Veladis skrev 2012-04-22 00:17:35 följande:
Jag tycker du är ett ganska klockrent exempel på dubbelmoral, när du generöst säger att barnen ska få vara de de vill vara, och sedan tillägger att de får vara de cde vill vara inom dina gränser. Det är jag nog inte ensam om att tycka, även om inte du själv tycker det, förstås.
Har man inte koll på genus så har man sällan koll på hur genusmedvetena föräldrar tänker, det är en ganska enkel ekvation. Det är liksom bäddat för missförstånd, som sedan blir överdriftter man när man inte delar åsikterna. Inte särskilt konstigt. När man sedan startar en tråd baserat på detta så får man mothugg - därför att vi som faktiskt är genusmedvetena föräldrar vet att världen inte ser ut sådär. Alla de där mammorna med "tjejutspökade" söner som du mött på caféer, bvc, etc, är förmodligen bara vanliga föräldrar med ett uns genustänk som inte hindrar sina söner från att bära klänning eller tofsar i håret. Men med din inställning blir det ju misshandel direkt. Jag säger bara, gå och lägg dig och sov lungt med vissheten om att om detta förekommer är det inte i tillräckligt stor omfattning att oroa sig över.
du är uppenbarligen van att få som du vill.
man är inte dubbelmoralig bara för att man accepterar att folk gör på ett sätt men sen inte själv göra samma.
Det kallas för att respektera andras åsikter, men samtigt ha en annan. Respekt.
Vilken inte verkar gå hem hos dig.
Om jag tycker det är fel att klä ut en pojke till en flicka då han inte är gammal nog att välja det själv, då är väl ändå det min åsikt?
Det är skrämmande att det är vuxna människor, föräldrar som förstör för sina egna barn.
Om du nu inte visste det, så idag förekommer det mycket mycket mobbing i skolan. Hur utsatt tror du en liten pojke skulle bli om man traskar in med en klänning och pippilotter i håret?
Den stackars pojken ser ju inget fel i det för att föräldrarna har uppmuntrat detta.
Men han skulle mest troligt stå ut en hel del, och mest troligt blir hemskt mobbad.
Jag avskyr mobbning, tycker man ska göra allt man kan för att stoppa det, skulle mina barn bli mobbade, eller mobbare skulle jag ta tag i det på en gång.
Men alla föräldrar är inte så!
Jag tycker inte man ska göra sitt barn till något den inte är.
Växer pojken upp och är så pass stor att han förstår vad det innebär att gå runt i kvinnokläder, låt han göra det då. Som sagt var den du är.
Men det är samtidigt en förälders ansvar att skydda sina barn...inte utsätta dom för saker i onödan!
och jag säger det än en gång!! vill ett barn ha "flicksaker" låt han, samma sak med flickor.
men som förälder har du ett ansvar att sätta en gräns.
och min gräns är att min son skulle inte få gå ut klädd som en flicka!
en pojke är en pojke och en flicka är en flicka.