• Aapple

Bolån? Utan kontantinsats

Har årsinkomst på 350 tusen fl nu förra året 380 sambon har fast jobb precis tjänar 17 000 efter skatt? Tror ni vi går bolån utan kontant insats? Vi har en ny bil 190 000 skuld endast. Inget annat! Vad tror nu??

• Svar på tråden Bolån? Utan kontantinsats
  • saga1984

Nepp, det finns en ny lag som gör att bankerna inte kan lägga mer än 85% av 
    bostadens värde i bolån.
    Om ni ser bra ut enligt banken, kan de dock bevilja blancolån på resterade upp till 100%.

Tänk på att även lagfart och pantbrev kan tillkomma, om det är en villa ni vill köpa. =) 

• Aapple

Ja 85% ja banken, men vi har inkomst ca 55 000 innan skatt i hop, blsncolån på resten? Betala sv fort ja,

• Angels

Ja, men ni får ta blancolån. Vårt blancolån kostar oss 2400:- i månaden + ränta. Vi lånade 200.000:-.

• Aapple

Hur mycket lånade ni totalt?? Vill låna bygga nytt ca 2 miljoner!

• saga1984

Oj, vad billigt! Har själva kollat en del på att bygga, och inget var i närheten av 2 mille. Inget under 2.5...
    Och då hade vi jättebillig tomt.

Får man vara nyfiken och fråga, hur vill ni bygga?
    Lösvirke eller modulhus? 

• Aapple

Hur menar du modul hus eller det andra? Vi tänkte köpa nyrekrytering hus ben göra lite eget arbete då min msn är snickare och anläggare,

• Angels

Vi lånade inte till ett hus utan till en anläggning som vi nu dock sålt. Det var dock ett blancolån. Ska till banken snart igen för att försöka få låna pengar, men denna gången ska vi lägga kontantinsatsen själva.

Om ni gör en del av arbetet själva och värdet på huset när det är färdigt är 15% över det ni lånar, så är det inte säkert att ni behöver ha kontantinsats. Är bara några månader sedan vi pratade med banken om det. Vi ville då låna 1,5 milj och eftersom huset ansågs vara värt över 2 milj när det skulle vara färdigt, så behövdes ingen kontantinsats eftersom vi ville ha en byggkredit. Blev dock inget då kommunen krånglade så mycket med höjder, mm, så vi struntade i det. Har nu tittat på tomt i annan kommun och de är lättare att ha att göra med. Så kanske vi också bygger snart.

Min sambo är också snickare.

• Findusia

Vi köpte hus i september och jag upplevde att bankerna var ganska motvilliga att låna ut mer än 85%. Jo vi diskuterade blancolån på 5% och det var inga problem om vi ville ha det så. Men mer lät inte aktuellt. Nu hade vi 15% och mer där till (lånade 3 miljoner) men vi var i valet och kvalet hur mycket vi ville renovera för.

Vi har 53 000 kr/månad efter skatt och fasta jobb. Två nyare bilar och inga billån.

Så det känns som om bankerna är riktigt försiktiga nu. Men det är ju bara att fråga dem :)

• Vinterankan

Med noll i insats och billån på 190 000 så tror jag inte att banken ser er som lågriskkunder och att det kan vara väldigt svårt att få lån.

• Aapple

Vi fick lån 2,4 miljoner även fast jag hade billånet på nästan 200 000, men de värderar huset när det är klart till nästan 3 miljoner.

• Fattiglappen

Ja ni kan ta ett lån utan kontantinsats. Men det krävs lite matematik från eran sida.

Ex om ni köper ett hus för 800k då vill banken att ni ska stoppa in 20% i kontantinsats, dvs 160k
    Denna summa på 160k tar ni ett blancolån på, och från banken lånar ni resterande 640k. Här är det viktigt att ni lägger er på rörlig ränta.

Efter en månad eller så så kontaktar ni en mäklare och ber om en värdering av huset, säg till mäklaren att det gäller en bankvärdering. Mäklaren värderar då huset till 1 miljon. 80% av en miljon är 800k.

Ni tar med er värderingen från mäklaren och visar för eran rådgivare på banken och ber dem baka in blancolånet i bolånet.

Dock så kan banken neka er att utöka bolånet om era inkomster in räcker till när de gör sin kalkyl. Så ta reda på hur mycket ni får låna så att ni vet att banken inte säger nej till er sen.

Ett tips kan vara att fräscha till ert nya hus innan mäklaren kommer och gör en värdering på det.

• Agaton Sax
    saga1984 skrev 2012-04-21 21:22:21 följande:
    Nepp, det finns en ny lag som gör att bankerna inte kan lägga mer än 85% av 
    bostadens värde i bolån.
    Om ni ser bra ut enligt banken, kan de dock bevilja blancolån på resterade upp till 100%.

Tänk på att även lagfart och pantbrev kan tillkomma, om det är en villa ni vill köpa. =) 

Det är ingen lag! En rekomendation ! Stor skillnad!
  • Mella

Vi har precis blivit husägare. Huset kostade 2 475 000::-

Vi la in 250 000:- själva och resten lånade vi av vår bank. Inga problem!

Vi har 42 000:- efter skatt

Inga andra lån eller krediter 

• Momalicious

Vi har precis fått lånelöfte. Vi har ingen kontantinsats men vi fick ta blancolån. Dock valde vi istället att ta ett pantbrev på min mammas hus för bättre ränta, till insatsen alltså. Men ja, det går inte att belåna ett hus mer än 85 procent som folk redan skrivit.

• Jessie 89

Alla banker går efter olika kalkyler, osv..

Ta te.x länsförsäkringar de räknar med att man ska ha 7000-7500kr/vuxen över efter amorteringar, lån m.m är betalat och 2500kr/barn. Vi är två vuxna och två barn. Vilket innebär att för vår del där skulle ha  20 000kr/mån över när bolånet m.m blivit betalt.

Vet ej hur andra banker räknar, men vi får bolån hos sbab om vi skaffar fram handpenningen själva UTOM privatlån.

Jag hade själv en fråga är på FL och frågade om man kunde ta över ett lån. Te.x att min far lånar till vår handpenning, sen när vi köpt huset så tar vi över det lånet istället? Har dock ej fått svar på det än..     

Svar på tråden Bolån? Utan kontantinsats