• plastmamma

    Fryser hela tiden, orkar inte mer. Tips?

    Jag fryser konstant och speciellt är händer och fötter iskalla. Jag får inte upp värmen och känner mig huven hela dagarna oavsett väder. Det enda som hjälper är en varm dusch eller ett träningspass, men kylan är tillbaka efter 15 min igen, Mycket beror nog på mon artrit och fnysningen men detta börjar bli löjligt. Jag vill ha mössa och vinter jacka på mig inomhus. Jag blir förkyld flera gånger i månaden och när jag blir kall så får jag fruktansvärt ont i mina inflammationer. Jag kan inte gå på ett golv utan tofflor och kan inte sitta still utan tirgvantar. Jag har provat allt från värdefullt till olika vantar med uppvärmning etc. Men inget hjälper. Det är som att kylan kommer inifrån. Den kryper längs ryggmärgen och jag får ont av kulan och spänningarna. Jag är trött och desperat, jag vill kunna sova på nätterna och använda mina händer. Någon dom har liknande problem eller har tips?


  • Svar på tråden Fryser hela tiden, orkar inte mer. Tips?
  • listo

    Har du kollat dina sköldkörtelvärden? Ett vanligt symptom på underfunktion i sköldkörteln är just att man fryser som f-n

  • cajsasmamma

    Hur rör du dig förutom dina vanliga träning? Jag fryser om jag sitter framför dator, kollar på tv men om jag rör på mig mycket så är jag varm
    Är du stel? Så kan regelbunden massage eller en kiropraktor göra under värk. Efter ett X antal avsparkningar så har jag ryggproblem och måste regelbundet  besöka massör för annars får jag dålig blodcirklationen.

    Satsa på bra strumpor, skor, underställ, när du är ute.Jag är ute ca 8 timmar/dag året runt och jag har satsat på bra vattentäta skor som andas, alpackastrumpor och bambu-underställ. Bambu-underställkostar ca 300kr och är värt varenda krona!

       

        
        

  • plastmamma

    Jag har ju artrit som gör att jag blir väldigt stel i omgångar. Får dock ingen massage för det. Jag rör mig mycket, mindre än förut men ende mycket för att vara sjuk. Går på zumba och promenerar massor. Jag kör med yllestrumpor och har anpassade skor. Underställ har jag inte tänkt på, men det är ju inte alltid man kan ha det. Som när jag jobbar rör jag mig mycket ens stunden och blir stilla andra. Men det konstiga är att jag blir kall trots rörelse. Det är bara om jag kör ett hel pass som jag blir varm efter ungefär 45 min. Men jag kan vara varm i övriga kroppen och svettas, men händerna speciellt kan vara iskalla


  • cajsasmamma
    plastmamma skrev 2012-04-21 14:34:50 följande:
    Jag har ju artrit som gör att jag blir väldigt stel i omgångar. Får dock ingen massage för det. Jag rör mig mycket, mindre än förut men ende mycket för att vara sjuk. Går på zumba och promenerar massor. Jag kör med yllestrumpor och har anpassade skor. Underställ har jag inte tänkt på, men det är ju inte alltid man kan ha det. Som när jag jobbar rör jag mig mycket ens stunden och blir stilla andra. Men det konstiga är att jag blir kall trots rörelse. Det är bara om jag kör ett hel pass som jag blir varm efter ungefär 45 min. Men jag kan vara varm i övriga kroppen och svettas, men händerna speciellt kan vara iskalla

    Jag skulle rekommendera massage, har du pratat med din läkare om det? Vet att många får det pga olika sjukdomar

    Det braiga med bambu-understället är att man kan jobba med det. Jag jobbar stall och är både inne och ute och jag svettas aldrig eller fryser i den understället. Tränar tom med bambustället :)     
  • plastmamma

    Jag har pratat ned läkaren och har remiss för massage hos sjukgymnasten men de som är där är jätte dåliga på att massera. Sist jag var för så var det för nacken och den blev ännu värre. Jasså kan man? Även om man är i hemtjänsten,? Är ju inna med dusch och allt och det kam bli väldigt varmt och kvavt .


  • Chianti

    Dålig blodcirkulation. Googla Morbus Rainard.
    Jag lider av samma. Får ibland gå upp på nätterna och duscha mina fötter för att få tillbaka värmen.
    Tror tyvärr inte att det finns något att göra.

  • Billig trevnad

    Jag är likadan. Har testat om sköldkörteln muppar men det gör den tydligen inte.

    Är så kall att kläder isolerar kylan.
    Det enda som gör att jag uthärdar skiten är värmekuddar (såna med vete i, som man mikrar). Värmer kudden oabrutet (är inne på min 10:e nu - har slitit ut de gamla så att tyget har varit helt trasigt) - säkerligen 30 ggr om dagen. Utan får jag ångest.

    Träning funkar toppen, men man blir som sagt kall efter 10 min. Jag tränar dagligen, mest pga att jag fryser.

    Har du blodbrist? Jag har väldigt riklig mens och funderar på om det kan hänga ihop.

Svar på tråden Fryser hela tiden, orkar inte mer. Tips?