• Hannish

Arv, särkullsbarn, arvslott, laglott...

Bara undrar rent hypotetiskt...

En pappa har två barn. Han är omgift med en annan kvinna än barnens mor, de har inga gemensamma barn, hon har ett sedan tidigare.
    Mannens tillgångar uppgår till 1 000 000 kr. Han dör. Testamente finns till förmån för nya frun och mannens barn ärver direkt sin laglott, alltså 250 000 kr var. Resterande går till frun.
    Fruns tillgångar uppgår till 1 500 000kr. Hon dör.
    Hur delas hennes tillgångar upp? Får mannens barn nu ut sina 250 000 kr var, deras arvslott från sin pappa är ju 500 000 kr var. Eller får fruns barn alla pengar?

Om det skulle vara så att frun spenderar de 500 000 hon ärver när maken dör, och sen inte har några tillgångar när hon dör. Blir mannens barn då utan son arvslott? Så borde det ju bli, eftersom det inte finns några pengar kvar... Som barn och arvinge kan man alltså "förlora" en del av arvet för att pappans nya fru har spenderat pengarna.

• Svar på tråden Arv, särkullsbarn, arvslott, laglott...
  • Lena

Vad står det i testamentet? Har hon förfoganderätt eller får hon arvet? Får frun arvet ärver hennes arvingar henne. Särkullsbarnen har redan fått sitt arv.

• Hannish

Hmm, det här är bara hypotetiskt, så ingen fråga om en faktiskt situation, jag bara undrar...

Men om det står att barnen skall ha sin laglott direkt och frun har förfoganderätt.. Innebär det att hon får ha pengarna (typ för att sitta i orubbat bo eller nåt) tills hon dör, men att de då skall "lämnas" till mannens bioligiska barn?

Om man har förfoganderätt och pengarna är spenderade när frun dör, vad händer då?

• Lena

Då får de helt enkelt inget precis som om de hade varit gemensamma barn.

• Hannish

Men "förfoganderätt", innebär det att frun förfogar över pengarna, men att mannens barn skall ha sitt resterande arv när frun dör?

Alltså om det då te.x. finns 1 500 000 kvar när frun dör. Får då hennes barn 1 000 000, och mannens barn "sina kvarvarande" 500 000? Eller ärver fruns barn alla pengar?

• Vinterankan

Jag tror att det där med förfoganderätt inte handlar om rena pengar utan att frun inte ska vara tvungen att tex sälja huset för att barnen ska få sina pengar. Om pengarna finns "på banken" tror jag barnen får sina pengar direkt.

• ardath bey
    Vinterankan skrev 2012-04-21 05:19:43 följande:
    Jag tror att det där med förfoganderätt inte handlar om rena pengar utan att frun inte ska vara tvungen att tex sälja huset för att barnen ska få sina pengar. Om pengarna finns "på banken" tror jag barnen får sina pengar direkt.
    Nån sån reglering finns inte. Alla tillgångar likabehandlas (enda skillnaden är om de är enskild egendom eller giftorättsgods).
  • Hannish
    ardath bey skrev 2012-04-25 09:03:21 följande:
    TS, hade frun inga tillgångar vid mannens död?

Spelar det någon roll? Detta är ju en hypotetiskt fråga... Vad jag undrar är om mannen kan testamentera bort halva barnens arvslott för gott alltså. Så att biologiska barn endast får ut laglott vid dödsfall och sen när nya frun dör inte får ut resterande del upp till arvslotten så att säga... Lite svårt att förklara.

Men tror nog att jag lyckats få svar på min egen fråga... Jag tror att man kan testamentera bort allt förutom laglotten. Så om det är nya frun som får pengarna eller katthemmet runt hörnet eller what ever, så får biologiska barn aldrig mer än laglotten, om nu föräldern inte vill det.  
  • ardath bey

Jag håller med i ditt svar, föritom laglott kan allt testamenteras utan att det kan ändras av arvingarna.

Svar på tråden Arv, särkullsbarn, arvslott, laglott...