• Tanja f

Potträning?!

Jag satte igång när jag märkte att sonens nattblöja var torr flera nätter i rad. Då var han 2 år och 1 mån (i början av mars). Den morgonen när han klev upp lockade jag honom att sitta på pottan genom att läsa bok/göra iphone. Tror jag satte på kranen också. När han kissat var vi alla jätteglada. Då fick han vars utan blöja och testa den dan.

Efter några dagar vågade jag släppa nattblöjan. Dagtid hade han på förskolan, men så fort vi kom hem åkte blöjan av och det gick ganska bra. En hel del olyckor, men helt ok resultat. Efter 2 v provade vi utan blöjor på dagis och han började vägra blöja själv. Säga till själv kom nog efter några dagar, men det är fortfarande lite blandat. Ibland försöker jag få honom till pottan och ibland väntar jag ut honom.

Bajset är fortfarande lite skakigt han har gjort i pottan några ggr, men det händer också att det hamnar på andra ställen...

Han kan hålla sig länge (ca 3 tim) så jag brukar chansa när vi ska iväg och hoppas att det löser sig. Tar dock med ombyten. Har inte fått honom att kissa på toa, men däremot har han kissat ute efter att ha sett storebror kissa ute.

Natten går otroligt bra. Tror en olycka på 1,5 månad. Dagtid är det kissolycka ca 20 % av gångerna, men då kissar han som sagt sällan. Bajs är nog i pottan hälften av gångerna. Det här resultatet är alltså efter drygt 1,5 månad.

Idag var han olycksfri på dagis

Du märker nog hur ditt barn vill ha drt. Min son vill styra själv när han ska kissa, och frågar jag om han vill kissa säger han oftast nej. Men om jag mutar med iphone brukar han gå med på att kissa.

• Tanja f

Jag tror att det inte finns några givna svar utan du får anpassa "metoden" till hur ditt barn är. Om barnet tvärvägrar potta/toa/toaring är det förstås svårare. Och det beror också på din inställning till kiss/bajsolyckor. För en 2-åring kan vara svårt att få olycksfri på direkten.

Min 2-åring kissar medvetet, men det händer väl att han håller sig för länge och sen inte hinner till pottan.

Jag tyckte jag svarade på de flesta frågorna (fast utan numrering) men det är lite svårt när jag skriver från mobilen

På natten tog jag som sagt av blöjan helt efter några torra nattblöjor. Jag försöker få honom att kissa innan läggdags. Sen kissar han inte mer förrän det är morgon. Han vaknar ca 2 ggr på natten för amning, man han kissar inte då. Min 7-åring måste jag däremot väcka på natten och kissa honom i sömnen.

Jag skulle nog börja med att ha en potta med ryggstöd. Försök att göra sittandet på pottan till något roligt. Tex bok/iphone/sjunga en sång. Om ni testar på morgonen är det stor chans att det kommer kiss. Ta av blöjan på helgen så kan ni träna. Efter maten är också en bra tidpunkt. 2-3 tim mellanrum mellan potttiderna är nog lagom.

Jag har försökt med toa, men fått nöja mig med pottan

På dagis går det bra! Tror att det är lite blandat där också med att han säger till och att de sätter honom på vissa tider.

När min son vill kissa drar han ner byxorna och ropar kissa. Då gäller det att vara med!

• Tanja f

Och när han lyckades kissa på pottan några gånger valde jag att sluta ta på honom blöja helt. Däremot på dagis hade han blöja några till veckor. Akuta situationer har inte uppkommit när vi varit iväg, däremot olyckor har inträffat och då är det bra att ha med sig ombyte. Fast ikväll ska vi bort och då har jag för en gång skull tagit med en potta.

• Tanja f

Ingen fara :))

Det låter ju jättebra att hon gillar att sitta på både potta och toan!

Det är säkert bara en tidsfråga innan hon kommer på hur hon ska göra. Sitter hon på toa/potta efter natten? För det är nog lättaste tidpunkten för att det ska komma nånting i pottan. 

Gå till affären utan blöja skulle jag nog göra om hon börjar kissa medvetet alt om jag vet att barnet nyligen kissat. 

Såg även en annan tråd i forumet som svarar på dina frågor. 

Svar på tråden Potträning?!