• Luella

Ni som gör egen barnmat, hur gör ni när ni tar med den?

Nu är det dags för min son att börja äta lite mer "riktig" mat när han blir 6 månader. Till min dotter körde vi med burkar när vi skulle ut och iväg och ganska ofta hemma också. Men den här gången tänker jag göra egen mat för det känns bättre, är billigare och jag orkar inte släpa burkar från affären.

Men hur gör man när man ska iväg? Hur förpackar man den egengjorda maten så man vet att den håller sig till serveringstillfället?

• Svar på tråden Ni som gör egen barnmat, hur gör ni när ni tar med den?
  • La Lola

Stoppade ner den fryst i en plastlåda.....

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Natulcien
    La Lola skrev 2012-04-20 13:41:41 följande:
    Japp! Så gjorde vi också.

Alternativt använda mattermos/kylväska, men det är ju lite bökigare...
  • Luella
    La Lola skrev 2012-04-20 13:41:41 följande:
    Ja, det är ju smart så klart. Vad använde du för plastlådor? Alla mina läcker så jag vågar inte slänga ned dom i skötväskan hur som helst.
  • La Lola
    Luella skrev 2012-04-20 13:46:22 följande:
    Ja, det är ju smart så klart. Vad använde du för plastlådor? Alla mina läcker så jag vågar inte slänga ned dom i skötväskan hur som helst.
    Bla några små som jag köpte från Dollarstore (men den butiken finns inte överallt). O så en plastpåse + påsförslutare runt om.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Natulcien
    Luella skrev 2012-04-20 13:46:22 följande:
    Vi körde vanliga småbyttor från IKEA resp. COOP. Funkade fint. Men man kan ju alltid ta en plastpåse runt...
  • Erki

Min grabb åt iofs både och men framförallt frukten ur burk och de sparade jag och la den hemlagade maten i. Perfekt portionsstorlek och läckfri :)

• Collin

Jag har provat att lägga egengjord mat i gammal barnmatsburk och stoppa i frysen, bara för att se om det går, och det har faktiskt funkat bra. Var rädd att det skulle spricka eller så, men det har det inte gjort. Än. ;)

• Natulcien
    Collin skrev 2012-04-20 15:58:27 följande:
    Jag har provat att lägga egengjord mat i gammal barnmatsburk och stoppa i frysen, bara för att se om det går, och det har faktiskt funkat bra. Var rädd att det skulle spricka eller så, men det har det inte gjort. Än. ;)
    Det spricker inte så länge man inte fyller den helt.
  • Luella
    Natulcien skrev 2012-04-20 16:19:50 följande:
    Det spricker inte så länge man inte fyller den helt.
    Åhå, bra att veta! Det vore ju perfekt eftersom storleken är så bra.
  • Natulcien
    Luella skrev 2012-04-20 16:24:18 följande:
    Åhå, bra att veta! Det vore ju perfekt eftersom storleken är så bra.
    Ja, jag har också använt de burkarna för att frysa in i ibland. Funkar finfint. Glad
  • Luella
    La Lola skrev 2012-04-20 13:47:35 följande:
    Bla några små som jag köpte från Dollarstore (men den butiken finns inte överallt). O så en plastpåse + påsförslutare runt om.
    Jag får lägga det på minnet om jag skulle få syn på den affären. Tack för tips!
  • mucklan

Det finns matlådor som man har "Inbyggd" kylklamp i locket.

Kommer tyvärr inte ihåg vad de heter med det kanske vore en ide åxå:)
     Då behöver man inte frysa maten utan kan lägga den i lådan som den är men den håller sig fräsch ändå.  

• UmeåElin

Det finns jättebra rosa burkar i 6-pack på biltema. Kostar 20:- tror jag. Är i storlek som barnmatsburkar och sluter tätt även efter maskindisk i ett år.

Vi frös all mat vi tog med om vi inte åkte dit vi kunde stoppa in i kylen. Men rätt snart äter de ju av vår mat också.

Svar på tråden Ni som gör egen barnmat, hur gör ni när ni tar med den?