• Oredan

Intermittent anställning, vad gäller?

Hej, är ny här och tänkte höra om det är någon som har lite bättre koll än jag på intermittent anställning?

Det är så att jag är anställd som "vikariat intermittent" inom en bemanningsenhet från 1/1-31/12 - 2012. Studerar på heltid men har sagt att jag kan hoppa in då det funkar med skolan. Den verksamhet det gäller har jag jobbat som timanställd sommarjobare på sedan 2002. I år har jag fått två jobberbjudanden på 4 tim per tillfälle. Var till jobbet i veckan och det kändes lite olustigt att komma dit måste jag säga. Slutar skolan nu till sommaren och när dom ringde och frågade om jag kunde jobba i sommar (båda semesterperioderna) sa jag att jag sökte jobb, varpå dom direkt sa att de var tvungna att hitta någon annan vilket fick mig att direkt bli panikslagen. Jag måste ha ett sommarjobb annars klarar vi oss inte, så jag sa att jag skulle jobba. Har nu fått schema för sommaren.
    Det som är problemet och varför det kändes olustigt att besöka mina arbetskompisar var att jag fick uppfattningen av att de ljög för mig och det framkom att de haft en annan vikarie och att de två tillfällen jag blivit erbjuden berodde på att den andra vikarien fått ett jobb och inte kunde ta dem, det kändes som att jag var ett andrahandsalternativ och att jag blir utnyttjad för sommaren.

Min fundering är nu som sådan, kan jag säga nej till sommarjobbet utan att det blir en massa kontraktsbrott eller liknande om jag skulle få ett fast jobb? Jag förstår att det skulle bli jobbigt för dem att få ett återbud så sent men för mig känns det liksom inte som något alternativ, välja mellan ett sommarjobb som tar slut och som inte kan ge mig något efter sommaren eller ett fast jobb med fast lön. Har googlat lite och det jag kan hitta är att mitt kollektivavtal säger en månads uppsägning, men stämmer det om jag är intermittent anställd och inte ens har påbörjat mitt sommarjobb?

Nu blev det kanske lite snurrigt men summan av det hela är att jag känner mig utnyttjad för att jag är villig (läs tvungen) att jobba hela sommaren men att det inte duger annars och att skulle jag få ett fast jobb så vill jag ju hellre ha det med tanke på den trygghet det ger i förhållande till den trygghet som ett tillfälligt sommarjobb ger.
    Hoppas ni förstår vad jag menar och kan komma med något bra tips.  

Svar på tråden Intermittent anställning, vad gäller?