• PikkuMyy

Bila till Kroatien, kostar...? Tipsa om allt,tack!

Vi drömmer om en bilsemester till Kroatien i sommar o har försökt att räkna på vad det kan kosta med själva resan, dvs utan boende? Om man räknar soppan från Stockholm, så kan vi räkna "mellanskillnaden" =) Sen är det väl nån färja som kostar? O nån tull? O nåt i Österrike,om jag inte minns fel? Kanske i Slovenien med? Hur lång tid tar det? Vi kommer åka med 2 små barn, så vi kan inte sträckköra utan det får bli nån övernattning nånstans... (Behöver man boka sånt i förväg,eller "brukar" man hitta hotell ändå?) Nån som kan tipsa om vilken väg man ska ta,eller INTE ska ta? Och om det är något man kan passa på att göra/se under själva resan till Kroatien? Det får inte bli nån stor omväg för vi har inte sååå mycket tid på oss. Vi har tänkt oss runt Split, eller kanske runt Zadar.... Kan bli så att vi åker runt där med men det är i så fall inga stora bensinpengar.... Längtar efter att göra denna resa, så tipsa mig allt ni kan!

• Svar på tråden Bila till Kroatien, kostar...? Tipsa om allt,tack!
  • Bolaget
    Ebba Caroline skrev 2012-04-24 17:30:36 följande:
    Det jag menade var att det är såndat man får budgetera för. Sådant som inte tillkommer om man flyger/tar tåg ner.
    Att budgetera för att kunna reparera en trasig bil är ju sånt man alltid gör som bilägare, det hänger ju inte direkt ihop med semestern. Det är ju inte större risk för att bilen brakar ihop nere i kroatien än att den gör det i Sverige. så den kostnaden har inte direkt med semestern att göra. 
  • Ebba Caroline
    Bolaget skrev 2012-04-24 19:43:50 följande:
    Att budgetera för att kunna reparera en trasig bil är ju sånt man alltid gör som bilägare, det hänger ju inte direkt ihop med semestern. Det är ju inte större risk för att bilen brakar ihop nere i kroatien än att den gör det i Sverige. så den kostnaden har inte direkt med semestern att göra. 

Jo, den har med semestern att göra.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Elaifiknow
    Ebba Caroline skrev 2012-04-24 17:30:36 följande:
    Det jag menade var att det är såndat man får budgetera för. Sådant som inte tillkommer om man flyger/tar tåg ner.
    VISA-kortet funkar utomlands också Som bilägare får man räkna med att bilen kan gå sönder, det utgår jag ifrån att man gör oavsett om man är i Sverige eller utomlands.
  • Ebba Caroline
    Elaifiknow skrev 2012-04-24 19:47:08 följande:
    VISA-kortet funkar utomlands också Flört
    Som bilägare får man räkna med att bilen kan gå sönder, det utgår jag ifrån att man gör oavsett om man är i Sverige eller utomlands.

Ja, självklrat fungerar VISA kort utomlands, någon som påstått nåt annat?! Men det kostar fortfarande en slant om bilen skulle gå sönder beroende på vad som är fel eller om hela blien rasar ihop. Pengar man måste budgetera för i de kostander för semester så att man itne står utan ett öre till reparation.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Bolaget
    Ebba Caroline skrev 2012-04-24 19:50:17 följande:
    Ja, självklrat fungerar VISA kort utomlands, någon som påstått nåt annat?! Men det kostar fortfarande en slant om bilen skulle gå sönder beroende på vad som är fel eller om hela blien rasar ihop. Pengar man måste budgetera för i de kostander för semester så att man itne står utan ett öre till reparation.
    Att reparera bilen gör man väl inte för semesterpengarna, det gör man med bilreparationspengar. Vad som skulle kunna bli dyrare på semestern om bilen går sönder är att man får ta en extra övernattning medan bilen repareras om det händer på vägen upp eller ner, något annat som fördyrar själva semestern innebär inte ett fel på bilen.

Menar du kanske också att man om man flyger ner ska budgetera för ett antal övernattningar extra och hyrbil/tåg hem till sverige om det skulle komma ett nytt askmoln och flygen blir inställda?

