• skåneflicka

enkel tårta med chokladmousse?

Min man önskar sig tårta med chokladmousse till sin födelsedag - någon som har ett gott men hyfsat enkelt recept?

• Svar på tråden enkel tårta med chokladmousse?
  • Snart 3 barnsmamma

Finns en som jag gjort som är riktigt poppis och supergod! du behöver:
    En sats tårtbotten
    En sats marängtårtbotten
    grädde
    Socker
    Oboy
    Ev lemoncurd el liknande 

VIspa grädden, blanda i oboy till bra chokladsmak       
    TÅrtbotten
    Chokladgrädde
    Marängbotten
    Chokladgrädde
    Tårtbotten
    Chokladgrädde
    Marängbotten
    Chokladgrädde
    Tårtbotten
    Sen chokladgrädde runt
    GÅr att ha lite lemoncurd mellan på ngn/ngr av varven eller jordgubbar.
    Ska göras dagen innan, blir supergod!             

• katalysator

Jag tycker att det är ganska gott att göra en vanlig gräddtårta, men med chokladmousse istället för sylt. Alltså vanlig tårtbotten, ett lager med vaniljkräm, ett lager med chokladmousse (gärna med mörk choklad så att det inte blir på tok för sliskigt) och sen grädde med riven mörk choklad ovanpå.

• gullehjärtat

Chokladpudding går att ha som fyllning, med lite riven choklad i :)
    Men mousse är det ju förstås inte, men liknande och riktigt gott...

Hallon brukar vara gott ihop med choklad, så kanske hallonsylt eller bara mosade hallon i ett lager?

• Lena

Jag har gjort med kladdkakebotten och chokladmousse i tjockt lager ovanpå. Chokladmousse på smält choklad, äggula och vispgrädde.

• Lena
    Lena skrev 2012-04-18 18:22:33 följande:
    Jag har gjort med kladdkakebotten och chokladmousse i tjockt lager ovanpå. Chokladmousse på smält choklad, äggula och vispgrädde.

Lättgjord chokladmousse

90 g choklad
    55g chokladgodisbit
    2 äggulor
    1.5 msk socker
    0.5 krm salt
    2 dl vispgrädde

Smält chokladen och chokladgodisen i vattenbad. Rör till en jäm smet. Vispa ägg, socker och salt fluffigt. Blanda med chokladsmeten under omrörning och låt svalna något. Vispa grädden styv. Rör ner lite av den i smeten och vänd sedan ner resten. Läg upp i portionsskålar. Ställ i kylskåp och låt stelna.

• J a d e d
    Lena skrev 2012-04-18 22:16:02 följande:

Lättgjord chokladmousse

90 g choklad
    55g chokladgodisbit
    2 äggulor
    1.5 msk socker
    0.5 krm salt
    2 dl vispgrädde

Smält chokladen och chokladgodisen i vattenbad. Rör till en jäm smet. Vispa ägg, socker och salt fluffigt. Blanda med chokladsmeten under omrörning och låt svalna något. Vispa grädden styv. Rör ner lite av den i smeten och vänd sedan ner resten. Läg upp i portionsskålar. Ställ i kylskåp och låt stelna.

Vad är det som avses med chokladgodisbit?
    Jeddan
  • Lena
    J a d e d skrev 2012-04-18 22:20:59 följande:
    Vad är det som avses med chokladgodisbit?
    japp, snickers, chokladpraliner eller någon speciell sorts chokald Vad du gillar som betår tills tor del av choklad helt enkelt.
  • J a d e d
    Lena skrev 2012-04-18 22:23:25 följande:
    japp, snickers, chokladpraliner eller någon speciell sorts chokald Vad du gillar som betår tills tor del av choklad helt enkelt.
    Aha.
    Jeddan
  • Indiansommar

Jag gör en vanlig gräddtårta, i lager 1 har jag chokladpudding eller mousse och i lager två marsankräm som jag blandar med mosad banan *mums*. Grädde på och riv choklad över och garnera med jordgubbar!

Svar på tråden enkel tårta med chokladmousse?