• Anonym (s)

sömnparalyser

Finns det någon annan här som lider av återkommande sömnparalyser ?

Sömnparalys:

Under REM-sömnen stänger hjärnan av de flesta av kroppens viljestyrda muskler för att man inte ska röra sig när man drömmer. När man sedan drömmer att man till exempel springer känns det helt verkligt trots att man i verkligheten inte vevar med benen i sängen. Den enda undantaget är ögonen, som i verkligheten rör sig som i sömnen.

Sömnparalys eller sömnförlamning är ett förlamande tillstånd som kan uppkomma när man håller på att somna eller vakna. Muskelkontrollen stängs av för tidigt eller slås på för sent så att man inte kan röra sig trots att man är vaken. Om man inte vet vad som har hänt får man lätt panik när tillståndet uppkommer, men det är inte farligt och går över av sig självt efter ett tag.

Vissa människor kan få hallucinationer av olika slag när de är i sömnparalys, s.k. hypnagoga och hypnopompa hallucinationer. Dessa kan bestå i skräckfyllda känslor av att någon är i rummet eller vid sängen samtidigt som man själv inte kan röra sig. Den förlamning och de hallucinationer man upplever vid sömnparalys, är således delar av REM-sömnen som stannat kvar trots att man redan har vaknat. Ofta känns det som om man inte kan andas, som om man håller på att kvävas.

• Svar på tråden sömnparalyser
  • Anonym (s)
    Anonym (jodu) skrev 2012-04-21 17:29:00 följande:
    Här är en.
    hur ofta får du det och hur upplever du det ?
  • Anonym (jodu)

Det går i perioder, oftare när jag har mycket omkring mig och har det lite stressigt. Så ibland kan det vara flera gånger per natt (eller på dan om jag tar en tupplur). Nu var det nog ett par månader sedan, så det varierar.
    Jag tycker att det är oerhört obehagligt och är helt övertygad om att jag ska kvävas. 
    Jag tror också att det är någon i rummet, eller att det är ett spöke (!) bredvid mig. En gång låg jag på sidan och upplevde det som att någon tog tag i mina höfter och drog mig bakåt mot sängkanten. 
    Men det värsta är nog ändå känslan av att inte kunna andas.   

• standinlovedontfallinlove

Jag fick det när jag var mindre. Alla trodde att jag bara hittade på. Hemskt!!! Jag vaknade men kroppen ville inte lyssna på vad hjärnan sa. Jag hörde allt som hände o min hjärna bara skrek typ "rör på armen rör på armen" jag kunde inte röra mig tills nån ruskade om mig så ibland känndes dt som att jag låg i timmar. ingen aning om hur länge det va.

Men det försvann sen helt plöttsligt. Fick det igen när jag va typ 16. Fick världens panik för jag visste varken vad det var eller nånting skit jobbigt. sen den gången har jag adrig fått det igen. Jag berättade för en sjuksköterska men hon sa att jag led av "magiskt" tänkande :S HAHA sen såg min mamma nått repotage på tv om det så hon ringde upp o sa att hon under alla dessa år undrat vad det va med mig när jag va liten sen fick hon världens ångest o sa förlåt :D

• Ebba Caroline

Har fått det några gånger och det var hemskt

Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Takex

Jag hade en vän med detta och då hennes mamma var barnmorska så installerade hon bara ett andningslarm i hennes säng. Så när det sedan hände behövde min vän bara hålla andan så rycktes hon antingen ur av ljudet eller så kunde någon i familjen assistera henne.

• Anonym (s)

jag hade det också jätteofta när jag kom in i tonåren.
    Sen har det varit tillochfrån, men nu är det i snitt 2 ggr i månaden kanske.

Oftare om jag är vaken någon timme på morgonen och sen tar en lur.

Och ja, det är hemskt.
    Man känner allt runtomkring, sambon brevid , hunden vid benen.¨
    Man tänker som klart.
    Man försöker röra sig, skrika.
    Vad som helst.

Fick lära mig för ett tag sen att man ska hålla sig lugn en liten stund och sen hastigt försöka kasta sig framåt. det fungerar ibland.

Häromnatten fick jag rejäl dödsångest i paralysen, försökte knuffa sambon så att han skulle vakna, röra hunden så att han skulle hoppa upp och morra ( inte ilsken hund, lite småkänslig)
    men det gick inte, och mitt i allt så drog sambon till täcket i sömnen så att jag fick det över munnen. fick panik blev tyngre att andas och jag tänkte - håller jag på att dö nu ? är det såhär det känns ?

sen tänkte jag att sambons klocka måste ringa snart eftersom att jag somnade sent och han går upp tidigt.

väldigt läskigt !

pratade om det hos en psykolog på bup för flera år sen , hon visste inte alls vad en sömnparalys var o såg ut som att jag var dum i huvudet och borde spärras in.. typ

• Anonym (jag har)

Yes, jag har ganska ofta. 

Dock väldigt sällan på natten utan nästan bara om jag sover på dagen. Har förstått att det blir så när jag inte är riktigt trött (egentligen inte behöver sova = sover inte så djupt?) utan bara sover för att det är skönt att sova, typ...  

Mycket obehagligt.  

• standinlovedontfallinlove
    Anonym (s) skrev 2012-04-21 19:13:42 följande:
    pratade om det hos en psykolog på bup för flera år sen , hon visste inte alls vad en sömnparalys var o såg ut som att jag var dum i huvudet och borde spärras in.. typ

Ja inte alls kul!! Jag fick oxå det bemötandet att jag var typ dum i huvet haha. Synd att det inte är så kännt.

Uhh jag hoppas verkligen att jag inte får det nu inatt bara för att jag börjat ´tänka på det. 
  • Anonym (jag har)

Jag får nästan alltid hallucinationer, känner/tror att någon är i rummet, kan vara en "ond" människa eller pojkvän/familjemedlem, men har aldrig haft känslan av att kvävas... 

• kotten91

Har fått de några gånger. Kan inte röra mig. Tar i allt ja kan men kan inte rubba kroppen. Tungt å andas och så får man skrika allt man kan men de blir bara nått lamt gnyande.
    Ligger så i typ nån minut och så vaknar ja och somnar å så upprepar de sig i typ nån timme.

Riktigt obehagligt. Undra om andningen hör ihop med att man andas tyngre när man sover och fortsätter när man "vaknar" för de känns seriöst som att man ska kvävas.

Svar på tråden sömnparalyser