• PikkuMyy
    Bolaget skrev 2012-04-24 12:47:55 följande:
    Vägarna i Tyskland är en dröm om man jämför med Polen. När vi kör ner och ska till/via Ungern/Servien så kör vi alltid genom gamla Östtyskland. Rostock-Berlin-Dresden-Prag-Bratislava-Budapest. Den enda sträckan som är lite tvättbrädsaktig är den mellan Prag och Bratislava annars är det hur fina vägar som helst.

Åh,Prag vill jag åka till, nån gång iaf...Undrar om det kan bli av i sommar..? =) Ska kolla lite på michelinsidan och lägga fram ett förslag! Wisk me luck!Flört
  • Lindiz89

Vill bara tipsa om www.bilaieuropa.se och www.bilsemester.net

Står en del som är värt att veta,
    Vissa länder måste du tex ha reflexväst till alla passagerare, extra lampor till bilen osv, bra att kolla upp allt det, och ring ditt försäkringsbolag :)

Har säkert upprepat det någon annan skrivit, orkade inte läsa hela tråden ;) hoppas det blir en bilsemester för er, det bästa jag har gjort ;) åker dit varje år, men i år flyger vi för första gången :)

• Ebba Caroline
    Bolaget skrev 2012-04-24 22:30:52 följande:
    Att reparera bilen gör man väl inte för semesterpengarna, det gör man med bilreparationspengar. Vad som skulle kunna bli dyrare på semestern om bilen går sönder är att man får ta en extra övernattning medan bilen repareras om det händer på vägen upp eller ner, något annat som fördyrar själva semestern innebär inte ett fel på bilen.

Menar du kanske också att man om man flyger ner ska budgetera för ett antal övernattningar extra och hyrbil/tåg hem till sverige om det skulle komma ett nytt askmoln och flygen blir inställda?

Som man måste budgetera för i semesterkassan. Har man inte de pengarna så står man där på semester utan bil och utan att veta vad man ska göra.
  • Ellu

Vi bilade till Kroatien (Vodice mellan Zadar och Split) för två år sen och ska ner igen till sommaren. Rent generellt skulle jag säga att se till att ha tid på er, det tar lång tid att bila även på fina vägar. Det är lätt att tänka att man orkar köra många timmar men det är segt och man blir trött, särskilt om det är mycket trafik.
    För vår del bilar inte vi för att vi tänker att det blir så mycket billigare utan för att vi vill låta även vägen vara en del av resan. För två år sen när vi bilade ner stannade vi i Berlin, Prag och Wien på nervägen och det var fina städer allihop. Sen hade vi ju också möjlighet att ganska enkelt ta oss runt och upptäcka fina platser i närheten av där vi bodde (som nationalparken Krka som helt otroligt vacker). Hemvägen gick via Nürnberg och Rotenburg (i norra Tyskland).
    Hur mycket själva resan egentligen kostade kommer jag inte ihåg men visst blir det pengar även med bil men de gånger jag tittat efter flygbiljetter har de kostat bra mycket mer än vad det blir med bil även med färjor och vägtullar (som är små utgifter i sammanhanget, stora utgiften är ju bränslet och färjan om man tar det). Tror att vi körde ca 450 mil ToR sist.
    När det gäller färjan har vi testat både Gedser-Rostock och Rödby-Puttgarden och det sistnämnda tror jag inte att vi ger oss på igen i sommartrafik för det var totalkaos och vi fick  vänta tre båtar innan vi kom med trots bokad biljett. Åk inte till Sassnitz i alla fall för det är rätt kass vägar på Rügen och tar en stund innan man är ute på bra vägar vidare söderut.
    Fråga gärna om du undrar något mer.

