Fostervattenprov - för och nackelar?
Vi har efter mkt funderande och diskussioner bestämt oss för att behålla vårt väldigt oplanerade barn.. Detta var inte ett lätt beslut då vi redan har 2 barn och är nöjda med detta och har inte funderat på flera.. Nu funderar jag om vi ska göra ett fostervattenprov för att vara säker på att allt är som det ska med barnet (annars vill jag avbryta graviditeten mest för mina andra 2 andra barns skull..) eller inte.. Vi har 2 friska barn på snart 6 år och en som nyss fyllde 4. Inga kända "fel" på barnen som fötts i vår släkt och jag blir 33 år till sommaren och sambon är 31.. Risken för ett barn med kromosomförändringar borde inte vara så stor men samtidigt så finns alltid risken.. Sen är det ju en risk med att göra fostervattensprov oxå och jag kan tillägga att jag är väldigt spruträdd.. Hur hade ni gjort? Ni som har gjort fostervattenprov kan ni berätta lite om det? Är det någon som fått missfall när de gjort det? Hur lång tid tog det från att man sa att man ville ha det till man fick det (alltså är väntetiden lång)? Hur vet man vilka sjukhus som är "bra" på att göra dessa (har hört något om att statestiken för missfall skiljer sig enorm mellan sjukhusen)?