• Anna Paulita

Att söka ett jobb man är överkvalificerad för?

Jag har hittat ett jobb jag förmodligen är överkvalificerad för då jag snart har en högskoleexamen och denna tjänst enbart kräver 3 årigt gymnasium. MEN tjänsten ligger hos en arbetsgivare jag hemskt gärna skulle arbeta för och jag tror att det finns stor utvecklingspotential för mig där.

Jag inser att lönen då förmodligen inte kommer matcha mina önskemål, men det kan som sagt finnas en framtid hos denna arbetsgivare som jag känner att jag är väldigt intresserad av och då kan jag ha överseende med lönen.

Jag uppfyller alla andra kriterier, och mitt  problem är alltså att jag kanske är överkvalificerad.

Hur tänker egentligen en arbetsgivare kring en överkvalificerad sökande? Utbildningen jag har är dock väldigt bra för tjänsen och det förvånar mig att de inte söker en person med min kompetens.

• Svar på tråden Att söka ett jobb man är överkvalificerad för?
  • Miss P71

Jag hade sökt jobbet. Du kan ju bara få ett nej! lycka till{#emotions_dlg.flower}

• katalysator

Jag tänker mig att om du är student och kanske inte har supermycket arbetslivserfarenhet inom området så kommer de förmodligen inte att sålla bort dig som överkvalificerad bara för att du har en högre examen. Tvärt om kanske de anser att de gärna skulle ha någon med din utbildning, men att en person som bara har läst gymnasieutbildningen och dessutom har jobbat ett antal år också kan vara väl kvalificerad.

Det som man blir misstänksam mot när man vill rekrytera och inte har jättehöga kvalifikationskrav är när man får in en tiosidig meritlista från nån som framstår som att den skulle kunna söka ett VD-jobb på Telia, men vill nöja sig med ett assistentjobb och 20 000 i månaden Glad 

• Tow2Mater

Så lange du inte anger löneönskemål för högt, och ger dem intrycket att du ser dem som ett företag att stanna hos och utvecklas med, kan de se dig som en bra kandidat iallafall. (Ibland finns annars risken de tror du söker dig vidare snabbt om du har högre kvalifikationer och kan hitta bättre jobb nån annanstans).

• Anna Paulita
    katalysator skrev 2012-04-20 11:50:36 följande:
    Jag tänker mig att om du är student och kanske inte har supermycket arbetslivserfarenhet inom området så kommer de förmodligen inte att sålla bort dig som överkvalificerad bara för att du har en högre examen. Tvärt om kanske de anser att de gärna skulle ha någon med din utbildning, men att en person som bara har läst gymnasieutbildningen och dessutom har jobbat ett antal år också kan vara väl kvalificerad.

Det som man blir misstänksam mot när man vill rekrytera och inte har jättehöga kvalifikationskrav är när man får in en tiosidig meritlista från nån som framstår som att den skulle kunna söka ett VD-jobb på Telia, men vill nöja sig med ett assistentjobb och 20 000 i månaden Glad 

Jaghar faktiskt en hel del erfarenhet i mitt fält, men det finns så klart en hel del som har mer. Och framförallt kan jag tänka mig att många med högre utbildning inte söker jobb som de är överkvalificerade för, för de anser att de är lite "Bättre än så" och därför sticker jag kanske ut. :P Jag har aldrig sett en tjänst som denna någonsinn förr och det verkar vara något väldigt nytt, därför tror jag att vem som helst egentligen kan vara kvalificerad att söka så länge man har de kompetenser de söker. Dvs det finns inget, som jag kan se det, som man kan ha gjort innan som gör att man blir mer kvalificerad.

Hehe, riktigt så är det inte. Även om mitt CV är bra. ;)
  • Anna Paulita
    Tow2Mater skrev 2012-04-20 17:38:15 följande:
    Så lange du inte anger löneönskemål för högt, och ger dem intrycket att du ser dem som ett företag att stanna hos och utvecklas med, kan de se dig som en bra kandidat iallafall. (Ibland finns annars risken de tror du söker dig vidare snabbt om du har högre kvalifikationer och kan hitta bättre jobb nån annanstans).

Jag lär inte lägga in något lönekrav alls i min ansökan, och i slutändan får man inte nej för att man begär för hög lön utan de kommer med ett motbud, om de vill ha mig. ;)
  • Kjell2

Beror mycket på hur arbetsgivaren ser långsiktigt på rekryteringen till denna tjänst. Vill de ha någon som sitter på samma stol under många år, lär upp sig, blir en stabil och trygg punkt mm lär du inte komma på tal.

Om det däremot ser det som ett instegsjobb i företagte där man lär sig lite och sen går vidare till mer kvalificerade tjänster kan du mycket väl vara av intresse trots att du är överkvalificerad.

