Inlägg från: Neverendingme |Visa alla inlägg
  • Neverendingme

Genus!

Rocket Mania skrev 2012-04-21 22:18:37 följande:
    Var träffar du alla de här mammorna?

varit på mamma träffar någon gång?
    Bvc, stan, affären, café? 
  • Neverendingme
    Kid A skrev 2012-04-21 22:24:53 följande:
    Uppenbarligen är att vara "flicka" eller "tjej" den värsta förolämpningen ett litet barn kan tänka sig...? Obestämd

varför tycker alla att det är ok att klä upp en pojke som en liten tjej?
    Förstår ingen hur det kan förvirra ett barn.

Precis samma sak som om man skulle försöka göra en flicka till en pojke.   
  • Neverendingme
    Flickan och kråkan skrev 2012-04-21 22:28:51 följande:
    Jo då, jag läser vad du skriver. Men vi pratade om 1-2-åringar! De flesta 1-2-åringar hänger med sina föräldrar och deltar i den dagliga vardagen. Man vaknar, gör sig i ordning, äter, diskar, tar en promenad i skogen, tvättar, äter mellis, går och handlar, lagar och äter lunch, går till lekplatsen, äter mellis, lagar och äter middag, läser en stund, gör sig i ordning för kvällen och så var den dagen slut.

Och åter igen: Vilken 3-4-åring får du att ta på sig något han/hon inte vill!? Jag vet inte hur gamla dina barn är, men de flesta 3-4-åringar har oerhört bestämda åsikter om vad de ska och inte ska ha på sig. Gillar de inte ett par skor så går de typ hellre barfota i snö. 3-4-åriga pojkar som har klänningar och tofsar har bestämt det alldeles själva. Våra har inget som helst intresse för klänningar, men lillebror ville absolut ha en tofs mitt på huvudet en dag på förskolan. Och ja, det fick han självklart ha. En liten tunn spretig sak som stod rakt upp. Han var mäkta nöjd . Storebror vill ha rosa byxor - som hör och häpna hans PAPPA införskaffat åt honom efter mycket bönande och beende.

Lår barn få vara barn. Varför ska vi tvinga in dem i tramsiga och ålderdomliga konventioner om vad som är manligt och kvinnligt? För inte alltför länge sedan var det tvärtom. Pojkbebisar kläddes i rosa och flickbebisar i ljusblått. Rosa och rött ansågs vara alltför starka och tongivande färger för flickor.

mina tjejer är mellan 0-6 år. Jag förstår helt klart vad du menar.
    Men ingen verkar förstå vad jag säger.

Det finns mammor, i min närhet som "tvingar" på sina 4åriga söner klänningar och tofsar och nagellack.
    Pojkarna vet knappt att dom är en pojke!
    Hur kan det vara ok?     
  • Neverendingme
    Moflo skrev 2012-04-21 22:34:43 följande:
    Jag är både pojk- och flickmamma och tycker att det här med genus är otroligt viktigt! 

Samhället stoppar in våra barn i mallar, så här ska en kille eller tjej vara och hela samhället är fullt av fördomar om hur det är att vara av ett visst kön.
    När det gäller just det materiella så får mina barn välja fritt bland kläder och leksaker, men eftersom barnen påverkas så mycket av samhället runt omkring så behöver man som förälder öppna lite dörrar ibland och visa att det finns så mycket mer än bara det där "pojk- eller flickaktiga".
    Men genus för mig handlar för det mesta om att stärka mina barn i sig själva, att de ska våga stå för vilka de är och vill vara.  

helt rätt!
  • Neverendingme
    Veladis skrev 2012-04-21 22:35:52 följande:

Det är inte OK. Men det är heller inget som förekommer. Tvång, alltså. Försök få ett par tofsar att sitta kvar, om barnetinte vill. Oavsett kön.Och tror du verkligen att föräldrarna band fast barnet och tvångsmålade det med nagellack?

men om detta barn har sedan den var väldigt liten, blivit "påtvingad" (ursäkta uttrycket) flickkläder.
    Alla pojkens "pojkiga" sidor har blivit ignorerade, allt som är kvinnligt och flickigt är ok för detta barn, men absolut inte att göra saker med sin pappa, även fast barnet velat.

