Inlägg från: fågelungarna |Visa alla inlägg
  • fågelungarna

Hur lär sig barnet (eller hur lär föräldern barnet) att kissa?

Kanske man kan hälla i henne en massa vatten så hon är riktigt kissnödig? Och sen sitta på pottan och läsa en lååång bok?

Jag som kör EC tror ju mycket på blöjfrihet, att låta barnet ha vanliga underkläder på sig. Det blir mycket tydligt vad som händer när man kissar, och feedbacken från föräldern kommer på en gång med (nästa gång tar vi det på toa...). Visst att man får torka kiss, men det är ju inte hela världen. Hellre kiss än kemikalier tänker jag varje gång det händer här hemma. Skrattande

• fågelungarna

TS, jag tycker ni ska boka in en helg, gärna långhelg med någon extra ledig dag nu kring kristihimmelfärd eller vad som kan passa. Håller er hemma hela tiden. Berätta att blöjorna är slut. Sedan är det bara att invänta första kisset om hon inte lyckats hitta knepet innan dess. Med ett så stort barn tror jag att det kan gå ganska snabbt när hon väl kommer över tröskeln. Håller tummarna för er! Livet med blöjfritt barn är så mycket enklare!

• fågelungarna
    Alexi skrev 2012-05-01 09:14:43 följande:
    Oj vilken framgång idag! Jag måste liksom berätta någonstans! Efter lång och hård kamp idag, först på pottan i typ 30 min, sen förflytt till toaletten med barnsits och sitta där i typ 30 min och med konstant övertalning att få henne att sitta kvar, så kissade hon till slut! Känns väldigt stort. Det var väldigt tydligt att hon inte ville kissa på pottan/toaletten för hon måste ha varit väldigt kissnödig (nattblöjan var nästan torr så jag var ju säker på att hon behövde kissa) och hon ville hela tiden gå därifrån. Men skam den som ger sig.  
    Kul!
  • fågelungarna

Kan det vara en kombination av att 3,5-åringar har humör och integritet så det räcker och bli över, och att nyhetens behag kanske är över? Och att förändringar i sig är ganska jobbigt för barn i den åldern?

Min 3,5-åring dricker också lite, och kissar lika sällan som din. Eftersom jag körde med ec under bebistiden har hon varit torr i två år snart, men bakslag har kommit här med ibland. Dvs att hon håller sig så länge för att det är roligare att göra annat, så plötsligt kommer det i byxorna, eller på golvet om hon inte hinner sätta sig på toan. Det kan hända någon gång då och då, fast med många månaders mellanrum. I de lägena brukar jag så att säga ta över ansvaret under några dagar, och påminna oftare om toabesöken, samt i högre utsträckning "tvinga henne" även när hon säger att hon inte behöver eller att hon kan hålla sig. Efter några dagar brukar jag minska ner bevakningen, och vill hon inte gå så säger jag tydligt att "nu litar jag på dig" etc. Vad händer om ni gör det? Är er dotter redo för det?

Bajsandet låter lite knepigt. Jag tycker dock inte ni gör fel som blir irriterade. Ju tydligare man är, desto bättre tycker jag. Det är väl klart att man inte ska bajsa i trosorna när man nu väl har lärt sig att styra sin elimination. Visst balanserar man lite som förälder i ett sånt läge för att inte skambelägga barnet, men nog måste budskapet gå in att ALLA människor tycker det är otrevligt om någon bajsar i trosorna. Vad ska de säga på förskolan om hon gör det där? Det luktar ju äckligt, och är jobbigt att tvätta bort.

Hur gör ni när hon har gjort det? Det måste nog bli vääldigt omständigt och jobbigt. Man måste duscha, kanske måste hon vänta i duschen medan ni sköljer upp trosorna först, etc. Inte som ett straff förstås, utan för att hon ska förstå hur jobbigt det är att bajsa i trosorna, jämfört med att bara sätta sig på toan, klara av det och sen kunna springa och leka vidare.

Ja, några tankar i alla fall. Det är ju hopplöst svårt egentligen att råda andra så här när alla barn är så olika. Glad Men förr eller senare kommer det ju att ordna sig, ni får ha målbilden framför er..!

• fågelungarna

Kul! Allt blir liksom så mycket enklare när man slipper hålla på att greja med blöjor, tycker jag.

Det finns rätt bra tips att komma ifrån blöjbajsandet när man googlar på saken.

Svar på tråden Hur lär sig barnet (eller hur lär föräldern barnet) att kissa?