• Svalövsmamma

Hur lång restid är okej utan ersättning?

Min sambo arbetar som byggnadsarbetare och har ibland ganska långt till arbetsplatsen. Han har tjänstebil som han samåker i, så det är inte aktuellt med reseersättning. MEN min fråga är hur långt han egentligen ska behöva köra innan arbetsgivaren bör erbjuda övernattningsplats med traktamente eller möjligtvis att arbetsdagen förkortas utan löneavdrag. 

Ska rådfråga Byggnads men tänkte först höra om det är någon som har erfarenhet av det här eller råkar veta om det finns några riktlinjer om just detta. 

För att förtydliga så är det alltså inte vi som flyttar utan arbetsplatsen som ändras. När det är långt från oss är det ofta ännu längre från företagets kontor. Sambon har just nu 10-15 mil enkel väg, med upphämtning av arbetskollega innebär det 1½-drygt 2 timmar enkel resväg... 

• Svar på tråden Hur lång restid är okej utan ersättning?
  • Lena

Ersättning för restid är vanligt. En timme resa brukar ge hälften av en arbetad timme. Resan räknas från kontoret eller hemmet, beroende på vilket som ger kortast tid.

• katalysator

Menar du att han reser på normal arbetstid, eller förväntas han köra 2 timmmar extra både före och efter att han stämplar in? Förvånad

• Svalövsmamma
    katalysator skrev 2012-04-20 11:33:00 följande:
    Menar du att han reser på normal arbetstid, eller förväntas han köra 2 timmmar extra både före och efter att han stämplar in? Förvånad

Han förväntas börja arbeta på bygget kl 7 och sluta arbeta där kl 16. Alltså köra hemifrån kl 5 och va hemma kl 18...
  • Kjell2

Just inom byggnadssektorn har de en massa regler kring detta som ibland skilljer sig en hel del från andra brancher. Du får nog kolla kollektivavtalet för att se vad som gäller.

• Gladskit

Rekommenderar också att ta reda på hans kollektivavtal och läsa där.