Sök - det värsta som kan hända är att du får nej.

• Nick1

Jag hade som arbetsgivare tänkt att "den människan kommer inte jobba kvar på tjänsten länge utan vill bara ha jobbet för att inte få en lucka i CV:t och kommer med största sannolikhet antingen sluta här eller ta en annan tjänst om möjligheten dyker upp"

Däremot hade det inte hindrat mig att söka jobbet

• Thursday

En kompis sökte ett jobb hon var överkvalificerad för, men kom på intervju och lyckades övertyga dem att de egentligen borde ha någon med hennes meriter, att de satt ribban för lågt. Hon fick jobbet!

Sen är det väl också fråga om att framstå som seriös hos arbetsgivaren. Jag jobbar just nu på ett jobb som jag visserligen har rätt kvalifikationer för, men som inte är speciellt... karriärsbefrämjande. Jag ville dock jättegärna ha jobbet eftersom jag har småbarn och detta bara är 20 minuter hemifrån. Möjliga alternativ innebär oftast mer resor. Det är ju ett argument som min chef förstår, och som gör att han ju inser att jag kommer att vara kvar under den tidsperiod det är fråga om.

I reject your reality and substitute my own.
  • Anna Paulita
    Kjell2 skrev 2012-04-22 11:45:19 följande:
    Beror mycket på hur arbetsgivaren ser långsiktigt på rekryteringen till denna tjänst. Vill de ha någon som sitter på samma stol under många år, lär upp sig, blir en stabil och trygg punkt mm lär du inte komma på tal.

Om det däremot ser det som ett instegsjobb i företagte där man lär sig lite och sen går vidare till mer kvalificerade tjänster kan du mycket väl vara av intresse trots att du är överkvalificerad.

Sök - det värsta som kan hända är att du får nej.

Ja, visst. Så är det ju. Jag ska absolut söka. Och egentligen tycker jag de borde vilja ha någon med min kompetens, de kanske inte bara inser det. ;) Jag får helt enkelt sälja in mig på rätt sätt.
  • Anna Paulita
    melodikräkival skrev 2012-04-22 11:50:42 följande:
    Jag hade som arbetsgivare tänkt att "den människan kommer inte jobba kvar på tjänsten länge utan vill bara ha jobbet för att inte få en lucka i CV:t och kommer med största sannolikhet antingen sluta här eller ta en annan tjänst om möjligheten dyker upp"

Däremot hade det inte hindrat mig att söka jobbet

Fast det beror ju på hur jag lägger upp mitt personliga brev, är jag tydlig med att jag ser denna arbetsgivare som en arbetsgivare jag gärna arbetar hos långsiktigt kan man ju hoppas att de tror på mig och det jag skriver. Om inte, är ju det synd.

Men visst, de kanske inte vill ha någon som även om hon gärna ser sig anställd av dem, vill söka sig vidare in och upp i orgnaisationen.
  • Anna Paulita
    Thursday skrev 2012-04-22 11:52:23 följande:
    En kompis sökte ett jobb hon var överkvalificerad för, men kom på intervju och lyckades övertyga dem att de egentligen borde ha någon med hennes meriter, att de satt ribban för lågt. Hon fick jobbet!

Sen är det väl också fråga om att framstå som seriös hos arbetsgivaren. Jag jobbar just nu på ett jobb som jag visserligen har rätt kvalifikationer för, men som inte är speciellt... karriärsbefrämjande. Jag ville dock jättegärna ha jobbet eftersom jag har småbarn och detta bara är 20 minuter hemifrån. Möjliga alternativ innebär oftast mer resor. Det är ju ett argument som min chef förstår, och som gör att han ju inser att jag kommer att vara kvar under den tidsperiod det är fråga om.

Jag får helt enkelt ha det som plan, få dem förstå hur oumbärlig jag och min utbildning är för det Jag ser bara allt jag skulle kunna göra med det där jobbet! Det skulle vara hur roligt som helst.
  • Kjell2
    Anna Paulita skrev 2012-04-22 11:55:33 följande:

Ja, visst. Så är det ju. Jag ska absolut söka. Och egentligen tycker jag de borde vilja ha någon med min kompetens, de kanske inte bara inser det. ;) Jag får helt enkelt sälja in mig på rätt sätt.

Problemet med överkvalificerade är att det med stor sannolikhet studsar vidare rätt snart. De blir uttråkade på jobbet och vill igentligen ha något mer spännande och utmanande. Helt ok om man ändå ser det som en plats man ska röra sig från inom ett par år. Är man däremot efter en lång placering som skall läras upp  hur det funkar och göra ett bra jobb under många år blir det värre.
Svar på tråden Att söka ett jobb man är överkvalificerad för?