• Ckillen

Fråga Olle dokumentären, ojämnställd?

Någon som såg fråga Olle dokumentären igårkväll?

Avsnitt som hette Bästa Sexet där man skulle få tips och tricks, samt se hur par hade det bästa sexet.

Vad bra tänkte jag, här kanske det kommer några tips till mig.

Dem visade.

1. Ett par som höll på med fisting. Hur extra skönt och bra det var för tjejen när han fistade henne, då han kom emot alla punkter som fanns samtidigt.

2. Ett lesbiskt par som de följde och visade hur skönt man kunde ha med sexleksaker och tekniker på tjejerna.

3. En squirtingexpert som visade tekniker på hur man kunde få tjejer att få fontänorgasm. Hur extra speciellt det var för tjejer att få en sån och vilken upplevelse det är.

4. Ett par som pratade om hur mycket hans flickvän tyckte om när han pratade snuskigt och han fick vara dominant. För övrigt rätt vanligt sex. Visst prata snuskigt är ju bra för alla men rätt vanligt.

Ok, jag tycker det är jättebra att man lär sig och tar upp alla saker som gör det bästa sexet för tjejer. Inget fel alls med det.

Men det var inget mer än det.

Var det bara jag och min sambo som tittade på varandra och tyckte samma sak. Vi frågade oss, var det här lite vinklat åt bara kvinnor eller? Programmet hette Bästa Sexet och inte kvinnans bästa sex.

Jag hade suttit ner för att visst få tips till min tjej och hjälpa henne, men kanske också få något åt mig. Tänkte man kankse kunde visat hur man gör med killens g-punkt, hur man slickar och suger en kille på bästa sätt, vibrator för killar, sköna ställningar för killar, killar har också massa bra punkter att trycka och smeka samtidigt, man kan smeka bollarna samtidigt m.m. m.m.

Det är bara några saker som jag vet att man kan göra på en kille, finns nog massor fler. Man kan ju inte ta upp allt men jag tänkte jag kunde få se lite om vad som killar också tycker om o gör. Det togs inte upp något alls om killar i programmet. *suck*

Är det här ytterligare ett exempel på hur samhället och folk tycker att kvinnans njutning är a och o men killen ja.. han kommer ju ändå ???
  • Svar på tråden Fråga Olle dokumentären, ojämnställd?
  • Furstinna

Såg inte programmet men håller helt med.

• Parcae
    Ckillen skrev 2012-04-20 10:56:09 följande:
    Är det här ytterligare ett exempel på hur samhället och folk tycker att kvinnans njutning är a och o men killen ja.. han kommer ju ändå ???
    Jag såg inte programmet men jag ville kommentera ändå. Jag tror du är inne på någonting här. Kvinnan ses som komplicerad sexuellt och det gör att man "måste" anstränga sig för att få henne att njuta. Mannen däremot, han är ju alltid desperat efter sex och han nöjer sig med att få glida in och ut ett tag. Han ska liksom vara glad att han får ligga över huvud taget.

Ett ganska bra exempel på hur synen på kvinnan och mannen kan ställa till det
  • lennartsdotter

Jag tycker iofs inte att man kan döma en hel serie efter ett avsnitt. Däremot kan jag förstå varför de fokuserar på kvinnans njutning då det fortfarande på 2000-talet är så att en stor del kvinnor inte får orgasm när de har sex! Det är problematiskt att kvinnor är sexuellt "hämmade" och det behöver vi arbeta på för att både män och kvinnor ska få bättre sex- och samliv. Hur ofta gnäller inte män här på FL att "hon vill inte"? Hur ofta skulle ni vilja om ni fick orgasm en av gång av tio? Om ens så ofta.

Synen på könsroller inom sexet är fortfarande förlegad och stereotyp och visst bör vi sträva efter att alla, inte bara kvinnor, får upptäcka nya saker (Fråga Olle gör ett bra jobb där måste jag säga) men det är inte orimligt att man fokuserar extra på grupper som har det liiiite sämre på området.  Kvinnor, funktionshindrade... exempelvis.

När alla kommer lika mycket kanske vi kan satsa på att erbjuda mer tricks för alla?

• Ckillen
    lennartsdotter skrev 2012-04-20 14:53:50 följande:
    Jag tycker iofs inte att man kan döma en hel serie efter ett avsnitt. Däremot kan jag förstå varför de fokuserar på kvinnans njutning då det fortfarande på 2000-talet är så att en stor del kvinnor inte får orgasm när de har sex! Det är problematiskt att kvinnor är sexuellt "hämmade" och det behöver vi arbeta på för att både män och kvinnor ska få bättre sex- och samliv. Hur ofta gnäller inte män här på FL att "hon vill inte"? Hur ofta skulle ni vilja om ni fick orgasm en av gång av tio? Om ens så ofta.

Synen på könsroller inom sexet är fortfarande förlegad och stereotyp och visst bör vi sträva efter att alla, inte bara kvinnor, får upptäcka nya saker (Fråga Olle gör ett bra jobb där måste jag säga) men det är inte orimligt att man fokuserar extra på grupper som har det liiiite sämre på området.  Kvinnor, funktionshindrade... exempelvis.

