• Anonym (Förvirrad)

Vad gör jag nu? 200 000 kr

Jag fick nyligen ett oväntat tillskott på 200 000 kr på kontot, planen är att spara så det kommer upp till 260 000 till oktober i alla fall.

Jag läser och läser och försöker få mig en uppfattning av vad jag ska göra av pengarna men jag blir bara mer och mer förvirrad.
    Min familj säger åt mig att boka möte med banken så att de kan hjälpa mig att placera pengarna på något bra räntekonto (min familj har väldigt nära och god relation till banken) men sedan så läser (och inser jag) att banken vill sitt eget bästa och inte kundens.
    Vart vänder jag mig istället? Vad gör jag av pengarna?

Jag vill så snart som möjligt köpa hus med min man men jag har inget arbete och är sjukskriven så då är det inte möjligt att ta lån och jag vill inte sätta min familj som medlåntagare heller. Så jag antar att planen är att spara så mycket som möjligt för att så snart jag blir frisk kunna skaffa ett arbete (vill starta eget) och kunna köpa hus(vi tänker oss runt 2mkr-klassen). Då är det kanske dumt att göra något långsiktigt? Jag hoppas bli frisk vid början av nästa år.

Jag blir bara mer och mer förvirrad och alla tips mottages tacksamt!

• Svar på tråden Vad gör jag nu? 200 000 kr
  • Ravenna

Banken vill sitt eget bästa, men låt inte det skrämma bort dig. Det kan bli en win-win-situation, och även om banken vinner lite mer så har du fortfarande vunnit.

Det finns vettiga fasträntekonton där man låser pengarna en kort eller lång period och får ränta på dem. Lite högre ränta än om man sätter på sparkonto. T.ex. kan du välja att låsa pengarna på 1 år till ca 3% ränta, då skulle du få i runda slängar 6000 kronor i ränta. Det är inte så dumt.

Om du vet med dig att du troligen vill använda de här pengarna inom en ganska snar framtid, så kan det vara ofördelaktigt att köpa aktier och liknande som kan få en dal. Då vet man inte hur lång tid det tar innan du kan sälja av aktierna med en vettig behållning.

Om du ska använda pengarna såpass snart, så skulle jag nog tagit det säkra före det osäkra och helt enkelt skapat ett fasträntekonto (framtidskonto heter det ibland också) och fått en liten småtrevlig ränta på pengarna.

Som jag ser det har du ett bra startkapital inför ett framtida husköp.

• Anonym

Ja banken vill sitt bästa men det behöver inte vara helt negativt för dig. Lågrisk räntefonder är säkra kort, avkastningen är låg men nästan säker. Du kommer inte förlora något iaf. Själv har jag ca en halv mille placerad i diverse låg risk konton just nu. Avkastningen är mindre än 10000:-/år men det är bättre än inget.

• Anonym

Det dummaste du kan göra är att ha kvar pengarna på ett vanligt konto. Och jag tycker inte heller att du ska ha pengarna i en vanlig bank, de har dåliga räntor.

Kolla Volvofinans eller bluestep finans. De har högre räntor och insättningsgaranti. Jag har själv. 1.3 miljoner placerade i de båda bankerna (50/50). Det är låg risk men du får lite bättre ränta i alla fall.

• Anonym (Lånhajen)

Fast mer än 3 procent kan du få genom att binda ett par år. Börja med att sätta upp ett sparkonto typ bluestep så har du 3,3% på rörlig, sen kan du bestämma vad du vill göra med pengarna (samt få lite ränta på vägen)...

• Ravenna
    Anonym (Lånhajen) skrev 2012-04-20 12:11:22 följande:
    Fast mer än 3 procent kan du få genom att binda ett par år. Börja med att sätta upp ett sparkonto typ bluestep så har du 3,3% på rörlig, sen kan du bestämma vad du vill göra med pengarna (samt få lite ränta på vägen)...
    Jo, frågan är väl om man vill binda i ett par år? TS vill ju köpa hus så snart som möjligt och då kanske man inte vill vara 2 år bort från att få loss sin handpenning...
  • Anonym (Lånhajen)

Precis, men TS, börja med att sätta in pengarna på ett konto med lite högre ränta så har du all frihet i världen att bestämma vad du gör med dem därefter.

• Anonym (Förvirrad)

Tack så mycket för alla tips! Jag tror det blir så att jag får försöka få till ett räntekonto och spara de där

• Ms H

3 % ränta får du utan att låsa pengarna hos t.ex. Svea ekonomi.

• Petra 334

Hos volvobanken med om du har ett volvokort. Fria uttag hur många gånger som helst :)

Svar på tråden Vad gör jag nu? 200 000 kr