• Svalövsmamma

Hur lång restid är okej utan ersättning?

Min sambo arbetar som byggnadsarbetare och har ibland ganska långt till arbetsplatsen. Han har tjänstebil som han samåker i, så det är inte aktuellt med reseersättning. MEN min fråga är hur långt han egentligen ska behöva köra innan arbetsgivaren bör erbjuda övernattningsplats med traktamente eller möjligtvis att arbetsdagen förkortas utan löneavdrag. 

Ska rådfråga Byggnads men tänkte först höra om det är någon som har erfarenhet av det här eller råkar veta om det finns några riktlinjer om just detta. 

För att förtydliga så är det alltså inte vi som flyttar utan arbetsplatsen som ändras. När det är långt från oss är det ofta ännu längre från företagets kontor. Sambon har just nu 10-15 mil enkel väg, med upphämtning av arbetskollega innebär det 1½-drygt 2 timmar enkel resväg... 

• Svar på tråden Hur lång restid är okej utan ersättning?
  • Lena

Ersättning för restid är vanligt. En timme resa brukar ge hälften av en arbetad timme. Resan räknas från kontoret eller hemmet, beroende på vilket som ger kortast tid.

• katalysator

Menar du att han reser på normal arbetstid, eller förväntas han köra 2 timmmar extra både före och efter att han stämplar in? Förvånad

• Svalövsmamma
    katalysator skrev 2012-04-20 11:33:00 följande:
    Menar du att han reser på normal arbetstid, eller förväntas han köra 2 timmmar extra både före och efter att han stämplar in? Förvånad

Han förväntas börja arbeta på bygget kl 7 och sluta arbeta där kl 16. Alltså köra hemifrån kl 5 och va hemma kl 18...
  • Kjell2

Just inom byggnadssektorn har de en massa regler kring detta som ibland skilljer sig en hel del från andra brancher. Du får nog kolla kollektivavtalet för att se vad som gäller.

• Gladskit

Rekommenderar också att ta reda på hans kollektivavtal och läsa där.
    Det kan tex. stå angivet vad som är huvudarbetsplatsen och sedan finns regler som talar om att man ska ersättas med tid/fyllnad/förkortad arbetsdag etc. om man beordras att arbeta på en plats som ligger över ett visst avstånd därifrån.

• Bolaget

byggnads avtal är som sagt väldigt speciellt när det gäller sådant. I motsats till alla andra så utgår alltid en byggnadsarbetare från hemmet så de ska ha milersättning även för körning till arbetsplatsen. 
    För övernattning gäller en gräns på 7 mil hemmifrån där arbetsgivaren ska ordna husrum för övernattning och stå för mat eller också betala ut traktamente.

• Svalövsmamma

Det här hittade jag i Byggavtalet 2010 (http://www.byggnads.se/Documents/Verksamhet/Avtal%20och%20lagar/Byggavtalet%202010.pdf), men är inte säker på hur jag ska tolka det...

§6
    2. TRAKTAMENTE
    "2.1: Traktamente vid övernattning
    Vid arbete på ort som är belägen minst 70 kilometer enkel resväg från (förättningsort), erhåller arbetstagare vid övernattning, traktamente eller fri kost respektive fri logi."

och längre ner:
    "2.3 Samråd om boende på förättningsort
    Arbetsgivare samråder med arbetstagare innan arbetet påbörjas på förättningsorten, för att undersöka förutsättningarna för arbetet på förättningsorten med en gemensam målsättning om att finna lösninar som säkerställer ett ändamålsenligt och godtagbart boende (...)
    Arbetstagare som vid samrådet framför önskemål till arbetsgivaren att denne ska tillhandahålla logi är berättigad till förättningstillägg om arbetsgivaren inte kan tillhandahålla logi. Arbetstagare har även rätt till förättningstillägg om arbetsgivaren avstår från möjligheten att samråda enligt första stycket." 

Hur tolkar ni det här? 

• Bolaget

Som jag skrev.

Jobbar han mer än 7 mil hemmifrån så ska arbetsgivaren ställa upp med logi och fri kost, alt betala ut traktamente. Om inte arbetsgivaren kan ordna logi trots att man vill så får man lite extra lön (förättningsersättningen) på ungefär en 100-lapp per dag man jobbar och själv löser övernattningsfrågan 

• Kjell2

En viktig fråga - Omfattas han av kollektivavtalet? Kolla hans anställningsavtal.

• Bolaget

Med konstuktionen inom byggnads avtal så är det mer eller mindre omöjligt att ha företag med anställda utan att omfattas av kollektivavtalet. 
    Det företag som har totalentreprenaden på bygget måste ha godkännande av facket på de företag man tänker anlita och eftersom facket inte godkänner andra företag än de som har kollektivavtal/hängavtal så innebär det att inga företag utan avtal får jobb annat än av privatpersoner. Eftersom det i detta fallet tydligen rör sig om ett jobb över lite längre tid och där man måste vara på plats kl 7 så utgår jag ifrån att det är ett bygge med flera företag involverade. 

• Svalövsmamma

Kollektivavtal gäller.

Han är vanligtvis på ett ställe under längre tid men i väntan på att fler hus ska säljas i det området åker han (och kollegan) på lite andra kortare jobb. Han har tidigare fått övernattningsplats och traktamente men då var det ett längre jobb, planerat sen länge och lite längre iväg. Då hade arbetsgivaren inget val, men han har vid flera tillfällen "glömt" att betala ut eller informera om både det ena och det andra, och jag misstänker att han inte tänker ta upp detta om inte sambon gör det först. Därför tänkte jag kolla upp lite vad som gäller så att han har nåt att "komma med".

Svar på tråden Hur lång restid är okej utan ersättning?