• Anonym (förälder)

Jag får ingen information alls om mitt barn - boföräldern vägrar säga något alls.

MIt barn går i skolan i en annan kommuen flera mil  härifrån.

jag har ingen bill och väldigt svårt att komma dit..  det är så  att boföräldern är den som kör barnet hit tur och retur enligt  dom.

Men boförälder ger mig ingen som helst  information alls.

Det  är ju bf som möter skolpersonalen och fritidspersonalen varje dag och tom  den dagen barnet ska till mig  och berättar inget för mig alls.

Bf jag har mailat skolan  och bett att få information, men de vill inte maila information som berör barnet direkt.
    Jag får  bara veckomail  och standardmail. Fröken ringer inte ens upp då jag mailar och ber henne ringa mig.

Bf ger ingen info ens om vilken avdelnings barnet går på, telnr dit namns på fritidsledare eller lärare.
    Jag blir totalt utesluten om barnets skolsituation, hälsa, trivsel kunskapsutveckling fär  inte ens veta om läxer eller om hur det gått på prov.

Via en potal och kod man kan logga in för att se barnets omdömmen..  men bf vägrar ge  mig länk och kod till detta.  

jag mailar bf  med frågor om  barnet,problem som bekymmrar barnet och hur bf hade tänkt att lösa det.. men får inga svar.

Förut mailade bf mig om en oro som bf sade sig ha för barnet.. jag frågade då  vad som var grunderna till denna oro men inget svar.

jag får inte veta nåt alls.

bf berättar inte om några friitdsaktivieter heller.. inte vad barnet gör, när och var... men mailar om  att barnet har uppisning en dag men  jag har inte fått någon info alls.

Hur ska jag göra för att få information om mitt barn???
    jag är vårdnadshavare och jag vet jag ar rättigheter.

men bf verkar inte ta hand om sina skyldigheter.... hur gör jag ?    

• Svar på tråden Jag får ingen information alls om mitt barn - boföräldern vägrar säga något alls.
  • SupersurasunkSara

Har ni gemensam vårdnad är skolan skyldig att ge dig en egen kod för att logga in på portalen. de är också skyldiga att lämna ut all info till dig likväl som till BF. Du har också rätt till att veta vilken skola ditt barn går i, vilket fritids osv.

Har BF ensam vårdnad har du inte rätt till något av detta.

Eftersom ni har gemensam vårdnad gör de inblandade fel om de inte ger dig tillgång till uppgifterna, men du får ju veckobreven etc, jag är BF och får inget mer än det, om det inte händer något med mitt barn.

• Anonym (förälder)
    SupersurasunkSara skrev 2012-04-19 13:25:53 följande:
    Har ni gemensam vårdnad är skolan skyldig att ge dig en egen kod för att logga in på portalen. de är också skyldiga att lämna ut all info till dig likväl som till BF. Du har också rätt till att veta vilken skola ditt barn går i, vilket fritids osv.

Har BF ensam vårdnad har du inte rätt till något av detta.

Eftersom ni har gemensam vårdnad gör de inblandade fel om de inte ger dig tillgång till uppgifterna, men du får ju veckobreven etc, jag är BF och får inget mer än det, om det inte händer något med mitt barn.
    Jag är vårdndshavare!
     bf har gett mig namnet på skolan eller egentligen inte..  bf var inte bf innan domen så dåsas bf det på hf.  
    ej  avdelning, tel eller  något namn på fröken.

skolan hänvisar till  kommunen.. men bf har inloggningsuppgiter men vägrar att delge detta.
     Visst ska bf underlätta för mig att kunna ta del av informationen om barnet?  Särskillt när bf är den som  har daglig kontakt med skolan även då det  är min dag då bf hämtar den dagen coh kör till mig.. jag kommer aldrig till skolan. 

• Anonym (hmm)

Då får du antingen åka till skolan och be om info på plats eller så ringer du kommunen och säger att du är vårdnadshavaren. 

• Anonym

Eller så ringer du en advokat och ber om rådgivning hur du ska gå till väga.
    Har läst flera inlägg som skrivs om att det finns gratis rådgivning. Kan ju vara värt att kolla om du kan få det. Låter helt fel i mina ögon och som att dom tror något illa om dig eftersom dom vägrar ge info...

