Pumpa mjölk - hur förvara den i frys?
Ja det är alltså frågan hur man bäst förvarar mjölkne man pumpat ut? Har ni några bra tips?
Ja det är alltså frågan hur man bäst förvarar mjölkne man pumpat ut? Har ni några bra tips?
Jag brukade frysa in i fryspåsar. Ställ dem i små glas medan de fryses så flyter det inte ut så mycket. ½ dl per påse var ganska lagom. Då var det lätt att plocka fram och tina så mycket man behövde.
Jag fryser in i iskuber. En sådan med runda isbitar för då går de i nappflaskan. När den är full flyttar jag isbitarna till en fryspåse.
Oki, det var ju skitsmarta tips! Tackar så mycket! Nu till en följdfråga, när ni låtit någon annan mata med denna mjölk, har ni använt flaska eller annat sätt? Jag har en flaska som jag tänkt använda när jag själv måste iväg eller så, men såg att det också fanns nån dikopp eller nåt liknande, vad tycker ni funkar bäst? Har flaskan strulat till amningen?
I istärningspåsar gjorde jag.
Gick bra med flaska. Lite svårt de första gångerna men sedan inget problem. Strulade ej till amningen.
Flaskan funkade bra för oss då i början när jag var iväg några timmar. Det var först när vi började använda den regelbundet (tillägg från 5 månader och välling från 6 månader) som hon började rata bröstet. Men för andra kan det strula redan från början, så man vet aldrig. Drickskål ger vi vatten i nu. Den är riktigt smart, men det kan nog vara lite pyssel att mata en hungrig baby med den. I så fall hade jag nog velat att det var min sambo som gav, inte någon främmande.
Jag fryser in i iskubsformar och sedan lägger jag den i en platspåse. När alla formar är fulla häller jag ut alla bröstmjölkskuber i en burk som jag har i frysen. Jag använder mam's nappslaska (den som finns i lila, rosa, grön och blå) Min lilltjej tar BARA den nappen
Min lilla Moa (snart 8 veckor) får mat i flaska utav sin pappa om jag inte hinner hem ifrån stallet. Det har fungerat med amningen hela tiden. Det är en trygghet för honom att veta att han kan ge mat om det krisar sig + att de får en mysig stund tillsammans. Vi använder flaskan väldigt sällan och bara i nödfall så att det inte blir en vana.
Frös in med istärningar men jag fick aldrig över dem i påsar och de var bara små och meningslösa slattar.
Till slut gav jag upp allt meck och söl, och frös in i vanliga halvliters PET-flaskor, som är lättare att hälla från.
MEN, de tar kanske mer plats, eftersom de var halvtomma.
Jag fryser i 1 liters påsar. Ekelt att hälla i om man gör det från rätt höjd, har lyckats hälla utanför ett par ggr när luftdraget dragit ihop påsen *arg*.
Hur mycket pumpar ni ut per gång ni pumpar? Jag har precis pumpat för första gången (födde för cirka en vecka sen) och fick inte ut mer än 0,25 dl cirka från ena bröstet. Ni pratar om så stora påsar osv så jag blir ju fundersam hur mycket man brukar få ut. Men min mjölkproduktion kanske inte är i full gång än iofs.....
Jag ser det som ett perfekt sätt att t ex kunna gå iväg en stund utan att maken ska känna panik om knodden vaknar ohc är hungrig, ser det helt och hållet som ett komplement till min amning som gör att jag blir lite friare. Hoppas det ska fungera bra, tänkte prova första gången om några veckor när jag ska iväg på ett läkarbesök, ska bli intressant att se hur det fungerar.
Max 0.5-0.8 dl brukar jag lyckas pumpa ut. Det är rätt normalt, men det krävs mycket träning och rätt teknik och en bra pump! Om du sympatiläcker från det andra bröstet när du ammar så kan du använda en mjölkuppsamlare (finns på Apoteket) så får du en massa "gratismjölk". Jag läckte ofta 0.2-0.3 dl de första månaderna när jag ammade på morgonen. Superbra att ta tillvara!
Fick ut större mängder ju äldre barnet blev, tills det vände vid ca 5 månader. Passade ibland på att pumpa ur ena bröstet på morgonen då det var "sprängfullt". Killen åt ur ett bröst åt gången och klarade sig på det ena en bra stund.
om man ska ge med flaska,hur mycket ungefär ska man ge för att få en mätt bebis?
hur länge kan man frysa bröstmjölken?? hur länge går de å förvara i frysen?
kulapåmagen: 6 månader i frys och ett dygn i kylskåp
MallanFrallan: Jag matar inte så ofta med flaska, det händer väl max en gång/ vecka nu men hon får ca 80 ml och då är hon nöjd. Mellan 50 och 100 sa dem på bvc när jag frågade. Har hon sovit länge så äter hon mer, kanske upp mot 120 ml. Hon är 5 och en halv vecka nu.
Förresten, jag får ut ca 50 ml/bröst när jag pumpar men det finns massor kvar efter det som pumpen inte tar (eller så är jag inte så bra på det där )
Nej, 2-3 dygn i kylskåp har jag hört!
Hur mycket babyn äter beror på. Räkna med 100-200 ml om du är borta ett par timmar.
Amorella: Ja du verkar ju ha rätt om man kollar myskatts länk Men vad trött jag blir på att alla säger olika. Jag har hela tiden fått höra 1 dygn i kylen både från bvc och bb. Fast jag tycker att mjölken ser så äcklig ut redan efter ett dygn i kylen så jag låter bli det ändå
Jag är ju ingen pumpfanatiker ändå direkt, det är bara när hon får för sig att sova länge och det spänner