• identitet

Sockeröverkänslighet efter graviditet?

Efter min tredje graviditet har jag blivit så känslig för socker. Måste hela tiden tänka på att hålla blodsockret på jämn nivå och jag kan må riktigt dåligt om jag äter något som innehåller för mycket socker (får stark sockerdipp efteråt). Kan inte längre äta godis, fika etc.

Detta är ju inget jag lider av om jag sköter mig och jag antar att det inte är något att söka vård för. Bara att låta bli socker liksom. Jag ammar fortfarande lite så det kanske ändrar sig när jag slutat helt?

Men varför har det blivit så? Någon som kan förklara?  

alwin maja melker
  • Svar på tråden Sockeröverkänslighet efter graviditet?
  • Loreena

Varför graviditetsdiabetes och insulinresistens ökar vem man inte med säkerhet, men en bidragande orsak kan vara livsmedelsverkets fettsnål och kolhydratsrika kostråd till gravida (och till övriga befolkningen). En annan bidragande orsak kan vara tillsatser i mat, high fructose corn sirup som finns i allt fler livsmedel, bekämpningsmedel, miljögifter etc. Allt från flingor till yoghurt och fullkornsbröd är numera fullspäckat med socker och high fructose corn sirup. Så sikta på att välja naturliga livsmedel utan tillsatser, tex naturell yoghurt eller knäckebröd.

Någon form av lågkolhydratskost kanske skulle passa dig bra för att hålla ditt blodsocker i balans. GI, LCHQ eller LCHF kanske? Det finns en massa info på nätet om du googlar. Skillnaden mellan GI och LCHF är att GI tar bort socker och snabba kolhydrater, och LCHF siktar på att minska alla kolhydrater och man har främst grönsaker, nötter, bär och mejeriprodukter som kolhydratskällor.

• identitet

Ja precis, jag har iom detta sökt mycket på olika sorters sätt att äta. Och jag vet att jag mår bra av att äta så lite socker som möjligt. Jag tror inte att jag behöver hålla strikt LCHF diet, men att plocka bort alla snabba kolhydrater mår jag bäst av, är jag en GI då? :)

Jag funderar mycket på varför denna obalans uppkom efter denna graviditet? Jag åt inte annorlunda under den graviditeten än under de andra två och jag har hela tiden ätit "normal" mat och inget överflöd av socker tidigare heller. 

Det är alltså ingenting som behöver kollas upp, utan endast anpassa maten efter?

alwin maja melker
  • Loreena

Det kan absolut vara bra att kolla upp, för att vara på den säkra sidan. Vad sa din BM under graviditeten då? GI låter ju som ett bra alternativ för dig om du mår bra och stabiliserar ditt blodsocker av att äta så.

Svar på tråden Sockeröverkänslighet efter graviditet?