• Anonym (Hmmm)

Nu ringde svärmor igen och vill låna pengar

Förra månaden ringde hon, hon hade inga pengar kvar. de var väl runt samma datrum. Hon fick låna 1000 kr och sa att vi ska få tillbaka dem..Vi tänkte de att de är klart hon ska få låna, hon har ju ett barn fortfarande som bor hemma. Som jag för övrigt låna ut 200 kr till. (Oki de är ju strunt summa för mig), men är man 20 år utan jobb och bara shoppar upp sina pengar så tycker jag att man kan ta ansvar att betala tillbaka det när man får sitt bidrag. Hur som nu ringde svärmor idag hade inga pengar till mat =(  Åhh visst kan vi tänka oss låna ut igen men vi vet att mycket av de pengarna kommer de att gå åt till alkohol och cigg...Och att vi inte kommer att få se dem igen och att hon åter igen nästa månad inte kommit ur den cirkeln och vill låna igen. Hon bor 60 mil bort så att ta henne till affären och handla går ju inte =(

Kan man köpa nå ica grejs så hon bara kan handla mat?  Vi vet att vi inte kommer få igen dem för att jag låna ut 1500 till henne för 8 år sedan som vi aldrig såg ha ha. tips tack, känns elakt att inte kunan hjälpa henne och jag vill inte heller om de bara ska gå till skit.  

• Svar på tråden Nu ringde svärmor igen och vill låna pengar
  • Anonym (Hmmm)
    DetLillaÄcklet skrev 2012-04-20 17:30:31 följande:
    Jomen går det inte att köpa en sån där färdig matkasse från ICA och få fakturan hem till er?

ja kanske det, ska googla lite, vore ju bäst om de var så hon kan handla själv ifall maten inte duger
  • Anonym (Hemkörning)

Sök på hennes stad..
    Ngn affär kanske har hemkörning av varor - då sitter du enkelt vid datorn o klickar i det hon behöver.
    Betalar med kort och får varorna hemkörda till hennes dörr :)

Vet hur det där känns.
    Lycka till <3 

• BaraJag35

Eller så kanske svärmor ska se till att få klara sig själv :)

Alla kan hamna i en ekonomisk knipa men det är ju ett mönster då det upprepar sig, tycker ni ska säga nej. 

• snuppis
    BaraJag35 skrev 2012-04-20 17:41:54 följande:
    Eller så kanske svärmor ska se till att få klara sig själv :)

Alla kan hamna i en ekonomisk knipa men det är ju ett mönster då det upprepar sig, tycker ni ska säga nej. 
    ja jo, hmm ska prata med sambon när han kommer hem, han tränar nu
  • Anonym

Jag är själv "bank" åt en del av mina familjemedlemmar. Vissa är bättre än andra att betala tillbaka kan man ju lungt säga.

Eftersom jag börjat tröttna så har jag talat om för samtliga att vi bestämt oss för att ligga ute med max  1000 kr och även gjort upp avbetalningsplaner för samtliga. De är VÄL medvetna om att detta beror på att vissa inte betalar tillbaka sina skulder som avtalat.

Vi har också bestämt att min mamma, när hon gjort sig skuldfri från oss, ska FÅ 500kr/månad istället pga att hon är ganska fattig och hjälpt oss mycket med barnen mm.

• Anonym

Ni hjälper inte henne genom att ge henne pengar, hon vet att hon kan. Om ni slutar agera bank måste hon klara sig själv.

• HejAlice

Jag tycker ni ska ringa henne imon och säga att ni inte tänker låna ut mera nu. Ni bryr er om henne och vill inte att hon ska supa och röka utan ni vill att hon ska börja ta hand om sig själv. Hon har problem och kommer säkert bli irriterad och ledsen om ni inte lånar ut, men ni måste stå på er för ni vet att ni hjälper henne mer i längden genom att inte låna ut. När ni lånar ut nu så är det som att ni lika gärna kunde ge henne sprit och cigg, och det skulle ni väl aldrig ge henne eller hur?

• Anonym

Vet att willys har presentkort.försök med det.

• Anonym

Fast då kan hon ju köpa cigg iallafall för presentkortet.

• Anonym (Säg nej)

Vi har samma problem med min svärmor. Lånar de småsummor, typ 100:- betalar hon tillbaka, men större summor låtsas hon inte om. Skulle gissa att vi ligger ute med runt 10000:-. Nu lånar vi inte ut något alls till dom längre. De både röker och dricker, något jag inte vill bidra till.

Dock har svärmor fått en gammal dator av oss med internetuppkoppling där vi betalar månadskostnaden. Vi bor 80 mil bort och datorn är ett sätt att ha kontakt och så hon kan ha lite koll på sina barnbarn.

Jag tycker ju att ens föräldrar/svärföräldrarna trots allt är vuxna människor som måste ta hand om sig själva. Precis som vi gör.

Om ni ändå känner att ni vill bidra så är ju presentkort bra. Men jag antar att det kommer handlas en del cigg på dom också då!!

Svar på tråden Nu ringde svärmor igen och vill låna pengar