• Anonym (Blocket)

Varför överpris?

Jag tittar mycket på Blocket och säljer en del på Blocket, men det jag inte kan förstå är alla dessa överpriser folk sätter på sina saker.

Jag tror att de flesta som köper saker på Blocket är relativt kunniga och pålästa inom vilka prisnivåer som  är relevanta. När jag säljer saker på Blocket så sätter jag mitt pris lite lägre än "massan" och får sålt det snabbt.

Vad tycker ni andra?

• Svar på tråden Varför överpris?
  • Anonym

Man vill väl inte inse att saker tappar i värde så snabbt? En del saker vill man inte skänka bort och då kanske man hellre bara testar om någon vill ha saken till det pris man satt (alla är ju inte desperata efter att sälja menar jag).

• Anonym

De kanske anser att deras varor är i bättre skick än andra alternativ, eller är inte i behov att få pengar fort och vill därmed prova att sätta ut det till ett högre pris och se om de får ut det de tänkt sig? En del sätter också ett pris som de redan från början tänker sig är "prutbart".

• Vinterankan

Det beror väl lite på hur man tänker. Vi köpte mycket till första barnet på blocket och då kunde tex två likadana bärselar variera i pris mellan 2-700 men de som var billiga blev sålda så snabbt att man måste söka i princip varje dag för att hinna köpa dom. Tror att det finns två kategorier som säljer på blocket där den ena vill ha tillbaka så mycket pengar som möjligt och då sätter ett så högt pris som möjligt, låter det ta tid och hoppas att någon nappar. Den andra är mer att de vill bli av med sakerna snabbt, tycker det känns synd att slänga och liknande och de gör nog som dig. Kollar priserna och sätter lite lägre för att få iväg det så enkelt som möjligt.

Svar på tråden Varför överpris?