Ett barn anpassar sig väldigt väl, och om den är van och för den delen blivit uppfostrad på ett sätt... mammans sätt på vad "genus" är, du tror inte pojken har funnit sig i situationen då?
    pojken tror i princip att han är en tjej, för att mamman anser att det är så man ska lära sina barn vad genus är.!    
  • Neverendingme
    Kid A skrev 2012-04-21 22:38:27 följande:
    Hur menar du då, att de knappt vet att de är pojkar - vet de inte att de har en snopp mellan benen?! Det är vad jag har fått för mig att det innebär att vara pojke... Man blir knappast tjej bara för att man har en klänning på sig, man blir antagligen inte bög heller.

Jag tror VERKLIGEN precis som Flickan och kråkan säger, att dessa pojkar själva har valt att se ut så. Heja deras föräldrar som ger dem den valfriheten!

herre gud!
  • Neverendingme
    Veladis skrev 2012-04-21 22:48:07 följande:

Genus är inte en synonym för jämställdhet.

Och jag tror fortfarande inte sådana familjer eller scenarion som du beskriver existerar. I genusmedvetna familjer elelr familjer som önskar vara genusmedvetna brukar det  vara så att föräldrarna inte gör särskilt steroetypa saker utan att man delar på det mesta. Så, dina inlägg luktar fortfarandem ycket starkt av både fördomar, missförstånd och rent hittepå. 

ja du väljer ju själv vad du tror på och inte.

Synd bara att du är pedagog då, och blundar för att det finns såna här föräldrar och situationer...

Kanske dags att öppna ögonen lite.   
  • Neverendingme
    Nihilisten skrev 2012-04-21 23:04:20 följande:
    Helt ärligt talat så bryr jag mig inte om du eller någon annan tycker att det är att "gå för långt" genom att köpa en docka åt sin ettårige son eller klä honom i rosa kläder. Jag kommer likförbannat att ge min son en docka och klä honom i rosa kläder. Han är inte född ännu och jag har redan införskaffat en hel hög med rosa kläder till honom (ve och fasa!!!) men jag kan trösta dig med att jag även införskaffat blå kläder (inte för att han är en pojke utan för att jag gillar färgen, hade jag inte gillat färgen så hade jag avstått från att köpa blå kläder, eller rosa för den delen).

Han har regnbågens alla färger på sina kläder och jag kommer att fortsätta att köpa det som faller mig i smaken och blanda alla färger ända tills han kan föra sin egen talan och säga vad han önskar för färger på kläderna. Så enkelt är det. Precis som alla föräldrar gör. Väljer kläder till barnet efter sin egen smak ända tills barnet själv kan tala om vad det vill ha. Kan säga att jag hade införskaffat exakt samma kläder även om min son varit en flicka, jag gör ingen skillnad. Klänning kommer jag inte att köpa av den anledningen att jag tycker att det är opraktiskt på småbarn, men hade inte köpt det om han varit en tös heller.

Barnmisshandel för att man ger sitt barn ett brett urval av färger och därmed fler möjligheter till att välja själv tids nog, nu överdriver du något rejält. Jag tycker inte om när föräldrar enbart klär sina söner i mörka så kallade pojkfärger heller men jag kallar dem inte barnmisshandlare för det. Känn lugnet och inse att det handlar om färger, (rosa har dessutom varit en mansfärg för länge sedan), och försök att inse att det du tycker inte avgör vad hela världen tycker. Hela världen behöver inte rätta sig efter dina åsikter. Inse att alla har egna åsikter och gör vad dem tror är bäst för sitt barn. Det kan inte vara nyttigt att gå omkring och vara arg på andra för att de har andra åsikter än vad du har. Förakt och hat är aldrig bra. Lär dig istället att alla tycker olika och inte nödvändigtvis samma åsikter som du har. 
    yttligare en person som inte har läst alla inlägg!

lycka till...   
  • Neverendingme
    Veladis skrev 2012-04-21 23:07:46 följande:
    Jag blundar inte som pedagog. Jag lovar att ett barn som på något sätt mår dåligt i sin könsidentitet uppmärksammas av pedagoger omkring det.

