enkel tårta med chokladmousse?
Min man önskar sig tårta med chokladmousse till sin födelsedag - någon som har ett gott men hyfsat enkelt recept?
Min man önskar sig tårta med chokladmousse till sin födelsedag - någon som har ett gott men hyfsat enkelt recept?
Finns en som jag gjort som är riktigt poppis och supergod! du behöver:
En sats tårtbotten
En sats marängtårtbotten
grädde
Socker
Oboy
Ev lemoncurd el liknande
VIspa grädden, blanda i oboy till bra chokladsmak
TÅrtbotten
Chokladgrädde
Marängbotten
Chokladgrädde
Tårtbotten
Chokladgrädde
Marängbotten
Chokladgrädde
Tårtbotten
Sen chokladgrädde runt
GÅr att ha lite lemoncurd mellan på ngn/ngr av varven eller jordgubbar.
Ska göras dagen innan, blir supergod!
Jag tycker att det är ganska gott att göra en vanlig gräddtårta, men med chokladmousse istället för sylt. Alltså vanlig tårtbotten, ett lager med vaniljkräm, ett lager med chokladmousse (gärna med mörk choklad så att det inte blir på tok för sliskigt) och sen grädde med riven mörk choklad ovanpå.
Chokladpudding går att ha som fyllning, med lite riven choklad i :)
Men mousse är det ju förstås inte, men liknande och riktigt gott...
Hallon brukar vara gott ihop med choklad, så kanske hallonsylt eller bara mosade hallon i ett lager?
Ö
Jag har gjort med kladdkakebotten och chokladmousse i tjockt lager ovanpå. Chokladmousse på smält choklad, äggula och vispgrädde.
Lättgjord chokladmousse
90 g choklad
55g chokladgodisbit
2 äggulor
1.5 msk socker
0.5 krm salt
2 dl vispgrädde
Smält chokladen och chokladgodisen i vattenbad. Rör till en jäm smet. Vispa ägg, socker och salt fluffigt. Blanda med chokladsmeten under omrörning och låt svalna något. Vispa grädden styv. Rör ner lite av den i smeten och vänd sedan ner resten. Läg upp i portionsskålar. Ställ i kylskåp och låt stelna.
Lättgjord chokladmousse
90 g choklad
55g chokladgodisbit
2 äggulor
1.5 msk socker
0.5 krm salt
2 dl vispgrädde
Smält chokladen och chokladgodisen i vattenbad. Rör till en jäm smet. Vispa ägg, socker och salt fluffigt. Blanda med chokladsmeten under omrörning och låt svalna något. Vispa grädden styv. Rör ner lite av den i smeten och vänd sedan ner resten. Läg upp i portionsskålar. Ställ i kylskåp och låt stelna.
Jag gör en vanlig gräddtårta, i lager 1 har jag chokladpudding eller mousse och i lager två marsankräm som jag blandar med mosad banan *mums*. Grädde på och riv choklad över och garnera med jordgubbar!