• PikkuMyy
    Ellu skrev 2012-04-26 14:48:02 följande:
    Vi bilade till Kroatien (Vodice mellan Zadar och Split) för två år sen och ska ner igen till sommaren. Rent generellt skulle jag säga att se till att ha tid på er, det tar lång tid att bila även på fina vägar. Det är lätt att tänka att man orkar köra många timmar men det är segt och man blir trött, särskilt om det är mycket trafik.
    För vår del bilar inte vi för att vi tänker att det blir så mycket billigare utan för att vi vill låta även vägen vara en del av resan. För två år sen när vi bilade ner stannade vi i Berlin, Prag och Wien på nervägen och det var fina städer allihop. Sen hade vi ju också möjlighet att ganska enkelt ta oss runt och upptäcka fina platser i närheten av där vi bodde (som nationalparken Krka som helt otroligt vacker). Hemvägen gick via Nürnberg och Rotenburg (i norra Tyskland).
    Hur mycket själva resan egentligen kostade kommer jag inte ihåg men visst blir det pengar även med bil men de gånger jag tittat efter flygbiljetter har de kostat bra mycket mer än vad det blir med bil även med färjor och vägtullar (som är små utgifter i sammanhanget, stora utgiften är ju bränslet och färjan om man tar det). Tror att vi körde ca 450 mil ToR sist.
    När det gäller färjan har vi testat både Gedser-Rostock och Rödby-Puttgarden och det sistnämnda tror jag inte att vi ger oss på igen i sommartrafik för det var totalkaos och vi fick  vänta tre båtar innan vi kom med trots bokad biljett. Åk inte till Sassnitz i alla fall för det är rätt kass vägar på Rügen och tar en stund innan man är ute på bra vägar vidare söderut.
    Fråga gärna om du undrar något mer.
    Vi behöver bil där nere, finns en massa folk att hälsa på =) Men visst, vägen är en del av semestern. Vi kommer åka från Nynäshamn som det ser ut. När vi nu åker... Någon tipsade om en rutt från Gdansk via Prag som jag har velat åka till hur länge som helst! I så fall blir det en eller någon natt extra där. Men vi har inte så himla mycket tid på oss, så vi får se hur det blir med det. Tack för tipsen!!!
  • Mims72

Hejsan !

Gammal tråd jag vet men jag testar ändå .

Hur gick resan ? Vad kostade allihopa ?

Vi tänkte nämligen bila ner nu i sommar och jag letar info på nätet . Och hittade denna tråden .

Kram Mia

• Bolaget

Vi brukar räkna med 6000 för själva resan. En dryg 1000-lapp för färjan och drygt 4000 i bensin så så lite mat på vägen. Det brukar stämma rätt bra i snitt oavsett om vi kör med stora eller lilla bilen. Men då gäller det att man är ute i god tid och kollar erbjudande på färjor annars får man nog räkna med en 1000-lapp till för färjan.
    Boende kan man nog egentligen hitta i vilken prisklass som helst lite beroende på vart man ska och hur man vill bo. Själva hyr vi lägenhet privat och hamnar då på 2500-3000 för en vecka för en lägenhet för 5 personer. Samma klass på lgh men på Pula i norra delen istället för där vi bor kostar dubbla summan för en kompis till oss. En släkting campar på Pula med familjen art år och betalar max 700 kr för en vecka, en annan bor enbart på hotell och får en natt för samma summa.

På plats lever vi på ungefär 150 kr per dag och person och då är frukost det ända vi köper och äter i lägenheten all annan mat äter vi ute och vi snålar heller inte med varken mat, dryck eller glass och annat smått och gott att stoppa i sig. 

Kroatien är ett långt land med flera olika "ansikten" så det är lättare att komma med mer konkreta tips om du kan specifisera mer vart i Kroatien ni tänkt er att åka

• Mims72

Vi hade tänkt oss att hålla till vid havet . Har tittat lite på Opatija .

• Clinton

Går i samma tankar. Flyg eller bil? Var i Split förra året och gillade det. Dock blir vi lite rastlösa efter två tre dagar på samma ställe och bil vore riktigt najs.
    Opatija är inte riktigt lika långt, kanske är det en bra ide att hålla sig norr över? Kanske tittar in i Italien på vägen hem också?  
    Hur går det med er reserch då? Boende, resväg osv.

Svar på tråden Bila till Kroatien, kostar...? Tipsa om allt,tack!