• Happymom

Potträning?!

Har många frågor på en gång om

1. Ni som pottränat när barnet var ca 2 år. Hur gjorde ni? 
    Tog ni bort blöjan helt eller bara ibland?

2. Hur lång tid tog det för barnet att börja gå självmant på -eller säga till om att hen behövde gå på pottan?

3. Satte ni barnet på pottan vissa tider?

4. Hur gjorde ni ute, t.ex i affären eller på buss, t-bana och bilfärder om "akutläge" uppstod?

5. Hur gjorde ni på natten?

6. Hur ofta och länge skedde det olyckor?  

7. Har ni använt resepotta och har den isf fungerat bra?                

8. Hur gick det på förskolan. 

• Svar på tråden Potträning?!
  • Happymom

Tack Tanja F,
    Jag tycker det är svårt med potträning, för det är så svårt att hitta info om det. Det står bara om "när är barnet redo".

Här på FL hittar jag inte heller mycket. Det är kort och gott mest "Potträna på sommaren och ta bort blöjan helt. Belöna med t.ex klistermärken".

Men allt annat då?!! Typ som de frågor jag ställde i trådstarten

• Happymom

Tack igen!
    Ja förlåt, det gjorde du. Det var inte meningen att få det att låta så. Jag är otroligt tacksam att du svarade mig!

Min dotter sitter gärna på både pottan och toaletten (lite för kul tror jag. För hon vill sitta även när hon inte behöver). Hon går nästan alltid utan blöja hemma. Hon säger "potta/kissa/bajsa", men ofta händer ingenting o sen råkar hon kissa på sig mitt i leken i alla fall, men det går ganska bra så långt. Bajsolycka har det aldrig blivit någon.

Vi har tuftade mattor som är lätta att tvätta av och i soffan får hon sitta på en fleecefilt.

Jag vet bara inte hur man går vidare. När vågar man t.ex gå till mataffären utan blöja?

• Happymom

Sanna1988,
    Pojkar brukar visst behöva vara lite äldre har jag förstått. Har nästan inte hört någon pojke som varit blöjfri innan två, men många flickor.

Kanske ska man vänta med att vara utan blöja ute då... Å andra sidan vet jag att det dröjer 3-4 h mellan "kisserierna", så kanske ska man passa på att gå ut precis efter hon kissat...?

Svar på tråden Potträning?!