• Anonym

Gravid efter hormonspiral?

Efterlyser erfarenheter från dig som haft hormonspiral och sen försökt bli gravid - hur gick det?
    Gick det fort eller tog det lång tid?
    Ev missfall?
    Hade du fött barn före du fick hormonspiral insatt också?
    Hur gick det då att bli gravid?
    Hur gammal var du vid resp graviditet/försök till graviditet?   

• Svar på tråden Gravid efter hormonspiral?
  • Månsi

Har blivit gravid direkt efter ut plckning av spiralen , lycka till :)

• KossanMuu

jag satte in hormonspiral efter första barnet och hade den inne i nästan 2 år. Tog ut den i januari i år och blev gravid direkt. är i v 15 nu så går förhoppningsvis vägen =) Första barnet tog 5 mån att tillverka och då hade jag inte haft p-piller på ett år innan (körde avbrutet det året innan vi började försöka). 

♥ 14 februari 2010 ♥ BF 19 oktober 2012 ♥
  • Anonym
    Anonym (#7) skrev 2012-04-22 00:50:08 följande:
    Kan tillägga att jag hade ett barn sedan innan då jag satte i min hormonspiral, och jag hade lika lätt att bli gravid efter som innan. Var 28 när jag tog ur hormonspiralen.
    Skönt att höra!
  • Anonym
    Månsi skrev 2012-04-22 07:56:44 följande:
    Har blivit gravid direkt efter ut plckning av spiralen , lycka till :)

Tack!
    Så skönt att höra att det verkligen inte ska påverka fertiliteten efteråt. 
  • Anonym
    KossanMuu skrev 2012-04-22 07:57:26 följande:
    jag satte in hormonspiral efter första barnet och hade den inne i nästan 2 år. Tog ut den i januari i år och blev gravid direkt. är i v 15 nu så går förhoppningsvis vägen =) Första barnet tog 5 mån att tillverka och då hade jag inte haft p-piller på ett år innan (körde avbrutet det året innan vi började försöka). 
    Solig Tack för den!!
  • mape81

Är 30 nu, tog ut hormonspiralen i början av augusti -11 efter ca 8 år totalt. Hade varken ägglossning eller mens under tiden jag hade den och inte heller barn sen innan.

Fick ett första + i september men det slutade vääääldigt tidigt, efter ca 2 v. Fick nästa + direkt, i början av december, och det slutade i MA som jag fick reda på i ca v. 12 men det hade varit dött sen ca v. 6. Det blev skrapning, och nu väntar jag på att ÄL ska komma tillbaka för att försöka på nytt :)

Lycka till!

• Anonym
    mape81 skrev 2012-04-22 10:40:21 följande:
    Är 30 nu, tog ut hormonspiralen i början av augusti -11 efter ca 8 år totalt. Hade varken ägglossning eller mens under tiden jag hade den och inte heller barn sen innan.

Fick ett första + i september men det slutade vääääldigt tidigt, efter ca 2 v. Fick nästa + direkt, i början av december, och det slutade i MA som jag fick reda på i ca v. 12 men det hade varit dött sen ca v. 6. Det blev skrapning, och nu väntar jag på att ÄL ska komma tillbaka för att försöka på nytt :)

Lycka till!
    Åh vad kul att det blev + så snabbt båda gångerna!
    Men himla jobbigt att de blev mf båda...
    Men är ju sånt som händer ofta så är ju inget att oroa sig för på så sätt.
    Håller mina tummar för att det ska bli Plus direkt igen nu för dig och att det ska bli Baby av det! 

Tack för din lyckönskning.      
  • Anonym (Trögt)

Jag hade mirena hormonspiral efter andra barnet, tog ut den augusti -10, blev gravid innan första mensen.
    Denna graviditet var ofostrig.
    Försökte på nytt och blev gravid igen över 1 år senare, oktober -11, denna slutade i missfall.
    Blev gravid direkt efter missfallet och är nu i vecka 25.

Har aldrig någonsin haft missfall innan jag satte in spiralen.

Hade även mycket problem med mensvärk och blödningar i tid och otid, ibland riktigt illa, tills jag blev gravid och fick behålla.

Om jag ångrar spiralen? OJA!!

• Anonym
    Anonym (Trögt) skrev 2012-04-22 11:23:17 följande:
    Jag hade mirena hormonspiral efter andra barnet, tog ut den augusti -10, blev gravid innan första mensen.
    Denna graviditet var ofostrig.
    Försökte på nytt och blev gravid igen över 1 år senare, oktober -11, denna slutade i missfall.
    Blev gravid direkt efter missfallet och är nu i vecka 25.

Har aldrig någonsin haft missfall innan jag satte in spiralen.

