Ellu skrev 2012-04-26 14:48:02 följande:
Vi bilade till Kroatien (Vodice mellan Zadar och Split) för två år sen och ska ner igen till sommaren. Rent generellt skulle jag säga att se till att ha tid på er, det tar lång tid att bila även på fina vägar. Det är lätt att tänka att man orkar köra många timmar men det är segt och man blir trött, särskilt om det är mycket trafik.
För vår del bilar inte vi för att vi tänker att det blir så mycket billigare utan för att vi vill låta även vägen vara en del av resan. För två år sen när vi bilade ner stannade vi i Berlin, Prag och Wien på nervägen och det var fina städer allihop. Sen hade vi ju också möjlighet att ganska enkelt ta oss runt och upptäcka fina platser i närheten av där vi bodde (som nationalparken Krka som helt otroligt vacker). Hemvägen gick via Nürnberg och Rotenburg (i norra Tyskland).
Hur mycket själva resan egentligen kostade kommer jag inte ihåg men visst blir det pengar även med bil men de gånger jag tittat efter flygbiljetter har de kostat bra mycket mer än vad det blir med bil även med färjor och vägtullar (som är små utgifter i sammanhanget, stora utgiften är ju bränslet och färjan om man tar det). Tror att vi körde ca 450 mil ToR sist.
När det gäller färjan har vi testat både Gedser-Rostock och Rödby-Puttgarden och det sistnämnda tror jag inte att vi ger oss på igen i sommartrafik för det var totalkaos och vi fick vänta tre båtar innan vi kom med trots bokad biljett. Åk inte till Sassnitz i alla fall för det är rätt kass vägar på Rügen och tar en stund innan man är ute på bra vägar vidare söderut.
Fråga gärna om du undrar något mer.
Vi behöver bil där nere, finns en massa folk att hälsa på =) Men visst, vägen är en del av semestern. Vi kommer åka från Nynäshamn som det ser ut. När vi nu åker... Någon tipsade om en rutt från Gdansk via Prag som jag har velat åka till hur länge som helst! I så fall blir det en eller någon natt extra där. Men vi har inte så himla mycket tid på oss, så vi får se hur det blir med det. Tack för tipsen!!!