• SupersurasunkSara
    Anonym (förälder) skrev 2012-04-19 13:43:50 följande:
    Jag är vårdndshavare!
     bf har gett mig namnet på skolan eller egentligen inte..  bf var inte bf innan domen så dåsas bf det på hf.  
    ej  avdelning, tel eller  något namn på fröken.

skolan hänvisar till  kommunen.. men bf har inloggningsuppgiter men vägrar att delge detta.
     Visst ska bf underlätta för mig att kunna ta del av informationen om barnet?  Särskillt när bf är den som  har daglig kontakt med skolan även då det  är min dag då bf hämtar den dagen coh kör till mig.. jag kommer aldrig till skolan. 

Ja, bf ska underlätta.  Men bf ska INTE ge dig SINA inloggningsuppgifter, du ska få egna. Om du ringer skolan så kan de inte hux flux säga vad som helst, det kan ju vara vem som helst som ringer och säger att de är mamma/pappa till ett barn. 
    Men om du är vårdnadshavare så kan de skicka dessa uppgifter till dig med posten. Du kan be dem om att de skickar lärarens namn, mailadress, vilken klass barnet går i, barnets IUP (individuella utvecklingsplanen)

Du kan ju också faktiskt, ta dig till skolan själv även om du inte har bil. Inloggningsuppgifter kan man ibland behöva legitimera sig för att få, de som sitter på administrationen vet ju inte vem du är annars och ibland är det de som sköter detta.
  • Anonym

Ta bussen eller tåg då sitt inte på rumpan bara och tro att de ska servera dig med info bara för du inte har bil!

• BlättanBlä

Har faktiskt lite synpunkter på ditt inlägg TS... 
    För det första får du nog ta o engagera dig mer i ditt barn, då löser sig det mesta. Du sitter o väntar på att få ditt barn till dig, du kan inte ens hämta barnet själv utan bf får köra hem barnet till dig. Du har inte ens varit i barnets skola o hälsat på fröknarna o annan personal, hur tror du då att du på annat sätt ska vara delaktig i barnets liv? Via en mail med inloggningsuppgifter?

Du har en ganska nedsättande o trist ton mot bf som jag ser dra ett helt lass vad det gäller barnet, helt själv. Vet inte hur mkt du har ditt barn men att rodda ihop ett barn helt själv med allt vad det innebär krävs en jäkla massa! Varje dag, 24 timmar om dygnet, alla dagar i veckan. Detta gör bf helt själv då du inte är med i bilden i barnets vardag, då jag förstått att du endast har barnet på helger då du inte kan ta barnet eller vet vilken skola barnet går på. På nåt sätt tycker jag du ska vara väldigt tacksam för vad bf faktiskt gör. Du säger att du har rättigheter, låt mig rätta dig, DU har skyldigheter.. endast skyldigheter till ditt barn. Det är barnet som har rättigheter, inte du, inte bf.

Du mailar till bf om hur bf tänkt att lösa barnets problem o du får inget svar. Nää... du gissa varför? Varför skulle bf informera dig huruvida bf löser saker o ting som rör barnet som bf ändå till syvende sist löser själv, utan DIN inblandning? Det verkar ju inte vara så att du är inblandad i nåt. Det du är inblandad i får du lösa.
    Sen, tycker du inte bf tar hand om sina skyldigheter??? Varför ska bf ha skyldigheter TILL DIG? Bf har skyldigheter till sitt barn o du är inte bf:s barn. O som jag ser det gör bf sin roll i det hela.
    Att ha barn krävs ganska stora uppoffringar, engagemang och intresse. Tycker mig se ett intresse hos dig men du verkar sakna både engagemang och uppoffringar.

Sen, hur det ser ut enligt lag är en annan femma. Då ska bf informera dig om relevanta saker som tex om barnet har nåt särskilt behov som du bör veta om då barnet är hos dig. Men vad det gäller skolgång etc får du kanske ta tag i själv, kan vara jobbigt nog för bf att ta hand om barnet, att bf får ett barn till (dig då) som ska få allt serverat kanske bara blir för mkt för bf. Tänk o gör nåt själv, du kan ju alltid fråga barnet om skolan o vilken avdelning mm. 