Jag tror snarare att du bör rannsaka dig själv och inse att ganska mycket av det du här förmedlar är baserat på hörsägen och missförstånd. Ta Minys inlägg t ex. Det är ju ganska lätt att slå hål på det resonemanget när a) tvååringar sällan har koll på kön öht, och defintivt inte på ett sådant sätt att det kan tolka vart de ska gå när de kommer till simhallen (tvååringar kör lämmeltågsvarianten)  b) man inte går till simhallen med tvååringar på förskolan c) går man till simhallen med äldre förskolebarn byter oftast alla om i samma omklädningsrum av praktiska skäl.

kan garantera dig att detta inte grundar sig på hörsägen eller missförstånd för den delen!

Men men, alla uppfostrar ju sina barn på sitt sätt.
    Dock har man rätt till en åsikt.
    Vad som är rätt och fel kan ingen säga...alla tycker vi olika.

Tycker bara det är lustigt hur folk kan vända och vrida på saker man skriver.

Om du nu inte har upplevt det jag har gjort så är det ju så, men för den delen kan du inte sitta och säga att jag hittar på eller har missförstått någonting.

Och sen har jag aldrig sagt att man inte ska klä sina barn i vad dom vill ha på sig eller i färger dom själv vill ha, eller vad dom nu vill leka med.
    Jag är fyra barns mamma, (snart fem).. och jag skulle aldrig göra någonting för att klanka ner på mina barn i valet dom har. om det så gäller kläder, leksaker eller vad dom tycker om att göra.

Min åsikt är dock att någonstans finns det en gräns! Från föräldrarnas sida.

Vill barn vara pojkflickor, flickpojkar så låt dom. barn är barn, dom har alla en egen induviduell personlighet, olika behov.
    Det enda vi föräldrar kan göra är att vara en bra förebild och guid för våra barn. Stötta dom i deras beslut och ta dom för den dom är.

En förälder ska dock inte göra allt i sin makt för att göra sitt barn till det dom vill att den ska vara.

Men än en gång, alla här väljer ju hur dom uppfattar det som skrivs och inte.                      
  • Neverendingme
    Veladis skrev 2012-04-21 23:21:00 följande:

Du har ju missuppfattat ordet genus. Det kan jag defintivt säga. Och då brukar man inte vara särskilt insatt i ämnet. Och en misstolkning föder lätt flera.

Genus (engelska gender) är ett begrepp som används för att urskilja vad som formar kvinnor och mäns sociala beteende.[1][2]

• Neverendingme
    Nihilisten skrev 2012-04-21 23:27:28 följande:
    Jag har läst alla inlägg. Och nej jag tycker inte att det är rätt att förbjuda sina söner till att göra pojkiga saker eller ha så kallade pojkfärger. Lika lite som jag tycker att det är rätt att förbjuda sina söner till att göra flickiga saker eller ha så kallade flickfärger. Jag tror dock inte oavsett vad du skriver här att det är så många som förbjuder sina söner till att ha pojkfärger, jag tror däremot att det är mer vanligt att det förbjuds mot andra hållet, alltså att pojken inte erbjuds så kallade flickfärger och/eller förbjuds till det. Jag har aldrig mött en enda människa som är för genus som förbjudit sin son till att ha typiska pojkfärger eller göra typiska pojkgrejer. Däremot har jag mött en hel drös med sådana som enbart erbjudit pojkfärger och pojkgrejer till sina söner och som tyckt att det är förfärligt med pojkar som bär rosa och sagt nej till detta. Jag tycker inte att det är okej att förbjuda åt något håll. Jag tycker att barn skall erbjudas alla sorters färger och saker. Men jag lägger mig inte i hur andra gör med sina barn. Man gör ju det som man tror är bäst, sin egen övertygelse. Jag har fler vänner som är emot genus än som är för genus. De närmaste av mina vänner har helt andra åsikter än jag har när det gäller genus. De klär sina barn efter kön/uppfostrar efter kön. Men de skulle aldrig få för sig att kritisera min uppfostran av mitt barn. Vi accepterar varandras olikheter.
    näe jag har inte sagt att man ska förbjuda det heller.

