Genus!
Dem som klär sina söner i typiska "pojk"kläder, ger en ettårig pojke en leksaksbil, osv tvingar ju isåfall också pojken om nu dem som ger sin ettårige pojke en docka och rosa kläder tvingar? Och varför skulle inte en pojke kunna leka med dockor? I vilken tid lever du i? Nu för tiden tar nämligen pappor också hand om sina barn, så finns ingen anledning att inte ge sin son en docka. Jag har två flickor och en pojke så nej jag ger inte min pojke rosa och dockor för att jag hellre velat ha en dotter. Jag ger honom lite av varje för att han skall få ett brett urval av möjligheter att välja mellan. Han har dockor, han har rosa kläder, han har en prinsessklänning som han älskar att klä ut sig i när han leker, han har leksakskök, han har leksaksbilar, han har verktygsbänk, han har lego.. jag tänker inte på vilket kön han har när jag köper kläder och leksaker till honom och har aldrig gjort. Han får prova på allting, ingenting förutom leksaksvapen är förbjudet hemma hos oss. Förövrigt så är han tre år och ÄLSKAR sin docka och han går ingenstans utan den. Han älskar glitter och hans favoritfärg är lila. Jag har gjort samma med mina döttrar, givit dem ett brett urval av kläder och leksaker sedan de föddes, för att de skall få chansen att välja helt själv. Har blandat hejvilt. Något som JAG inte förstår mig på är de föräldrar som enbart ger kläder som anses vara okej att bära av det könet barnet har (som t.om nekar när barnet själv vill ha något annat), som enbart köper leksaker som enligt normen "tillhör" det könet. Tycker att det är så tråkigt när man ser den blå och rosa massan av ungar överallt...