• Frk Röd

Äggdonation i Spanien: erfarenheter?

Lisma18: När man är 40+ så får man oftast betala hutlösa priser hos sina privata gynekologer, men flera av dessa läkare kan ändå vara snälla att skriva ut recept som går på högkostnadsskyddet. Fråga din läkare, det värsta du kan få det är ju ett nej. Annars kanske han/hon skriver ut recept åt dig utanför högkostnadsskyddet så slipper du krångla med spanska recept. Har inte ni Mamamia i Göteborg? Vet att Mamamia i Stockholm iallafall tidigare har hjälpt till med undersökningar och recept vid fertilitetsbehandling utomlands.

Angående vagitorerna och hur länge man ska ta de kan det variera beroende på vilken klinik man behandlas. Dos och tidslängd ska anpassas efter varje patient, men någonstans fram till graviditetsvecka 10-14 är inte ovanligt vid ÄD.

• Frk Röd

Roligt att det går så bra Callimero. Jag hade ET samma dag som dig men tyvärr så blev inte jag gravid då. När jag läser dina inlägg brukar jag dock tänka på hur långt gången jag kunde ha varit om det hade velat sig väl för mig också. Jag hoppas komma igång med min nästa behandling i mars.
    När slutade du med Prednisolon? Är det tänkt att du ska ta blodförtunnande hela graviditeten?

• Frk Röd

Tack Callimero! Jag har inte gett upp hoppet även om det ibland har känts riktigt tungt, framförallt efter alla misslyckade IVF:er. Mentalt känns det som man klarar väldigt mycket, men det finns ju en ekonomisk fråga också. Det är ju inte direkt billigt att genomgå dessa behandlingar.

• Frk Röd

Skönt och veta att allt såg bra ut hoppfull. Tar du eller har du tagit prednisolon?

• Frk Röd

Solen76: fundera även på Grekland och Aten innan du bestämmer dig. Jag går på Embio Medical center (de har hemsida på svenska) och tycker de är bra. Har även läst att många går på Serum i Aten och är mycket nöjda.

• Frk Röd

Tack myran. Fick du antibiotika från kliniken eller hur fick du tag på det? Jag har fått prednisolon utskrivet men min klinik tycker inte det är nödvändigt med antibiotika.

• Frk Röd

Tack för svar myran. Hon verkar ju väldigt bra och hjälpsam Peny. Jag går på annan klinik i Grekland och har fått ordinerat både prednisolon och blodförtunnande men min klinik tycker som sagt att jag inte behöver antibiotika.

• Frk Röd

Myran: jag skulle gärna ta en kur antibiotika, men problemet är ju att någon måste skriva ut det till mig. Har svårt att tro att någon läkare gör det utan att de konstaterat att jag har en infektion.

• Frk Röd
    lelle75 skrev 2014-02-17 19:35:17 följande:
    Har du tagit prover på ureaplasma och mycoplasma? Det är visst väldigt vanligt att många har ureaplasma och då kan du be om att få antibiotika för detta, det fick jag. det är just doxy... man tar för detta, det som Myran fick.
    Alla gynekologer vill inte ta prover för detta men berätta att du ska göra en fert.behandling så är det större chans att de hjälper till.
    Nej, jag har inte tagit dessa prover, men jag ska ha det i åtanke om jag inte skulle bli gravid vid nästa behandling heller. Jag kör på med det medicinschema som jag fått av min klinik förutom att jag börjar med prednisolon någon vecka innan ET. Det är verkligen en djungel med alla mediciner och prover man kan ta.
Svar på tråden Äggdonation i Spanien: erfarenheter?