Jag har skrivit om folk i min vänskapskrets som i princip tvingar sina söner att vara på ett visst sätt.
    Då är det inte barnen som har valt det.

skulle jag få en son, har fyra flickor.
    Helt ärligt skulle jag inte sätta på honom en klänning...
    ok om vi är hemma och han leker med sina systrar. men jag skulle inte ta på honom en klänning och låta honom gå ut i den.
    En flicka är en flicka och en pojke är en pojke... det är min åsikt.
    Jag är inte heller mycket för genus.
    Det enda jag tycker, som jag skrivit tidigare. Är att mina barn ska ha rätt att få vara den dom är, och den  dom vill vara. Jag skulle aldrig tvinga dom till något dom inte vill...             
  • Neverendingme
    Veladis skrev 2012-04-21 23:27:52 följande:

Ja.

Men du använder det som en synonym till jämställdhet. Det är det inte. 

nä, visst om man ska vara super korrekt!

men jag anser att genus är lite som jämnställdhet.
    Oavsätt kvinna eller man, pojke eller flicka så ska alla ha samma rätt att ha på sig vad dom vill. Leka med vad dom vill. Jobba med det dom vill. Ha samma rätt i samhället!

en pojke ska kunna ha klänning och en flicka leka med bilar... ett ex.
    Det är ju genus, och jämnställdhet.

• Neverendingme
    Veladis skrev 2012-04-21 23:41:21 följande:
    Fast om din presumtiva pojke verkligen verkligen vill ha en klänning när han går till förskolan eller när ni ska handla på ICA, och du nekar honom med skälet att han är pojke, då har du ju inte låtit honom vara den han vill vara - en pojke som gillar klänning. Inser du inte din dubbelmoral. Dina barn får vara de de vill vara så länge de följer rätt mall enligt dig. Det är ju lika illa som de föräldrar du påstår dig känna som tvingar sina söner till sminkbordet. 

när jag var liten var det inga pojkar som sprang runt i klänningar. så varför skulle min son vilja göra det.
    Som sagt, vill han klä ut sig till prinsessa hemma, leka i stora systrarnas kläder och med dockor och hello kitty och rosa, så får han göra det.
    skulle inte låta han gå i klänning ute, men vill han ha en rosa tröja eller lila skor... eller ha en mimmi pigg ryggsäck så är det ok.
    Som förälder har man ju också sina principer och åsikter, jag drar min gräns, om jag nu skulle få en son, till att inte klä sig i klänning när man är ute. Experimentera hemma är helt ok.
    Och en till sak jag inte skulle låta han göra oavsett ute eller inne är att ha flätor, hårband och dyligt.
    För jag tycker inte att en pojke ska ha sånt. Och det är så jag tycker.
    måla naglarna hemma med sina systrar...ok.
    fram till en viss ålder...       
  • Neverendingme
    Veladis skrev 2012-04-21 23:44:57 följande:
    Fast nu är det ju så att ord har vedertagna betydelser som man liksom inte bara kan ändra lite på känn, som man själv vill. Genus och jämställdhet är begrepp som har med varandra att göra. men det betyder inte att det är samam sak, bara för att du anser det.