När alla kommer lika mycket kanske vi kan satsa på att erbjuda mer tricks för alla?
    Det finns fler avsnitt än denna som har fokus på kvinnans njutning.

Det du säger är att man ska inte erbjuda för mycket njutning till mannen, forska på hur man kan göra det bra för mannen förrän alla kommer lika. Det låter inte riktigt sunt i mina öron.

Nu är det ju faktiskt så att det redan forskas i inte bara hur kvinna ska få orgasm utan hur kvinnans ska få den ultimata orgasmen. Det är alltså redan en förfining och förbättring av den vanliga kvinnliga orgasmen. Genom fontänorgasmer, g-punkter, avancerade dildosar, special massager osv.

Tjejer har inte bara lärt sig få orgasm utan tjejforskningen inom detta har redan gått förbi det och vidare. Medans killar ska få vara nöjda med in och ut och sprut.

Det finns faktisk olika sätt att komma på, bara för att man kommer betyder inte att det är lika skönt för det.

Sen det där med att vara hämmade. Tror nog båda könen är hämmade här fast på olika sätt. Män genom att det är tabu att prova g-punkts leksaker (är han bög), eller tänk er en man med en sexleksak (vilket sexfreak) men om en tjej har en dildo så hyllas det. Titta på mängden sexleksaker.

En del säger att det är för att marknaden inte vill ha det. Men det är ju lite samma som att säga att män inte ska vara hemma med barnen för att så har det alltid varit. Vad är hönan o ägget. Ni tror inte det skulle köpas med manliga sexleksaker om det bara fanns några att köpa?

Grejen är den att gör man ett program om folks sexualitet så vill man väl skildra båda könen lika mycket.
  • lennartsdotter

Nu har jag öht inte nämnt forskning. Sex handlar ju mer om att utforska på privat plan än om klinisk forskning (även fast sådan bedrivs och behövs i viss mån). Jag har heller inte påstått att man inte ska erbjuda för mycket njutning till män, det är något du har tolkat in helt på egen hand. Jag menar krasst att eftersom män i mycket högre utsträckning får orgasm under sex är det inte fel att erbjuda kvinnor lite extra hjälp för att nå upp till samma nivå. Är det för mycket begärt? Och jag vet att det finns olika slags orgasmer, för både män och kvinnor. Kvinnor får dock inte orgasm öht i samma utsträckning som män. Det minskar lusten. Kvinnor är föremål för diverse hormonella p-medel, som sätter ner lusten. Kvinnor utsätter sig för smärtsamma samlag (som kan utvecklas till vestibulit) eftersom vi får lära oss (även av Fråga Olle!) att ha sex "för husfridens skull" (jag säger inte att män inte har sex för husfridens skull men kvinnor kan utveckla besvärliga underlivsproblem till följd av det... det kanske förekommer hos män också, det vet jag inte).

När man gör TV vill man ha tittare och då är ett sätt att identifiera vart intresset ligger. Om det är så att en stor grupp kvinnor inte får orgasm och detta påverkar både mäns och kvinnors sexliv negativt är det rimligt att tro att ganska många är intresserade av att få tips om hur man kan förbättra det hela för kvinnan. Man kan även försöka visa på den mångfald som finns i människors sexuella intressen och man kan försöka avspegla verkligheten litegrann. Jag tycker att Fråga Olle generellt sett gör ett bra jobb där. 

• Ckillen
    lennartsdotter skrev 2012-04-20 14:53:50 följande:

Denna tolkar jag som att vi ska vänta med att ge bra tekniker till män innan alla kommer lika.

Kvinnor har faktiskt inte bara hjälptekniker för att komma, kvinnor har faktiskt tekniker framtagna idag för att nå en 10 faldig orgasm utöver den vanliga.

Hursom du låter lite bitter. Lite som att vi ska tycka synd om er och därför är det si och så. Hmm.

Jag har redan mailat till fråga Olle och fick väldigt bra svar tillbaka och att deras avsikt är att det ska skildras i samma utsträckning och vi har haft en mycket bra dialog kring det.

Såklart man kan visa tips för män till kvinnan, men då ska det heta något annat, inte vara nån skildring av sex i allmänhet för sex i allmänhet är så mycket mer än bara tips till kvinnan.

Det jag menar är att om jag som kille får en vanlig orgasm så är den inte i närheten så skön som en tjej får när man använder alla dessa g-punktstekniker osv. Det handlar inte bara om antalet orgasmer i sig utan kvaliten är ju viktig.

Nu tillhör också jag en sån person som har laddat ner, köpt och sökt på massor av tekniker och sätt att tillfredsställa min sambo på. Hon har fått nästan allt det som visats i njutningenstecken av mig. Jag vet alla hennes punkter och vet precis hur jag kan få henne att komma varje gång. Jag har lagt ner massor av timmar på det.

