man på en utbildning för att få ett jobb med hög lön men hamnar ändå nånstans utan den höga lönen. Det finns ju även civilingenjörer som inte tjänar så himla bra.

• Gladskit
    Vinterankan skrev 2012-04-20 13:30:49 följande:
    Jag känner absolut ingen ångest över att ha valt bort brandman. Har dessutom fått kroniska skador så jag hade inte kunnat arbeta med det särskilt länge och jag skulle inte känt mig nöjd med en lön under 30 000. Jag gillar verkligen det yrke jag har där jag verkligen får dra nytta av alla mina bra sidor som jag har och har verkligen inte valt det bara pga lönen (som inte är så hög heller eftersom att jag jobbar på ett företag som inte rekryterar mha lön utan med hjälp av "frihet").
    Vilken tur då

Jag kan också tycka ibland att räddningstjänsten borde ha högre lön i och med risker och sånt.
    Å andra sidan har man så som min man och hans kollegor är schemalagda, alla chanser att ha firma vid sidan om eller ha ett annat jobb. Vilket många också har. Många är hantverkare av olika slag tex.
    Varannan vecka arbetar de bara en natt och en dag så de har ganska mycket tid över om man säger så!
  • Gladskit
    Hannish skrev 2012-04-20 21:43:39 följande:
    Vilken utbildning var det du gick?
    Jag tror jag skall söka en utbildning till löneekonom. Men det finns ju flera och hur vet man vilken som är bäst...?! (Fattar att du inte kan svara på det, bara på din egen utbildning)

Lönen låter ju riktigt trevlig
    Känner mig mer och mer säker på att det är rätt väg för mig!
    Jag gick på Iterum!
    Ingen aning om vilken som är bäst men den jag gick har riktigt bra rykte.
    Löneekonomer vet jag inte riktigt vad de gör. Skulle jag jobba med löner så skulle jag rikta in mig på just lön, inte bli ekonomiassistent med lönekompetens för det känns rätt abstrakt.

Och ja, den lönen var helt ok! Dock bytte jag jobb igen nyligen och accepterade då en lägre lön. Men mitt nya jobb har så många andra fördelar så där blev inte lönen det viktigaste.
Svar på tråden Utbildning, jobb, lön ?