herre gud... ursäkta mig då!

tur man får ha sina egna åsikter här..haha 
  • Neverendingme
    Veladis skrev 2012-04-21 23:55:29 följande:

Skilj på åsikter och fakta. Du får ha dina egna åsikter, självklart, men vad genus som begrepp betyder är fakta.
    Precis som att en gran är en gran och inte en tall bara för att du anser det. 

jag har fortfarande inte sagt att genus och jämnställdhet är samma sak...

men det är ju tydligt att du inte har nå bättre för dig än att märka ord...

detta börjar ju bli löjligt.    
  • Neverendingme
    Veladis skrev 2012-04-22 00:01:57 följande:

När jag var liten hade vi ett dagbarn som brukade ha pippitofsar i håret lika storasyster och kom i klänning ibland. För att han ville det.

Problemet med din argumentation är att du säger först en sak, och sedan en annan. Du säger först att pojkar och flickor ska få samma möjligheter, sedan förklarar du att det faktiskt inte är så hemma hos dig. Det är dubbelmoral.  Du startar en tråd där du anklagar föräldrar för att använda genus som ursäkt när du varken har koll på vad det betyder, eller är ett dugg bättre med din egen dubbelmoral.  

Ja, varför skulle en pojke vilja ha klänning? Varför inte? Föds de med en anti-klännings-gen?

jag har inte dubbelmoral, du kanske bara har svårt att förstå vad jag säger?
    jag kan tycka att det är helt ok att andra föräldrar låter sina barn göra saker.
    Men jag behöver inte tycka att det är ok för mina barn?

Säkert gör dom inte det, men jag skulle fortfarande inte låta min son gå ut i klänning, spelar ingen roll vad du säger.

Nä ok jag har inte koll på genus...

Fortfarande så handlar denna tråd om extrema föräldrar som använder genus som en ursäkt till att skapa deras barn till någon föräldern önskade att dom var.
    Vet inte riktigt om du förstått det än?

Visst du har aldrig sett eller upplevt det jag berättat...då kan jag bara anta att du har jobbat på varenda dagis i hela sverige? speciellt när du sitter och anklagar mig för att ha missförstått eller hittat på detta.

Att du var allvetande om alla dagis i hela sverige, det visste jag inte. Kanske du hade kunnat göra nå nytta när du vet allt.             
  • Neverendingme
    Veladis skrev 2012-04-22 00:17:35 följande:
    Jag tycker du är ett ganska klockrent exempel på dubbelmoral, när du generöst säger att barnen ska få vara de de vill vara, och sedan tillägger att de får vara de cde vill vara inom dina gränser. Det är jag nog inte ensam om att tycka, även om inte du själv tycker det, förstås.

Har man inte koll på genus så har man sällan koll på hur genusmedvetena föräldrar tänker, det är en ganska enkel ekvation. Det är liksom bäddat för missförstånd, som sedan blir överdriftter man när man inte delar åsikterna. Inte särskilt konstigt. När man sedan startar en tråd baserat på detta så får man mothugg - därför att vi som faktiskt är genusmedvetena föräldrar vet att världen inte ser ut sådär. Alla de där mammorna med "tjejutspökade" söner som du mött på caféer, bvc, etc, är förmodligen bara vanliga föräldrar med ett uns genustänk  som inte hindrar sina söner från att bära klänning eller tofsar i håret. Men med din inställning blir det ju misshandel direkt. Jag säger bara, gå och lägg dig och sov lungt med vissheten om att om detta förekommer är det inte i tillräckligt stor omfattning att oroa sig över.

du är uppenbarligen van att få som du vill.
    man är inte dubbelmoralig bara för att man accepterar att folk gör på ett sätt men sen inte själv göra samma.
    Det kallas för att respektera andras åsikter, men samtigt ha en annan. Respekt.
    Vilken inte verkar gå hem hos dig.

Om jag tycker det är fel att klä ut en pojke till en flicka då han inte är gammal nog att välja det själv, då är väl ändå det min åsikt?