I den situationen jag är så har jag börjat känna att ok, jag kan få henne att skrika 10 falt. Jag kommer fortfarande bara som "vanligt". Det är inte varken jätteskönt eller nåt sånt. Jag blir lite uttråkad och vill hitta saker som fungerar på mig, jag vill liksom också. Det är ju rätt naturligt att då bli lite avundsjuk, inte sant?

Jag vet att det finns massor av saker som säkert går att göra på män. Men när jag söker på det eller försöker hitta så finner jag att samhället inte är det minsta intresserad av att göra det mer avancerat för också mig än mer in och ut och sprut.

Så jag ser fråga Olle dokumentären, bästa sexet. Det stod inte kvinnans bästa sex utan överlag bästa sexet. Ja tänkte ja, kanske hittar nåt som funkar på mig här. Fick lära mig allt det jag redan visste om kvinnor.

Så är det jämställt.. hmm, jag tycker inte det.

• grind
    Ckillen skrev 2012-04-20 16:30:20 följande:

Jag vet att det finns massor av saker som säkert går att göra på män. Men när jag söker på det eller försöker hitta så finner jag att samhället inte är det minsta intresserad av att göra det mer avancerat för också mig än mer in och ut och sprut.

Så jag ser fråga Olle dokumentären, bästa sexet. Det stod inte kvinnans bästa sex utan överlag bästa sexet. Ja tänkte ja, kanske hittar nåt som funkar på mig här. Fick lära mig allt det jag redan visste om kvinnor.

Så är det jämställt.. hmm, jag tycker inte det.

Om det inte finns det så beror det på brist på efterfrågan. Antagligen så har de flesta män inga orgasmprobelm varför sådan information inte säljer.
  • Ckillen
    grind skrev 2012-04-22 08:49:42 följande:
    Om det inte finns det så beror det på brist på efterfrågan. Antagligen så har de flesta män inga orgasmprobelm varför sådan information inte säljer.

Asså det som har hänt är inte bara att det finns information om hur en kvinna ska får orgasm. Hade det bara varit så, så vore det ju inget konstigt. Men den information och saker som tillverkas idag går ut på att för kvinnan inte bara få en orgasm, utan för att hitta och få den ultimata 10 faldiga super orgasmen där hon ligger och skakar.

Kvinnornas information är inte bara till för att få en orgasm utan för att få den perfekta orgasmen med den högsta tänkbara njutningen.

Jag är inte ute efter att män ska få information om hur man får en orgasm för det kan vi få. Men har vi den bästa orgasmen, njuter vi lika fullt ut av den. Där har jag lärt mig att det finns massor av mer saker man kan göra för killar för att också kunna få njuta mera av orgasmen som kvinnor gör.  

Det är faktiskt ett stort tabu i killvärlden att leka med killens g-punkt t.ex. många killar ser andra som homosexuella osv. Här finns lika många hämmningar.

Informationen skulle sälja om den fanns, om intresset fanns. Det är lite som att säga att kvinnor inte får lika mycket i lön för att de inte jobbar lika mycket och är hemma med sina barn. Men var inte tanken där att man skulle se till att man är lika med barnen först.

Så vad är hönan o ägget? Om man gav männen information och sa att prova det här så får du en super orgasm. Då tror jag den informationen säljer. Men män vet inte ens om att de kan få bättre orgasmer idag. De tror att den orgasm man får är liksom allt.

• grind
    Ckillen skrev 2012-04-23 09:20:28 följande

Så vad är hönan o ägget? Om man gav männen information och sa att prova det här så får du en super orgasm. Då tror jag den informationen säljer. Men män vet inte ens om att de kan få bättre orgasmer idag. De tror att den orgasm man får är liksom allt.

Jag tror ärligt talat de flesta män struntar fullständigt i optimal orgasm och marknaden indikerar att det ligger till på det sättet. Sexmarknaden för män är enorm men inte ens en bråkdel av den är inriktad på det du nämner.
  • Ckillen
    grind skrev 2012-04-23 09:41:24 följande:
    Jag tror ärligt talat de flesta män struntar fullständigt i optimal orgasm och marknaden indikerar att det ligger till på det sättet. Sexmarknaden för män är enorm men inte ens en bråkdel av den är inriktad på det du nämner.
    Dags att göra uppror då.

Marknaden är inte alltid det bästa att titta på när det kommer till vad folk tycker. Se bara på massa andra saker i samhället när det kommer till jämställdhetssnack som är åt andra hållet till kvinnors nackdel. Då är det minnsan inge snack om marknaden.

Jag tror det handlar om en okunskap, män vet inte att det finns något mer. Vet man inget så blir det ingen marknad heller.

Den som provar manliga g-punkten vill inte ha något annat sen.

Kvinnor däremot har faktiskt tagit för sig rejält när det gäller sex. Inte bara ska de ha alla leksaker, de ska ha en super orgasm och om killen inte lägger ner en massa energi i sängen som tar från hans fokus att också kunna njuta, ja då är han inte bra i sängen. Vem är det som har det bra egentligen.

Om detta gör det hela jämställt, njae det tycker inte jag.
Svar på tråden Fråga Olle dokumentären, ojämnställd?