• Happymom

Hur lär sig barnet (eller hur lär föräldern barnet) att kissa?

"Tvingas kissa på golvet eller i kläderna?" Det är ju hon som väljer om hon vill kissa på golvet eller i pottan. Sen kanske hon inte fattat grejen med att det ska komma i pottan, som med min lilla tjej, med idag verkade hon fatta. Hon sitter gärna på potta/toa orecis som din, men kissar mest på golvet. Idag satt hon i sängen och där ville hon inte kissa och sa till. Jag satte henne fort på pottan. Hon ville resa sig, men jag höll kvar henne. Då kom kisset. Hon fick beröm och sätta klistermärke i sin bok. Några timmar senare satte hon sig på pottan och kissade direkt

Jag hoppas det håller i sig!

Om du inte tar bort blöjan åtminsone hemma, så blir det ju jätte svårt för henne att lära sig.

• Happymom
    Alexi skrev 2012-04-25 20:50:42 följande:
    Fast grejen är ju att dottern inte verkar förstå hur hon ska göra för att få kisset viljemässigt i pottan. Klart att hon har kissat på golvet ett antal gånger i sitt liv, senast häromdagen när hon stod naken i badrummet och skulle bada. Men det verkar alltid ske oväntat för henne på något sätt och hon säger alltid att det inte kommer något kiss när hon sitter på en potta. Man måste ju förstå hur man ska göra rent konkret för att få det att komma när man sitter på toa/potta...

Ja, men det är det de lär sig när de går utan blöja mycket, hur det känns när de kissar och "att de kissar". Det är ju syftet med trainingpants (vilket du förresten kan använda), att de ska känna när när kisset kommer och att det blir blött. Det tar lite tid. 

Jag tycker trainingpants är bra när vi är utomhus, men inomhus har jag undvikit det, för jag vill kunna se om hon kissar och snabbt ta henne till pottan om det händer. För att få henne att koppla ihop kiss och potta.

Nästa steg är att få dem att koppla ihop att de ska gå på pottan innan kisset kommer, men då måste de ha lärt sig hur det känns innan det kommer först). Där har vi varit ett tag, men idag så släppte det och dottern har gått på pottan och kissat 5 gånger alldeles själv idag. Inte en enda olycka.  
  • Happymom

I början var vår dotter utan blöja då och då och fick alltid sitta på pottan på morgonen och vid läggdags.

Sen fick hon vara utan hemma hela tiden, men hon har blöja ute och borta. Fast ska byta till tygblöja nu.

Det bästa är nog att planera in tre dagar då man bara är hemma och barnet får vara utan blöja hela dagarna.

• Happymom

Ja jo, beröm var nog fel ordval, "uppmuntran" lanske är bättre att säga. Tänkte mer att hon ska förstå att hon gör något bra (inte dåligt) när hon kissar på rätt ställe. Min dotter får t.ex sätta ett klistermärke i en bok/på pottan varje gång hon "prickat rätt".

• Happymom

Jag höll kvar min dotter på pottan när hon reste sig om jag visste att hon hon kissnödig, men jag "tvingade" henne inte. Det var bara det att hon inte förstod att det var i pottan det skulle komma. Hon ville upp för att kissa på golvet istället. När hon väl kissat på pottan och fick glada tillrop och klistermärke så ville hon gå varje gång hon blev kussnödig Har nästan inte varit några ilyckor alls sista veckorna

• Happymom

Har själv fått bakslag med dottern och vet inte vad det beror på Gissar att det är dagis (och litegrann pappa) som förvirrar. Blöja ibland, ibland inte. Hon vet att det är väldigt bra när hon kissar på pottan, ändå så "struntar" hon i det. Nyhetens behag gick kanske över...

Försöker gissa vad det jobbiga för din dotter kan vara. Prestationsångest? Det sägs ju att det är viktigt inte bli arg eller på något sätt göra så att barnet skäms för att det blivit olyckor, då kan det låsa sig totalt och de går inte på potta/toa alls (inga förväntningar, ingen prestationsångest).

Det svåra är balansgången. Hur ska barnet förstå att det inte SKA hamna någon annanstans än i pottan/toan, men att det inte gör något om det RÅKAR hamna på fel ställe? Det viktiga är att man försökt och att det bara är att försöka igen,

Svar på tråden Hur lär sig barnet (eller hur lär föräldern barnet) att kissa?