Neverendingme skrev 2012-04-21 22:21:23 följande:
varit på mamma träffar någon gång?
Bvc, stan, affären, café?
Och där ser du en massa mammor som klär sina pojkar i klänning och hårspännen?
Minys skrev 2012-04-21 22:22:37 följande:
I min bekantskrets.
Du har en massa bekanta som klär sina pojkar i klänning och hårspännen?
Moflo skrev 2012-04-21 22:34:43 följande:
Jag är både pojk- och flickmamma och tycker att det här med genus är otroligt viktigt!
Samhället stoppar in våra barn i mallar, så här ska en kille eller tjej vara och hela samhället är fullt av fördomar om hur det är att vara av ett visst kön.
När det gäller just det materiella så får mina barn välja fritt bland kläder och leksaker, men eftersom barnen påverkas så mycket av samhället runt omkring så behöver man som förälder öppna lite dörrar ibland och visa att det finns så mycket mer än bara det där "pojk- eller flickaktiga".
Men genus för mig handlar för det mesta om att stärka mina barn i sig själva, att de ska våga stå för vilka de är och vill vara.
Håller helt med dig, speciellt sista stycket.
Jag fattar inte vad folk är så jävla livrädda för. Jag har både pojkar och flickor och trots att pojkarna är såpass gamla att de går i skolan föredrar de färgglada kläder som trångsynta stackare säkert ser som "flickkläder" framför tråkiga, fula, murriga "pojkkläder". Det är dom som ska ha kläderna, passar de storleksmässigt och säsongsmässigt får dom klä sig hur dom vill, vem är jag att bestämma att dom inte ska få ha blommigt eller rosa?
Båda mina grabbar hade faktiskt koltklänningar när de var små, stora pojken hade fortfarande singoallaklänning till jeans när han började skolan. Han har aldrig blivit retad. Aldrig. Jag är så glad att vi bor i en tolerant del av en storstad där barn får klä sig efter eget tycke och inte efter det fack omgivningen anser att de ska pressas in i.
Detsamma gäller leksaker och allt annat i deras liv. Dom får själva välja sina intressen och vad de vill leka med.
Det enda som uppnås genom att vara tolerant och öppen är tolerans och öppenhet och är det något jag önskar för mina barn så är det just det. Jag vill inte göda dom med fördomar och dumheter, dom ska veta att dom alltid är 100% rätt så länge de följer sin egen vilja och personlighet. Dom ska aldrig känna att de inte duger som dom är. Mina barn kommer aldrig titta snett på en man med klänning eller två flickor som kysser varandra, det är fullkomligt naturligt för dom att alla duger som dom är.