Hade även mycket problem med mensvärk och blödningar i tid och otid, ibland riktigt illa, tills jag blev gravid och fick behålla.

Om jag ångrar spiralen? OJA!!

Vad tråkigt...
    Men det hade säkert ingenting med spiralen att göra trots allt
    Isåfall skulle du ju inte blivit gravid direkt efter. Att den graviditeten var ofostrig kan ju inte miljön i livmodern bidra till... det beror ju på kromosomfel i embryot.
    Att det tog så lång tid sedan kan väl knappast heller ha med spiralen att göra...  Och du blev ju gravid igen två ggr efter varandra sedan tom. Även andra mf.t kan väl knappast bero på spiralen ett år efter att den tagits ut?
    Och nu verkar det ju gå bra! Grattis!!!
    Du tror inte det snarare kan vara så att du har blivit äldre och att det är därför det tog längre tid nu och blev missfall...? Eller att du fått hypotyreos?

Vill man INTE bli gravid så är ju spiralen superbra om man slipper blödningar.
  • Anonym (Trögt)
    Anonym skrev 2012-04-22 12:02:23 följande:
    Vad tråkigt...
    Men det hade säkert ingenting med spiralen att göra trots allt
    Isåfall skulle du ju inte blivit gravid direkt efter. Att den graviditeten var ofostrig kan ju inte miljön i livmodern bidra till... det beror ju på kromosomfel i embryot.
    Att det tog så lång tid sedan kan väl knappast heller ha med spiralen att göra...  Och du blev ju gravid igen två ggr efter varandra sedan tom. Även andra mf.t kan väl knappast bero på spiralen ett år efter att den tagits ut?
    Och nu verkar det ju gå bra! Grattis!!!
    Du tror inte det snarare kan vara så att du har blivit äldre och att det är därför det tog längre tid nu och blev missfall...? Eller att du fått hypotyreos?

Vill man INTE bli gravid så är ju spiralen superbra om man slipper blödningar.
    Jag misstänker att det var hormonerna som var i obalans, pga hormonblödningar mm, så jo jag skyller helt och hållet på spiralen.

Med all smärta som jag fick av den också, som satt i tills jag blev gravid denna gången.
  • smurfelina76

Det är väl olika hur det funkar.. Men när vi tog ut min Spiral 10 Aug 1999 och hade haft den i 3 år så var jag i 4 veckan den 23 September så då gick det fort :)

Hoppas det blir bra för dig med :)

• Anonym
    smurfelina76 skrev 2012-04-24 08:53:43 följande:
    Det är väl olika hur det funkar.. Men när vi tog ut min Spiral 10 Aug 1999 och hade haft den i 3 år så var jag i 4 veckan den 23 September så då gick det fort :)

Hoppas det blir bra för dig med :)
    Oj vad fort det gick!
    Tack för att du delade med dig och för att du hoppas för min skull...  
  • smurfelina76
    Anonym skrev 2012-04-24 09:13:29 följande:
    Oj vad fort det gick!
    Tack för att du delade med dig och för att du hoppas för min skull...  
    Ja det gick fort vi hade väntat oss att det skulle ta 4-6 månader så vi vart lite chockade Flört

den här gången får vi se om det går lika snabbt ;)
  • Anonym

Jag hade hormonspiral i nästan 10 år och plockade ut den i oktober -11. Blev gravid efter 6 månader, trots regelbunden mens och ägglossningar. 

Med hormonspiralen i hade jag ingen mens alls på de åren.

Nu är jag i vecka 9 och hoppas att det går vägen :)  

• Joso

Hej!

Jag var 21 när jag fick första barnet. 25 när andra kom. Hade aldrig använt preventivmedel då.

Nu är jag 30, plockade ut spiralen (Mirena) för ca 6 veckor sen. Fick mens 8/4. Nu väntades mensen igår, men inte kommit ännu. Tagit gravtest som visar negativt. Så den här månaden blev det inget + här. Men vi ger inte upp :)

Lycka till nu!!!

• LykkeLee

Jag tog ut min igår och går med samma funderingar så jag blev glad när jag hittade denna tråd :)

• smurfelina76

Jag tog ju min spiral i april.. Vi gjorde första försöket nu i september blev gravida direkt men slutade i missfall i måndags¨..

Men som sagt förra gången jag tog ut den vart jag gravid direkt och det gick jättebra :)  

Amanda 96-07-19 Max 00-05-26
  • Joso

Smurfelina76-

Usch vad tråkigt!! Beklagar:(

?Sara 2003 & Noel 2007?
  • LykkeLee

Förlåt, 4 månader blir det ju! Herregud, jag håller inte ens reda på när jag blev gravid utan plussade på två månader.. Haha

Svar på tråden Gravid efter hormonspiral?