• Anonym

6 åring som inte säger hej!

Jag börjar bli riktigt orolig för vår tjej som är snart 6 år. Hon har alltid varit blyg men jag tycker att det borde vara dags att lära sig. Om någon säger hej så svarar hon oftast inte. Ibland när kompisar ropar kan hon bara vända sig om om hon är på "fel" ställe. Hälsar vi på någon och dom frågar vad hon vill ha kan hon stöta till mig för att jag ska svara åt henne. Och vågar inte säga tack. Vad ska vi göra? Folk kan nog se henne som oförskämd. Hon har varit på samma dagis sedan hon var 1,5 år men är ändå blyg när vi kommer på morgonen. Och att hon varit sen med s-ljudet har nog inte förbättrat hennes självförtroende. Hjälp vad ska vi göra!  

• Svar på tråden 6 åring som inte säger hej!
  • barnpsykologen margit

Hej!
    En del barn är sociala nästan framfusiga i sina kontakter, andra är lite olika, blyga borta och pratsamma och sociala hemma, och en grupp är blyga för det mesta.
    Ofta kan vi som föräldrar känna igen oss i våra barn men inte alltid. Den sociala förmågan är en personlighetsfråga som både går i arv och påverkas av den miljö barnen lever i.
    Det första ni ska göra är att sluta oroa er för er lilla tjej. Hon tar saker i sin takt utifrån sin vilja och förmåga.
    Försök att släppa henne lite mer i trygga sammanhang så att det inte alltid finns en vuxen att hänvisa till. Fråga dagispersonalen om hon är lika blyg när hon leker med de andra barnen på dagis, eller om blygheten går över efter en stund när ni lämnat.  Jag tror inte hennes oförmåga att säga s har något med detta att göra.
    Om ni fortsätter att stötta henne i allt hon är bra på och inte pusha henne för mycket i de sociala kontakterna, så kommer det i sinom tid. Låt henne vara den hon är och visa att det duger.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark

Svar på tråden 6 åring som inte säger hej!