Det är skrämmande att det är vuxna människor, föräldrar som förstör för sina egna barn.

Om du nu inte visste det, så idag förekommer det mycket mycket mobbing i skolan. Hur utsatt tror du en liten pojke skulle bli om man traskar in med en klänning och pippilotter i håret?
    Den stackars pojken ser ju inget fel i det för att föräldrarna har uppmuntrat detta.
    Men han skulle mest troligt stå ut en hel del, och mest troligt blir hemskt mobbad.

Jag avskyr mobbning, tycker man ska göra allt man kan för att stoppa det, skulle mina barn bli mobbade, eller mobbare skulle jag ta tag i det på en gång.
    Men alla föräldrar är inte så!
    Jag tycker inte man ska göra sitt barn till något den inte är.

Växer pojken upp och är så pass stor att han förstår  vad det innebär att gå runt i kvinnokläder, låt han göra det då. Som sagt var den du är.
    Men det är samtidigt en förälders ansvar att skydda sina barn...inte utsätta dom för saker i onödan!

och jag säger det än en gång!! vill ett barn ha "flicksaker" låt han, samma sak med flickor.
    men som förälder har du ett ansvar att sätta en gräns.
    och min gräns är att min son skulle inte få gå ut klädd som en flicka! 

en pojke är en pojke och en flicka är en flicka.                              
  • Neverendingme
    Rocket Mania skrev 2012-04-22 00:28:26 följande:
    Väl talat.

De pojkar som på allvar tvingas till att klä sig i klänning och "leka" flicka är typ sådana som Henry Lee Lucas och om du har den typen av mödrar i din bekantskapskrets är ditt minsta problem klänningarna kan jag säga.

så du menar att om en pojke tvingas ha på sig flickkläder och leka flicka så blir han automatiskt en mördare?

och ni hackar på mina åsikter!   

• Neverendingme
    Rocket Mania skrev 2012-04-22 00:51:37 följande:
    Ledsen men jag tror inte riktigt på att du har en massa kvinnor kring dig som tvingar sina pojkar att gå klädda i klänning, jag tror snarare du missuppfattat situationen.

Även om det naturligtvis inte blir seriemördare av dom lär dom få problem, ingen frisk person tvingar sina barn till sådant 

tror inte föräldrarna inser att dom tvingar sina barn.
    Tyvärr så finns det såna föräldrar.

Jag menade inte att hacka ner på folk och deras uppfostran och åsikter med denna tråd, tycker bara att det är sorgligt att man skyller på genus när man utsätter sitt barn för att inte få vara den han är.

kan lova att det inte är en missuppfattning.

Det försegår så mycket sjuk runt om i världen så jag förstår inte att folk ens tvivlar.
    Vem kan tro att det finns föräldrar som stänger in sina barn i källare utan att ge dom mat och vatten. Hemskt!
    men sådant förekommer.

Känns som att det inte finns så mycket mer att tillägga....          
  • Neverendingme
    Rocket Mania skrev 2012-04-22 00:55:19 följande:
    Ja mobbning är fel men vem är det som gör fel? Pojken som väljer sina egna kläder eller de som mobbar honom för hans fria vilja?

Om det ska anpassas vilka kläder pojkar får ha för att slippa bli mobbade, ska vi anpassa något mer i deras utseende när vi ändå håller på? Glasögon är ju tex rätt löjligt. Finnar? Rött hår?

hårfärg, finnar glasögon kan man inte göra så mycket åt.
    Men att en förälder medvetet låter sin son gå till skolan i en klänning!
    Det går att ändra på.
    Låt han ha den hemma om han vill.
    Men man utsätter väl inte en liten pojke för mobbning i onödan?

Nej mobbare är hemska...men det är väl inte så att jag kan vifta med ett trollspö och få dom att försvinna!
    Det är verklighet.        
Svar på tråden Genus!