Inlägg från: Rocket Mania |Visa alla inlägg
  • Rocket Mania
    Neverendingme skrev 2012-04-21 22:21:23 följande:
    varit på mamma träffar någon gång?
    Bvc, stan, affären, café? 
    Och där ser du en massa mammor som klär sina pojkar i klänning och hårspännen?
    Minys skrev 2012-04-21 22:22:37 följande:
    I min bekantskrets.
    Du har en massa bekanta som klär sina pojkar i klänning och hårspännen?
    Moflo skrev 2012-04-21 22:34:43 följande:
    Jag är både pojk- och flickmamma och tycker att det här med genus är otroligt viktigt! 

Samhället stoppar in våra barn i mallar, så här ska en kille eller tjej vara och hela samhället är fullt av fördomar om hur det är att vara av ett visst kön.
    När det gäller just det materiella så får mina barn välja fritt bland kläder och leksaker, men eftersom barnen påverkas så mycket av samhället runt omkring så behöver man som förälder öppna lite dörrar ibland och visa att det finns så mycket mer än bara det där "pojk- eller flickaktiga".
    Men genus för mig handlar för det mesta om att stärka mina barn i sig själva, att de ska våga stå för vilka de är och vill vara.  
    Håller helt med dig, speciellt sista stycket.

Jag fattar inte vad folk är så jävla livrädda för.  Jag har både pojkar och flickor och trots att pojkarna är såpass gamla att de går i skolan föredrar de färgglada kläder som trångsynta stackare säkert ser som "flickkläder" framför tråkiga, fula, murriga "pojkkläder". Det är dom som ska ha kläderna, passar de storleksmässigt och säsongsmässigt får dom klä sig hur dom vill, vem är jag att bestämma att dom inte ska få ha blommigt eller rosa?
    Båda mina grabbar hade faktiskt koltklänningar när de var små, stora pojken hade fortfarande singoallaklänning till jeans när han började skolan. Han har aldrig blivit retad. Aldrig. Jag är så glad att vi bor i en tolerant del av en storstad där barn får klä sig efter eget tycke och inte efter det fack omgivningen anser att de ska pressas in i.

Detsamma gäller leksaker och allt annat i deras liv. Dom får själva välja sina intressen och vad de vill leka med.

Det enda som uppnås genom att vara tolerant och öppen är tolerans och öppenhet och är det något jag önskar för mina barn så är det just det. Jag vill inte göda dom med fördomar och dumheter, dom ska veta att dom alltid är 100% rätt så länge de följer sin egen vilja och personlighet. Dom ska aldrig känna att de inte duger som dom är. Mina barn kommer aldrig titta snett på en man med klänning eller två flickor som kysser varandra, det är fullkomligt naturligt för dom att alla duger som dom är.
  • Rocket Mania
    Veladis skrev 2012-04-21 23:55:29 följande:
    Skilj på åsikter och fakta. Du får ha dina egna åsikter, självklart, men vad genus som begrepp betyder är fakta.
    Precis som att en gran är en gran och inte en tall bara för att du anser det. 
  • Rocket Mania
    Veladis skrev 2012-04-22 00:17:35 följande:
    Jag tycker du är ett ganska klockrent exempel på dubbelmoral, när du generöst säger att barnen ska få vara de de vill vara, och sedan tillägger att de får vara de cde vill vara inom dina gränser. Det är jag nog inte ensam om att tycka, även om inte du själv tycker det, förstås.

Har man inte koll på genus så har man sällan koll på hur genusmedvetena föräldrar tänker, det är en ganska enkel ekvation. Det är liksom bäddat för missförstånd, som sedan blir överdriftter man när man inte delar åsikterna. Inte särskilt konstigt. När man sedan startar en tråd baserat på detta så får man mothugg - därför att vi som faktiskt är genusmedvetena föräldrar vet att världen inte ser ut sådär. Alla de där mammorna med "tjejutspökade" söner som du mött på caféer, bvc, etc, är förmodligen bara vanliga föräldrar med ett uns genustänk  som inte hindrar sina söner från att bära klänning eller tofsar i håret. Men med din inställning blir det ju misshandel direkt. Jag säger bara, gå och lägg dig och sov lungt med vissheten om att om detta förekommer är det inte i tillräckligt stor omfattning att oroa sig över.
    Väl talat.

