• Anonym (kobent/hjulbent)

Kobent/Hjulbent, vad finns det att göra?

Hej!

Jag är en tjej på 18 år som är kobent/hjulbent. Benen är raka fram till knäna och då går det liksom ut och sen in igen vid fötterna. Jag har haft enorma komplext för detta och jag går extremt konstigt, tror att jag även är plattfotad. Vad finns det att göra? Hjälper sulor eller måste man operera benen? Orkar inte gå runt såhär, tänker på det hela tiden och det känns som att alla tittar på mig pga mina ben! :( 

• Svar på tråden Kobent/Hjulbent, vad finns det att göra?
  • Fia 28
    sextiotalist skrev 2012-04-20 14:24:00 följande:
    OK, jag har väldigt hjulbenta underben, nöjd
    Näe jag e petig =P. Eftersom hjulbent avser mellanrummet mellan knäna så är du inte hjulbent. Möjligen kobent med lite kroka underben.
  • Fia 28
    Fia 28 skrev 2012-04-20 13:39:20 följande:
    E dom lika hjulbenta som ts bild?
    TS: jag försökte vara ironisk här utan att lyckas. Enligt bilden är du inte hjulbent!
  • sextiotalist
    Fia 28 skrev 2012-04-20 14:33:33 följande:
    Näe jag e petig =P. Eftersom hjulbent avser mellanrummet mellan knäna så är du inte hjulbent. Möjligen kobent med lite kroka underben.
    Men nu har du förstört hela min dag, nu får jag inte längre vara både hjulbent och kobent (något som jag varit stolt över)Flört
  • Fia 28
    sextiotalist skrev 2012-04-20 14:36:57 följande:
    Men nu har du förstört hela min dag, nu får jag inte längre vara både hjulbent och kobent (något som jag varit stolt över)Flört
    Ber så mycket om ursäkt. Hug?
    sextiotalist skrev 2012-04-20 13:20:29 följande:
    Jodå, det kan man *tittar på mina egna ben*
    Knäna kan gå inåt, mina smalbena hjulbenta 
    Ja men det är det jag menar, knäna går inåt men smalbenen är hjulbenta :)
  • Zvartaliljan
    Anonym (kobent/hjulbent) skrev 2012-04-21 01:28:14 följande:
    Ja men det är det jag menar, knäna går inåt men smalbenen är hjulbenta :)

Så år det för mig. Jag har eds och väldigt överrörliga knän och fötter. plattfotad och alltid gått inåt med hälarna och mina ben ser ut som dina med inåtvridna knän och utåtböjda smalben o sen inåtböjda fötter. Nu har jag skoinlägg, fotledsstöd och knäortroser. Det förändrar ju inte benstrukturen men det hjälper till att stödja upp allt så jag går ordentligt och slipper en del av smärtan och risken att lederna luxerar. Kolla upp så det inte är överrörlighet som är orsaken för då måste du ha stöd så det inte blir värre.
    Zvartaliljan skrev 2012-04-21 01:35:03 följande:
    Så år det för mig. Jag har eds och väldigt överrörliga knän och fötter. plattfotad och alltid gått inåt med hälarna och mina ben ser ut som dina med inåtvridna knän och utåtböjda smalben o sen inåtböjda fötter. Nu har jag skoinlägg, fotledsstöd och knäortroser. Det förändrar ju inte benstrukturen men det hjälper till att stödja upp allt så jag går ordentligt och slipper en del av smärtan och risken att lederna luxerar. Kolla upp så det inte är överrörlighet som är orsaken för då måste du ha stöd så det inte blir värre.
    Okej, men ser dina ber mer normala ut nu när du har allt det där? Och finns det en chans att benen blir liiite rakare om man går med det tillräckligt länge? :)
  • Anonym
    Anonym (kobent/hjulbent) skrev 2012-04-19 15:47:00 följande:

så... ingen inbillning direkt...
    Ser helt normalt ut tycker jag. Men är du plattfot på riktigt, kanske du behöver ortoser (medicinskt motiverade inlägg i skorna, kolla remiss med en läkare).
    Anonym skrev 2012-04-24 05:47:21 följande:
    Ser helt normalt ut tycker jag. Men är du plattfot på riktigt, kanske du behöver ortoser (medicinskt motiverade inlägg i skorna, kolla remiss med en läkare).
    Jo, jag tror att jag är plattfotad på riktigt. När jag går så sätter jag ner hela foten i marken, det finns liksom inget "hål" på innersidan eller vad man ska säga. 
  • Fia 28
    Anonym (kobent/hjulbent) skrev 2012-04-24 05:53:07 följande:
    Jo, jag tror att jag är plattfotad på riktigt. När jag går så sätter jag ner hela foten i marken, det finns liksom inget "hål" på innersidan eller vad man ska säga. 
    Går det inte att träna bort? Har för mej att jag fick övningar av läkare när jag var yngre för just detdär.
  • aljf

hej tjejen jag är en kille och är 25 år gammal det jag ska säga till dig är att va inte ledsen för dina ben för du är inte den ena som har hjulben jag har liknande problem och tro på mig jag har gjort all försök har opererat en gång då var det inte så bra jag har rest till massa länder och pratat med massa läkare dem förstår inte va jag vill ha men till slut har jag hittat en bra läkare i China Hong Kong gör aldrig detta felet som jag gjorde operera inte hos vem som helst alltså läkare jag menar för de kommer göra väl mycket ont och du kommer inte att kunna gå  ordentligt på 1 hel år och de är inte säkert heller att resultatet blir bra du får alltid något problem senare så min rekommendation är att kolla på denna läkare läs noggrant va han har skrivit sen bestämt dig jag har upplevet så mycket på grund av mina hjulben det räker inte på ett år att bärreta jag hoppas från jupt hjärtan att du hittar ditt hjälp från denna läkaren lycka till tjejn 

3D printing used in treatment of Hong Kong patients with bow legs
Svar på tråden Kobent/Hjulbent, vad finns det att göra?