• SupersurasunkSara
    BlättanBlä skrev 2012-04-20 09:31:27 följande:
    Har faktiskt lite synpunkter på ditt inlägg TS... 
    För det första får du nog ta o engagera dig mer i ditt barn, då löser sig det mesta. Du sitter o väntar på att få ditt barn till dig, du kan inte ens hämta barnet själv utan bf får köra hem barnet till dig. Du har inte ens varit i barnets skola o hälsat på fröknarna o annan personal, hur tror du då att du på annat sätt ska vara delaktig i barnets liv? Via en mail med inloggningsuppgifter?

Du har en ganska nedsättande o trist ton mot bf som jag ser dra ett helt lass vad det gäller barnet, helt själv. Vet inte hur mkt du har ditt barn men att rodda ihop ett barn helt själv med allt vad det innebär krävs en jäkla massa! Varje dag, 24 timmar om dygnet, alla dagar i veckan. Detta gör bf helt själv då du inte är med i bilden i barnets vardag, då jag förstått att du endast har barnet på helger då du inte kan ta barnet eller vet vilken skola barnet går på. På nåt sätt tycker jag du ska vara väldigt tacksam för vad bf faktiskt gör. Du säger att du har rättigheter, låt mig rätta dig, DU har skyldigheter.. endast skyldigheter till ditt barn. Det är barnet som har rättigheter, inte du, inte bf.

Du mailar till bf om hur bf tänkt att lösa barnets problem o du får inget svar. Nää... du gissa varför? Varför skulle bf informera dig huruvida bf löser saker o ting som rör barnet som bf ändå till syvende sist löser själv, utan DIN inblandning? Det verkar ju inte vara så att du är inblandad i nåt. Det du är inblandad i får du lösa.
    Sen, tycker du inte bf tar hand om sina skyldigheter??? Varför ska bf ha skyldigheter TILL DIG? Bf har skyldigheter till sitt barn o du är inte bf:s barn. O som jag ser det gör bf sin roll i det hela.
    Att ha barn krävs ganska stora uppoffringar, engagemang och intresse. Tycker mig se ett intresse hos dig men du verkar sakna både engagemang och uppoffringar.

Sen, hur det ser ut enligt lag är en annan femma. Då ska bf informera dig om relevanta saker som tex om barnet har nåt särskilt behov som du bör veta om då barnet är hos dig. Men vad det gäller skolgång etc får du kanske ta tag i själv, kan vara jobbigt nog för bf att ta hand om barnet, att bf får ett barn till (dig då) som ska få allt serverat kanske bara blir för mkt för bf. Tänk o gör nåt själv, du kan ju alltid fråga barnet om skolan o vilken avdelning mm. 
  • Anonym
    Du är förälder och får ta ditt eget ansvar precis lika mycket som boföräldern att få information om ditt barn. Att lägga ditt ansvar på boföräldern är att skylla ifrån sig. Enligt lagen ska boföräldern inte försöka dölja någon information om barnet, men är du normalbegåvad så kan faktiskt även du anstränga dig lite.
  • Anonym

jag hoppas verkligen du betalar ditt ex för att köra fram och tillbaka och lämna och hämta barnet varje gång. du ska betala bensin och även slitage på bilen. sen kan du som nån sa lyfta på röven. säg att du ska vara med en dag i skolan. jag berättar inte saker för mitt ex utan det får han faktiskt ta info om själv. jag har två barn med exet och jag ska inte ha exet som ett barn också. vad ditt gör på fritiden kan du väl fråga barnet. om du inte har bil finns det tåg, buss och hyrbilar. du kanske kan åka dit en torsdag och sova på hotell och vara med i skolan på fredagen. ta med barnet hem till dig och visa att du bryr dig. du ska vara pappa och ingen barnvakt som mamman kör iväg ungen till jämt. tycker du ska intressera dig av att hämta barnet på fredagarna ialla fall. då får du ju kontakt med skola/fritids.

Svar på tråden Jag får ingen information alls om mitt barn - boföräldern vägrar säga något alls.