De pojkar som på allvar tvingas till att klä sig i klänning och "leka" flicka är typ sådana som Henry Lee Lucas och om du har den typen av mödrar i din bekantskapskrets är ditt minsta problem klänningarna kan jag säga.
  • Rocket Mania
    Neverendingme skrev 2012-04-22 00:37:13 följande:
    så du menar att om en pojke tvingas ha på sig flickkläder och leka flicka så blir han automatiskt en mördare?

och ni hackar på mina åsikter!   

Ledsen men jag tror inte riktigt på att du har en massa kvinnor kring dig som tvingar sina pojkar att gå klädda i klänning, jag tror snarare du missuppfattat situationen.

Även om det naturligtvis inte blir seriemördare av dom lär dom få problem, ingen frisk person tvingar sina barn till sådant 
  • Rocket Mania
    Neverendingme skrev 2012-04-22 00:35:03 följande:
    du är uppenbarligen van att få som du vill.
    man är inte dubbelmoralig bara för att man accepterar att folk gör på ett sätt men sen inte själv göra samma.
    Det kallas för att respektera andras åsikter, men samtigt ha en annan. Respekt.
    Vilken inte verkar gå hem hos dig.

Om jag tycker det är fel att klä ut en pojke till en flicka då han inte är gammal nog att välja det själv, då är väl ändå det min åsikt?

Det är skrämmande att det är vuxna människor, föräldrar som förstör för sina egna barn.

Om du nu inte visste det, så idag förekommer det mycket mycket mobbing i skolan. Hur utsatt tror du en liten pojke skulle bli om man traskar in med en klänning och pippilotter i håret?
    Den stackars pojken ser ju inget fel i det för att föräldrarna har uppmuntrat detta.
    Men han skulle mest troligt stå ut en hel del, och mest troligt blir hemskt mobbad.

Jag avskyr mobbning, tycker man ska göra allt man kan för att stoppa det, skulle mina barn bli mobbade, eller mobbare skulle jag ta tag i det på en gång.
    Men alla föräldrar är inte så!
    Jag tycker inte man ska göra sitt barn till något den inte är.

Växer pojken upp och är så pass stor att han förstår  vad det innebär att gå runt i kvinnokläder, låt han göra det då. Som sagt var den du är.
    Men det är samtidigt en förälders ansvar att skydda sina barn...inte utsätta dom för saker i onödan!

och jag säger det än en gång!! vill ett barn ha "flicksaker" låt han, samma sak med flickor.
    men som förälder har du ett ansvar att sätta en gräns.
    och min gräns är att min son skulle inte få gå ut klädd som en flicka! 

en pojke är en pojke och en flicka är en flicka.                              
    Ja mobbning är fel men vem är det som gör fel? Pojken som väljer sina egna kläder eller de som mobbar honom för hans fria vilja?

Om det ska anpassas vilka kläder pojkar får ha för att slippa bli mobbade, ska vi anpassa något mer i deras utseende när vi ändå håller på? Glasögon är ju tex rätt löjligt. Finnar? Rött hår?
  • Rocket Mania

Äsch snack. Vill en unge mobba hittar ungen någon att mobba. Det handlar inte om kläder eller hårfärg utan de nosar upp ett lämpligt offer helt enkelt. En unge som lärt sig sitt eget värde och som är stark i sig själv är inget lätt byte.

Min unge är det då ingen som mobbar eller retar. Dels finner han det totalt ointressant att ens lyssna på dumskallar och dels går han i en skola som verkligen tar tag i eventuella problem direkt. Ett ställe där antimobbning fungerar och alla vuxna tar sitt ansvar.

Svar på tråden Genus!