Inlägg från: Minelli |Visa alla inlägg
  • Minelli

Kattpanik

Jag och min sambo har två katter (innekatter), som verkligen börjar gå oss på nerverna.. På nätterna skriker den ena konstant, dom klöser överallt - förstör möbler, mattor, väggar.. dom rotar i soptunnor, drar ner gardiner, äter upp alla blommor, river ut saker från bokhyllorna, kissar på golvet, förstör kläder som råkat ligga framme.
    Plus allt jäkla katthår som är precis överallt och som verkligen inte går att få bort till 100%.
    Vi har bara haft dom i ett år, men jag är så trött på dom. Missförstå inte, jag älskar mina katter men jag pallar snart inte mer. Situationen är ohållbar.
    Någon som har tips?
    Känns hemskt ego att sälja dom.. skulel dessutom sakna dom, trots beteendet.

Tacksam för råd.

• Svar på tråden Kattpanik
  • Minelli

Dom är kastrerade, snart två år gamla.. Tyvärr kan dom inte gå ute, då hyresvärden förbjudit detta. (dessutom ska vi flytta in till stan om två veckor.. är jätterädd att dom ska förstöra nya lägenheten.. )

Kan man klippa av klospetsarna för att förhindra klös?
    Har hört att dom klöser mer då, för att vässa dom igen..?

• Minelli

Tack för tipsen!

Vi har tänkt bygga ett stort träd till dom och sätta klätterhyllor på väggarna och så sen när vi flyttat..
    Dom är aldrig ensamma, jag pluggar hemifrån..

Det är sant att dom fortfarande är unga och kanske kommer dom lugna sig med tiden. Får hoppas på det! Tack igen!

• Minelli

Självklart går katterna före inredningen! Absolut! Som sagt älskar jag mina katter! Men när dom totalförstör precis allt i lägenheten så.. folk drar sig från att ens komma och hälsa på pga allt katthår tex.. och det är svårt att få det att se städat ut när allt är trasigt. Vore kul att nångång kunna köpa något nytt, utan att vara rädd för att det ska vara totalförstört en timme senare..

Men jag ska klippa lite klor på dom då alltså, kanske hjälper.. -tack-

• Minelli

Jag måste än en gång göra klart för alla er som tycker jag borde fatta att de e jobb med djur.. jag har hållit på med djur hela mitt liv.. både som jobb och privat.. jag vet att de e mkt jobb och att alla djur kräver saker av ägarna.. självklart!
    Våra katter har klösmöbler, korgar, lådor, leksaker.. dom håller igång hela dagarna!
    Det som stör mest är katthåren, då jag nu börjat utveckla en allergi mot dom..
    Därför jag bad om råd och tips.

Tack, har iaf fått en hel del bra saker att tänka på! ;)

• Minelli

Tack för alla tips än en gång! Känner att jag har en del att pröva nu! :)
    (Jag har en långhår och en korthår)
    och ja egentligen borde jag placera om dom för min hälsas skull, men jag har aldrig kännt av pälsallergi förut då jag jobbat med djur.. riktigt konstigt.

• Minelli

Japp, vi har lagt ner mkt tid på att försöka uppfostra dom.. jag pluggar nu tom hemifrån hela dagarna, just för att katterna ska slippa vara själva.. och när dom var riktigt små var alltid jag eller min sambo hemma.

• Minelli

lagom - tyvärr får vi inte ha katterna ute längre.. hyresvärden har förbjudit det pga att de är för många katter i området.. och ingen av dom klarar att gå i sele, eftersom dom e vana att ströva fritt.. har verkligen försökt.

• Minelli

Jo, vi gjorde de.. men den ena katten började göra sina behov från våran balkong.. grannen undre var ganska förbannad sen.. så tyvärr funkade inte de heller.. jag tror dom skulle må bäst av att få vara utomhus..

Svar på tråden Kattpanik